کد خبر: 13075
A

نشریه انگلیسی: ترامپ بی سواد و شرور است

نشریه انگلیسی آبزرور روز یکشنبه در سرمقاله اش با اشاره به سفر اخیر«ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس به واشنگتن برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد که دنباله‌روی لندن از سیاست‌های کاخ سفید اشتباه و به این کشور لطمه می زند.

نشریه انگلیسی: ترامپ بی سواد و شرور است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، آبزرور افزود: طرفداران «ترزا می» می‌گویند پس‌ از آنکه او دولت را از دیوید کامرون در تابستان سال گذشته به دست گرفت با مجموعه‌ای از مسایل ناخوشایند مواجه گردید. بزرگ‌ترین آن‌ها، چالش خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بود؛ هرچند مشکلات دیگری مانند کمبود اعتبار سیستم خدمات درمانی نیز وجود داشت.

این نشریه انگلیسی افزود: اکنون دونالد ترامپ روی کار آمده است. رئیس‌جمهوری که در هفته نخست کاری‌اش ثابت کرد که او مانند هیچ‌یک از روسای جمهور پیشین آمریکا نیست. ترامپ فردی بی‌سواد، متعصب و شرور است به شکلی که هیچ‌یک از رهبران پیشین آمریکا چنین نبوده‌اند. و در حال حاضر هیچ سابقه، نقشه راه سیاسی و یا دیپلماتیک برای تعامل با چنین فردی برای نخست‌وزیر انگلیس وجود ندارد؛ زمانی که «ترزا می» جمعه هفته گذشته وارد کاخ سفید شد، او عملاً وارد قلمرویی ناشناخته شد.

آبزرور ادامه داد: به نظر می‌رسد خانم «می» توانست در جریان دیدارش با ترامپ او را نسبتاً آرام کند. ترامپ هم رفتارش را مواظبت کرد و کنفرانس مطبوعاتی دو طرف مثل گذشته برگزار شد. «ترزا می» توانست به‌نوعی حمایت «100 درصد» از ناتو، حمایت از برگزیت و آغاز گفت‌وگوهای تجاری را از زبان ترامپ بیرون بکشد. اما برای بسیاری از مردم انگلیس و سراسر دنیا که به رهبری آمریکا و حمایت دولت این کشور دل‌بسته‌اند، چنین دستاوردهایی بی‌فایده و گمراه‌کننده است. دستاوردهای خانم «می» در واشنگتن را اگر بتوان دستاورد نامید، عمر کوتاهی خواهند داشت.

این نشریه انگلیسی افزود: ترامپ در موضوعاتی که برای مردم انگلیس حائز اهمیت است، قابل‌اعتماد نیست. در خصوص ناتو و اتحاد نظامی میان کشورها، او روزانه اظهارات ضدونقیض بیان می‌کند. او احترام زیادی برای ارگان‌هایی که از نظر او منابع آمریکایی را می‌دوشند، ندارد؛ از همین روی او نگاه خصمانه‌ای نسبت به همکاری‌های چندجانبه، حتی سازمان ملل متحد دارد. بنابراین وعده او در رابطه با ناتو کاملاً بی‌ارزش است.

آبزرور افزود: اکنون این سؤال مطرح است که آیا دولت بریتانیا احکام مهاجرتی دونالد ترامپ که ورود مسلمانان به خاک آمریکا از هفت‌کشور مسلمان منع می‌کند را قبول دارد یا خیر. آیا بریتانیا به او تذکر خواهد داد که چنین سیاستی اشتباه است و یا سیاست‌های مشابهی را اتخاذ خواهد کرد که اطمینان حاصل کند افرادی ( دو تابعیتی) که در اینجا زندگی می‌کنند بتوانند به آمریکا سفر کنند.

این نشریه انگلیسی نوشت: با توجه به حملات اخیر دونالد ترامپ به رسانه های خبری، احتمال ارجاع دولت آمریکا به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد وجود دارد. اما ترامپ گفته است که کمک‌های دولتش به سازمان ملل، نهادی که از دید انگلیس نماد حقوق بین‌الملل، صلح و امنیت است را کاهش خواهد داد. پس آیا شایسته نیست که انگلیس با آمریکا مخالفتش را اعلام کند ؟

آبزرور افزود: از طرفی تصمیم احمقانه ترامپ مبنی بر انتقال سفارت اسرائیل به بیت‌المقدس نیز ممکن است سبب شود انتفاضه جدیدی در فلسطین رخ‌داده و شرکای عرب منطقه را تحریک کند. بی‌تردید انگلیس نمی‌تواند به چنین اقدام احمقانه‌ای تن دهد؛ شاید هم خانم «می» موافق کند!

این نشریه انگلیسی افزود: با توجه به رویکرد دونالد ترامپ مبنی بر اولویت قرار دادن « آمریکایی‌ها» در فعالیت‌های اقتصادی آینده همکاری‌های تجاری با این کشور به نفع انگلیس نخواهد بود؛ ترامپ طرفدار تجارت آزاد نیست و در طولانی‌مدت شرکت‌های انگلیسی از تجارت با آمریکا متضرر خواهند شد.

آبزرور در ادامه عنوان کرد: بی‌توجهی دونالد ترامپ، زمانی که خانم 'ترزا می' در واشنگتن مواضع لندن را در قبال روسیه بیان کرد خجالت‌آور بود.

این نشریه انگلیسی افزود: کاملاً مشخص بود که ترامپ آماده است تا نگرانی‌های لندن را در قبال روسیه نادیده بگیرد، به همین دلیل به‌محض اینکه نشست خبری رهبران دو کشور به پایان رسید و خانم «می» پشتش را به او کرد، بی‌توجهی در نگاه ترامپ برق می‌زد. کاملاً مشخص بود که دونالد ترامپ هیچ اطلاعی از توافق مینسک ندارد و بلافاصله پس از اظهارات خانم «می»، کاخ سفید دستورالعملی را صادر کرد تا تحریم‌ها علیه روسیه برداشته شود.

آبزرور بابیان اینکه «ترامپ روز شنبه گذشته با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه تلفنی گفت‌وگو کرد»، افزود: مشخص است که او از برنامه بعدی‌اش کاملاً آگاه است؛ اما «ترزا می» نمی‌داند قدم بعدی‌اش در این رابطه چه خواهد بود.

این نشریه انگلیسی همچنین به احیای سیاست شکنجه از سوی واشنگتن اشاره کرد و نوشت: اگر ترامپ یک دیکتاتور آفریقایی و یا از حکام خاورمیانه بود، سفر نخست‌وزیر انگلیس به این کشور زیر سؤال قرار می‌گیرد. اما آیا سفر «ترزا می» به آمریکا به معنای تائید سیاست‌های کاخ سفید است؟

آبزرور نوشت: ترامپ یک پدیده آمریکایی و یک مشکل برای این کشور به‌حساب می‌آید .اگر مردم آمریکا و نمایندگانشان در کنگره احمق باشند و سیاست‌های او را بپذیرند، سایر کشورهای جهان کاری نمی‌توانند صورت دهند.

این نشریه افزود: بی‌تردید سیاست‌های انزواگرایانه ترامپ به انگلیس صدمه خواهد رساند. اظهارات وی در خصوص خروج داعش از سوریه ممکن است انگلیس را درگیر جنگی کند که به‌رغم میل باطنی این کشور، روسیه و ایران در آن مشارکت داشته باشند.

آبزرور تصریح کرد: خواه خانم «می» بخواهد و یا نخواهد ترامپ نمی‌تواند دوست خوبی برای انگلیس به شمار آید. او تهدیدی علیه ارزش‌های انگلیس و امنیت ما است. زمانی که ترامپ در اواسط سال جاری به انگلیس سفر خواهد کرد، مردم انگلیس بایستی یک‌صدا به او نشان دهند که از او استقبال نمی‌کنند.

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر