کد خبر: 113826
A
دیده بان ایران:

سودای رئیس ناموفق مرکز پژوهش ها برای حضور در شهرداری تهران/ آیا «علیرضا زاکانی» سکان دار بهشت می شود؟

زاکانی که این روزها انتقادات زیادی نسبت مدیریتش در مرکز پژوهش ها وجود دارد عزم حضور در شهرداری تهران را کرده است. او که هیچ سابقه اجرایی ندارد با معرفی به عنوان یکی از گزینه های شهرداری تهران نگرانی هایی را حتی در میان بدنه مدیریت شهری ایجاد کرده است.

سودای رئیس ناموفق مرکز پژوهش ها برای حضور در شهرداری تهران/ آیا «علیرضا زاکانی» سکان دار بهشت می شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ علیرضا زاکانی مسئول اسبق سازمان سازمان بسیج دانشجویی است که نمایندگی تهران در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی را برعهده داشته است. او در انتخابات مجلس یازدهم توانست به عنوان نماینده قم در مجلس شورای اسلامی حاضر شود و یکی از سه کرسی قم را به نام خود بزند، گام بلند او دربهارستان در پی توافق با قالیباف تصاحب کرسی ریاست مرکز پژوهش های مجلس شد. 

او کمتر از یکسال از ریاست پرنقدش در مرکز پژوهش ها در ردای کاندیدای ریاست جمهوری سودای پاستور به سرش افتاد و در نهایت در قبال بدنه رای قابل توجه ابراهیم رییسی ترجیح داد در نقش کاندیدای پوششی این رقابت ها با رئیسی همراهی کند. سبک حضور او در کنار رئیسی – در جایگاه کاندیدای پوششی- ابتدا سودای وزارت کشور را در سر او انداخت و بعد از ناکامی در این حوزه حالا سودای نشستن بر کرسی شهرداری  تهران را در سر می پروراند.
او یک سیاستمدار رادیکال است که مواضع تند و دو آتشه اش همواره حاشیه ساز بوده است و سبب طرح شکایتهای متعدد قضایی علیه او شده است آنچنان که اورا به اولین متهم دادگاه سیاسی بدل کرد.
مواضع و دیدگاهی کامل سیاست زده و بدون انعطاف که مدیریت او بر کلانشهر تهران با بیش از 8 میلیون شهروند را با نگرانی جدی روبرو می  کند به ویژه این که  در انتخابات شورای شهر ششم تهران  مشارکت مردم حدود 28 درصد بود و شورای شهر ششم ماحصل دیدگاه طیف خاص از شهروندان تهرانی هستنداین درحالی است که شهرداری که از سوی اعضای شورای ششم انتخاب می شود باید بتواند ذائقه حداقل 80 درصد مردم را نمایندگی کند. 
ضرورتی که با حضور یک چهره کاملا سیاسی در جایگاه اول مدیریت شهری این مهم اتفاق نخواهد افتاد و چنین فردی نمی تواند ذائقه اکثریت مردم را مدیریت کند و نگاه فرا سیاسی داشته باشد. 

 

افزایش بیش از برابری پست های سازمانی در مرکز پژوهش ها در کمتر از یکسال
اوبجز ریاست مرکز پژوهش های مجلس که قریب به یک سال از آن می گذرد هیچ سابقه اجرایی دیگر در رزومه خود ندارد . البته حضورش به عنوان رییس مرکز پژوهش های مجلس انتقاد بسیاری از نمایندگان مجلس را به دنبال داشته است. اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار در مجلس در تذکری از عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش ها انتقاد کرد . گفت: مجموعه مرکز پژوهش‌های مجلس که در ساختار سازمانی آن ۵ معاونت تعریف شده، ۱۲ معاون با حکم رئیس مرکز منصوب شده است. جناب آقای زاکانی رعایت قانون از جنابعالی به عنوان نماینده مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که متعلق به ملت و نمایندگان است بیش از سایرین انتظار می‌رود. اخباری در خصوص پرداخت‌های نامتعارف و خارج از روابط استخدامی در مرکز پژوهش‌ها به گوش می‌رسد که باید شفاف سازی شود.
تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس یازدهم نیز در جدالی که با زاکانی داشت از فامیل بازی او در مرکز پژوهش ها پرده برداشت. زاکانی در سال ۱۳۹۸، مسعود فیاضی برادر داماد خود را به عنوان مدیر کل مرکز مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌ها منصوب کرد که با اعتراض مواجه شد.
محمد مهاجری فعال رسانه ای اصولگرا در اسفند ماه سال گذشته در توئیتی نسبت به عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش ها انتقاد کرد و نوشت: جناب آقای قالیباف! مرکز پژوهشهای مجلس یازدهم به ریاست آقای علی زاکانی با اینکه حداکثر ۲۴۸ پست سازمانی دارد در چندماه اخیر به ۶۰۰ نفرحقوق ثابت و به افراد متعددی بابت پروژه های مثلا تحقیقاتی پول داده و میلیاردها تومان سرمایه ملت بر باد رفته. یکی از نتایج این همه ریخت و پاش برای پژوهش همین قانون بودجه ۱۴۰۰ شماست که با ۱۲۰ ایراد از شورای نگهبان برگشت خورده. مراتب به عرض رسید تا اگر عیسی شریفی دیگری درست شد نگویید بی خبر بودم.

 

• مرکز پژوهش ها مرکز سیاسی شده است
محمد باقری بنابی نماینده مردم بناب در مجلس نیز با انتقاد از عملکرد زاکانی در مرکز پژوهش ها گفت: مرکز پژوهش ها به جای اینکه کارهای پژوهشی انجام دهد، تبدیل به مرکز سیاسی شده است.

 

شیب نقدها به عدم عملکرد مناسب اجرایی زاکانی درمرکز پژوهش ها چنان است که حتی برخی نمایندگان انقلابی بهارستان نیز  با مطرح شدن نام زاکانی به عنوان یکی از گزینه های شهرداری تهران نسبت به برعهده گرفتن این مسئولیت از سوی او هشدار دادند. جبار کوچکی نژاد نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در واکنش به اعلام آمادگی زاکانی برای شهرداری تهران، گفت: هر کسی ویژگی هایی دارد و بعید می دانم که ایشان بتواند در شهرداری موفق شود. آقای زاکانی در حوزه های سیاسی موفق تر است تا در حوزه های اقتصادی و عمرانی. ایشان سابقه کار اجرایی شهری ندارد، یکی از نکات منفی برای شهردار شدن است.

 

نگرانی مردم قم از کوچ دو نماینده شان از بهارستان 
از سوی دیگر قم، سه نماینده در مجلس شورای اسلامی دارد که احمد امیرآبادی برای رفتن به دولت تلاش می کنند و علیرضا زاکانی نیز برای حضور در شهرداری تهران، در صورت به نتیجه رسیدن تلاش این دو نماینده قم، نمایندگی مردم قم را چه کسی باید برعهده بگیرد؟ این میان اما مردم شهر قم نگرانند که نمایندگان آنها در مجلس بیشتر سودای رسیدن به قدرت اجرایی در بهشت و یا پاستور باشند تا پایبند به رای همشهریان خود.
 این نگرانی باعث شد تا یکی از نمایندگان مجلس درباره حضور احتمالی این دو فرد و اینکه چنین امری آیا امکان پذیر است یا نه ؟ به رسانه ها توضیح دهد، عباس جهانگیرزاده، نماینده پارس آباد در این باره به همشهری آنلاین گفت:  مردم قم در مجلس نمایندگان خود را دارند و اینکه گفته می شود دو نماینده این شهر یعنی آقایان علیرضا زاکانی و احمد امیرآبادی فراهانی به احتمال زیاد وارد بشهت و یا کابینه سید ابراهیم رییسی شوند درست نیست چرا که مردم قم به این دو نفر رای دادند تا در مجلس به نمایندگی از آنها قانونگذاری کنند. 
او معتقد است که به عقیده من خروج دو نماینده  از سه نماینده مردم قم از مجلس درست نیست. چرا که خروج نمایندگان یک شهر از مجلس ان هم در شرایطی که منتخب مردم هستند غیرممکن است و آنها باید به رای شهروندان احترام بگذارند و وظیفه اصلی شان صیانت از آراء شهروندان قم است. 

 

هرچند علیرضا زاکانی از نظر سیاسی مدافعان قوی دارد و در همین راستا در تلاشند منتخبان شورای شهر را به حمایت از او ترغیب کنند خوب است اعلام کنند یک فرد کاملا سیاسی با نگاه رادیکالی  به مسائل اجتماعی که حتی یک روز سابقه حضور در مدیریت شهری را نداشته می تواند از پس شهرداری تهران بر بیاید؟

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر