کد خبر: 130064
A

نماینده مجلس: ضریب برخورداری در حوزه دندانپزشکی در سوریه ۷.۵ است و در ایران ۴ / ۴۵ درصد متخصصین پزشکی در ۵ کلانشهر مستقر هستند

نماینده مردم آبادان در مجلس با انتقاد از عدم توزیع عادلانه امکانات درمانی و پزشکی در کشور، گفت: ۴۵ درصد متخصصین پزشکی در ۵ کلانشهر مستقر هستند.

نماینده مجلس: ضریب برخورداری در حوزه دندانپزشکی در سوریه ۷.۵ است و در ایران ۴ / ۴۵ درصد متخصصین پزشکی در ۵ کلانشهر مستقر هستند

به گزارش دیده بان ایران، سیدمحمد مولوی در نشست علنی امروز (سه شنبه، ۲۳ فروردین ماه) مجلس شورای اسلامی در تشریح سوال خود از وزیر بهداشت مبنی بر "وضعیت سرانه پزشک در کشور، نشانگر سرانه نامناسب پزشک و توزیع ناعادلانه پزشکان موجود در در سطح کشور است که ضرورت دارد به سرعت برای آن برنامه ریزی شود. علیرغم اهمیت فوق العاده این موضوع در ارتقاء بهداشت و سلامت جامعه، چرا در برنامه ارائه شده شما، به این موضوع پرداخته نشده است؟ و برنامه فعلی شما برای اصلاح این وضعیت چیست؟"، گفت: قبل از هر چیز لازم می دانم از کادر درمان استان خوزستان به ویژه دانشگاه علوم پزشکی آبادان نهایت تقدیر و تلاش را داشته باشم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یکی از شاخص های اساسی که کارآمدی نظام سلامت را تعیین می کند میزان دسترسی عادلانه به شرایط بهداشتی، درمانی به ویژه دسترسی به پزشک است؛ آنچه به عنوان عدالت در سلامت مطرح بوده متمرکز بر عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت تعاملی است. این سه محور اساسی باید در حوزه سلامت به صورت عالانه دیده و براساس آن برنامه ریزی صورت گیرد.

وی با استناد به اسناد بالادستی به ویژه بند ۱۳ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه،  تاکید کرد: برخورداری مردم از خدمات بهداشتی و درمانی یک تکلیف است که انتظار ما از آقای عین اللهی این است که یک گزارش جامعی از وضعیت توزیع عادلانه پزشک در سراسر کشور به ویژه در مناطق محروم با اعداد و ارقام در صحن مجلس توضیح داده شود.

وی ادامه داد: باید توضیح داده شود در میزان دسترسی مردم به خدمات درمانی به ویژه پزشکی چه اقداماتی صورت گرفته است؛ استان سیستان و بلوچستان با ضریب محرومیت ۶۲، استان خراسان شمالی با ضریب محرومیت ۴۶ و استان خوزستان با ضریب محرومیت ۳۵ چه جایگاهی در برنامه ریزی های دولت در حوزه بهداشت و درمان دارند.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، اضافه کرد: با همه تاکیدات صورت گرفته اما متاسفانه فاصله زیادی تا ایجاد عدالت در کشور داریم. بیماران بسیاری را مشاهده می کنیم که به همراه خانواده های خود از شهرها و روستاهای دورافتاده مجبورند با وسیله نقلیه به تهران بیایند و چون به لحاظ مالی متمکن نیستند در اطراف بیمارستان ها، فضای سبز اطراف آن یا در وسیله نقلیه خود مجبور به اسکان می شوند.

وی تصریح کرد: درحال حاضر سرانه پزشک در دنیا به ازای هر ده هزار نفر، ۱۳ نفر بوده ولی برای ما زیر ۱۲ نفر بوده است. حال سوال این است با این وجود چرا باید از کشورهای همسایه خود مانند سوریه عقب تر باشیم، در حوزه دندانپزشکی ضریب برخورداری در کشور سوریه ۷.۵ بوده در حالی که در کشور ما ۴ است.

نماینده مردم آبادان در مجلس تاکید کرد: ۴۵ درصد متخصصین پزشکی در ۵ کلانشهر مستقر هستند، چه زمانی توزیع عادلانه صورت خواهد گرفت.

مولوی یادآور شد: در سال ۱۳۹۵ میانگین پزشک متخصص به ازای هر ده هزار نفر حدود عدد ۴ بوده است. در همان سال دانشگاه علوم پزشکی بین ۸.۵ تا ۱۰ دانشجوی پزشک پذیرش کرده است. در خراسان شمالی و هرمزگان نیز این محرومیت وجود دارد.

وی اضافه کرد: متاسفانه تنها ملاک وزارت بهداشت برای اعزام پزشک متخصص و امکانات بهداشتی نرخ جمعیت است و بسیاری از شاخص های دیگر مدنظر قرار گرفته نمی شود. با این شیوه تا چه زمانی محرومیت از اروندکنار مظلوم، خرمشهر و سایر نقاط محروم گرفته می شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: در زمان اخذ رأی اعتماد از مجلس در برنامه های وزارت بهداشت آمده بود که شاخص دسترسی به پزشک بهبود یابد اما کار خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. همچنین اجرای سند تحول بهداشتی نیز فقط اقداماتی کلی بیان شده است و در برخی راهبردها توپ به زمین نهادهایی انداخته شده که هیچ ماموریتی در تربیت نیروی پزشکی ندارند.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: اگر واقعا رویکرد وزارت بهداشت این است که دسترسی به پزشک به صورت عادلانه باشد ساختمان سازی ها در کلانشهرها به چه علت است؟ چرا باید نیروهای مناطق محروم حق الزحمه و کارانه خود را با تاخیر ۱۱ ماهه دریافت کنند.

مولوی تصریح کرد: در حوزه پذیرش دانشجو نیز به همین شکل عمل می شود که انتظار ما این است که در بخش ماندگاری نیروی متخصص در مناطق محروم نیز اقدامات مناسب صورت گیرد تا نیروی متخصص بلافاصله قصد رفتن به کلانشهرها را نداشته باشد. در بررسی موضوعاتی که مجموعه وزارت بهداشت به عنوان چالش بررسی کرده برخی مسائل که از وظایف این وزارتخانه است فقط تکرار شده برای نمونه عدم تعامل فارغ التحصیلان به انجام خدمت در مناطق محروم یا کمبود امکانات رفاهی در مناطق محروم و عدم پرداخت به موقع حق الزحمه ها که همه این موارد از وظایف وزارت بهداشت است ولی به عنوان چالش جمع بندی شده و هیچ راهکاری برای حل این مسائل عنوان نشده است.

نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه فهرست مشکلات برای ما چاره ساز نخواهد بود، تصریح کرد: مجلس انقلابی دغدغه مردم را دارد و طرح سوال به معنای گروکشی نیست. پیش از اینکه سوال را مطرح کنم با کمیسیون مرتبط مشورت کردم و فقط به فکر ارتقاء شاخص های بهداشتی و درمانی در مناطق محروم هستم.

مولوی با تاکید بر اینکه دو شرط برای منصرف شدن از رأی گیری این سوال را مطرح می کنم، گفت: شرط نخست اینکه یک برنامه مدون در سه حوزه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت ظرف مدت یک ماه آینده برای رفع محرومیت ۱۰ استان کم برخوردار کشور تهیه شود تا سطح دسترسی مردم این ده استان به پزشک افزایش یابد. این گزارش باید به استحضار کمیسیون تخصصی بهداشت نیز برسد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به مظلومیت خرمشهر، آبادان و خوزستان تاکید کرد: شرط دوم این است که به همراه کلیه معاونان در شهرهای آبادان و خرمشهر حاضر شوید و شاخص ها در این مناطق بررسی و براساس آن برنامه ریزی صورت گیرد. در حالی که به سمت توریست درمانی می رویم زشت است که از شاخص های اولیه برخوردار نباشیم چرا که استان های مرزی باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی در پایان تاکید کرد: اگر از رأی گیری این سوال مطرح شدم تنها به یک دلیل بود و آن هم به این علت که مقام معظم رهبری نیز از کاهش آمار فوتی های کرونا از کادر درمان و وزارت بهداشت تقدیر کرد؛ سلامتی وجان مردم برای ما بسیار اهمیت دارد و ما از تلاش شبانه روزی کادر درمان سپاسگزاریم در حالی که این آمار در سایر کشورهای همسایه بسیار بالاتر است.

منبع: ایسنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر