کد خبر: 125910
A
در گفت وگو با دیده‌بان ایران مطرح شد:

حاتمی، عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس: قتل در اهواز ربطی به لایحه حمایت از زنان در مقابل خشونت ندارد / وقوع قتل ناموسی در کشور اتفاق جدیدی نیست/ ما نه در بحث خشونت علیه زنان و نه قتل‌های ناموسی خلأ قانونی نداریم

حسین حاتمی، دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در واکنش به سلاخی یک زن 17 ساله توسط شوهرش در اهواز به دیده بان ایران گفت: این اتفاقی که در اهواز افتاده، قتل نفس است و تشریفات قانونی خاص خودش را دارد. ما در مواجهه با خشونت با خلاهای قانونی روبه‌رو نیستیم. به اعتقاد بنده موضوع قتل در اهواز ربطی به لایحه حمایت از زنان در مقابل خشونت ندارد.

حاتمی، عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس: قتل در اهواز ربطی به لایحه حمایت از زنان در مقابل خشونت ندارد / وقوع قتل ناموسی در کشور اتفاق جدیدی نیست/ ما نه در بحث خشونت علیه زنان و نه قتل‌های ناموسی خلأ قانونی نداریم

دیده‌بان ایران- «مردی سر همسر 17 ساله‌اش را از بدنش جدا کرده و در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر چرخاند!» «خشم»، «خشونت»، «بی قانونی»، «نادیده گرفتن حقوق زنان» و سیستم «مردسالاری از پررنگ‌ترین کلماتی که این روزها افکارعمومی در فضای مجازی به آن اشاره می کنند و از آن حرف می زنند. به نظر می رسد قتل‌های ناموسی این روزها دقیقا شبیه به صف‌های طولانی برای خرید مرغ و گوشت شده و برای رسانه ها هم به یک مسئله عادی تبدیل شده است. بطوریکه یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در واکنش به همین مطلب می گوید: «این اتفاقات برخی اوقات در جامعه می‌افتد و چیز جدیدی نیست!»

 

«لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» پس از گذشت قریب به ۱۰ سال از تدوین‌اش بالاخره دی ماه سال گذشته در مجلس اعلام وصول شد اما این لایحه همچنان در دست بررسی نمایندگان مجلس است و به نوعی سرنوشت آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. حسین حاتمی، عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم در همین رابطه با خبرنگار دیده‌بان ایران مطالبی را عنوان کرده است که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

 

*آقای حاتمی! روز گذشته یک مرد اهوازی سر همسر 17 ساله‌‍‌اش را از بدنش جدا کرده و ما همچنان هر روز شاهد قتل‌های فجیع ناموسی هستیم؛ الان 10 سال است که «لایحه حمایت از زنان در مقابل خشونت» در مجلس تعیین تکلیف نشده است،علت بی توجهی مجلس به این لایحه چیست؟

 

لایحه حمایت از زنان در مقابل خشونت یک ماهیت متفاوت‌تری با این موضوع دارد. این اتفاقی که در اهواز افتاده، قتل نفس است و تشریفات قانونی خاص خودش را دارد. ما در مواجهه با خشونت با خلاهای قانونی روبه‌رو نیستیم. به اعتقاد بنده موضوع قتل در اهواز ربطی به لایحه حمایت از زنان در مقابل خشونت ندارد.

 

*چند سال پیش به دلیل قتل رومینای 14 ساله توسط پدرش مجلس مقداری روند رسیدگی به این لایحه را تسریع بخشید اما پس از آن انگار دوباره به پله اول برگشتیم و هیچ خبری از سرنوشت این لایحه نشد! اصلاً از آن موقع جلسه‌ای در مجلس در رابطه با این لایحه تشکیل شد؟

 

حتماً در این خصوص جلسه‌ای تشکیل خواهیم داد اما به طور کلی در این مباحث، مخصوصاً در مباحث خشونت علیه زنان ما خلا قانونی نداریم. این اتفاق بعضاً در جامعه می‌افتد و اتفاق جدیدی نیست و از سویی چنین اتفاقاتی ناشی از خلا قانونی نیست. ما در حوزه قتل نفس مواد قانونی محکمی داریم.

 

*اگر این قوانین به طور جدی اجرا می‌شود پس چرا هر چندوقت یکبار شاهد چنین قتل‌های ناموسی هستیم؟

 

به‌دنبال همه این اتفاقاتی که برای زن‌ها می‌افتاد، اقدامات و مجازات هم برای مجرمین تعیین شده است.

 

*اگر قانون به درستی اجرا می‌شود پس چرا در جامعه شاهد چنین جنایت‌هایی علیه زنان و به طور کلی افراد هستیم؟ قانون در خصوص  پدران رومینای 14 ساله و فائزه ملکی‌نیا چه کرد؟

 

 به هر حال نظر بنده این است که ما در رابطه با قتل‌های ناموسی خلا قانونی نداریم. فرایند دادرسی کاملاً در قانون آورده شده است و مشکلی از این بابت نداریم.

منبع: دیده‌بان ایران- نازیلا معروفیان

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر