کد خبر: 137708
A
یک سیاستمدار اصولگرا در گفتگو با دیده‌بان ایران :

نقوی حسینی: روسیه ماهی خود را از برجام می‌گیرد/ همه کشورها به دنبال کسب منافع خود هستند/ جنگ اوکراین یک فرصت برای ایران ایجاد کرده است/ دیگر روسیه و چین به خاطر آمریکا، ایران را تحریم نمی‌کنند

سخنگوی اسبق کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره تلاش تیم دیپلماسی دولت سیزدهم برای «احیای برجام» به دیده‌بان ایران گفت: تیم مذاکره کننده هسته‌ای و دولت سیزدهم به طور مستقل و با چاچوب‌های مشخص و خطوط قرمز اعلام شده برجام را دنبال کرده و با درک درست از شرایط فعلی احیای آن را دنبال می‌کند.

نقوی حسینی: روسیه ماهی خود را از برجام می‌گیرد/ همه کشورها به دنبال کسب منافع خود هستند/ جنگ اوکراین یک فرصت برای ایران ایجاد کرده است/ دیگر روسیه و چین به خاطر آمریکا، ایران را تحریم نمی‌کنند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ گمانه‌زنی درباره سرنوشت برجام و تکاپوی طرفین این توافق برای رسیدن به اهداف خود در چند روز اخیر بسیار زیاد شده است. بسیاری از تحلیلگران بر این باور هستند که ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی «برجام» در مرحله اتخاذ تصمیم نهایی هستند و شاید این آخرین امید برای احیای توافق سال 2015 باشد.

از سوی دیگر کشورهایی اروپایی و همچنین «چین» و «روسیه» نیز تلاش دارند تا همچنان از اختلاف پیش آمده میان ایران و آمریکا سود خود را ببرند. موضوعی که حتی مورد گلایه بخشی از سیاستمداران داخلی نیز شده و آنها را به اعلام موضع در برابر چنین رفتارهای واداشته است.

در این خصوص یک سیاستمدار اصولگرا با می‌گوید؛ همه کشورها تلاش می‌کنند در راستای منافع خود حرکت کنند. طبیعی است که کشور روسیه نیز می‌خواهد در همه زمینه‌ها از جمله برجام؛ ماهی خود را از آب بگیرد.



دشمنی‌های آمریکا؛ ایران و روسیه را به هم نزدیک کرد

سید حسین نقوی حسینی سخنگوی اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان در گفت‌وگو با سایت دیده‌بان ایران؛ در خصوص علل تنیدگی مسائل ایران و روسیه در برجام، اظهار کرد: ادامه دشمنی‌ها و مقابله‌های ظالمانه آمریکایی‌ها و متحدان غربی آنها در سالهای اخیر با اعمال تحریم‌ها و محدودیت ها علیه ایران واجرای سیاست فشار حداکثری؛ هم در دوران «دموکرات‌ها» و هم در دوران جمهوری‌خواهان ازیک سو و جنگ اوکراین و اعمال تحریم‌های گسترده غرب علیه روسیه ایران و روسیه را در شرایط فعلی و صف بندی‌ها بین المللی کنارهم قرار داد. 

وی بیان داشت: به همین جهت نماینده روسیه در گفتگوهای هسته‌ای و مذاکرات برجام یعنی «اولیانوف» در صحبت‌های خود از روسیه و ایران صحبت می‌کند.

همه کشورها به دنبال کسب منافع خود هستند

این سیاستمدار اصولگرا با تشریح سیاست نگاه روس‌ها به مسائل سیاسی جهان، ابراز داشت: در عرصه بین المللی همه کشورها به دنبال منافع ملی خودشان هستند، همانطور که ماهم به دنبال منافع ملی کشور خودمان هستیم.

نقوی حسینی ادامه داد: در هر اتفاق بین المللی، هر کشوری جایگاه و موقعیت خود را می‌سنجد تا در موضعی قرار بگیرد که منافع کشورش تامین شود، همانگونه که به خاطر اتفاقات اخیر جنگ روسیه و اوکراین بهترین فرصت برای ایران فراهم شده تا برای تامین منافع ملی کشور از هر دوطرف امتیازات لازم را بگیرد.

سخنگوی اسبق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان تأکید کرد: روس‌ها هم همین فکر را می‌کنند تا از همه صحنه ها از جمله مذاکرات برجام «ماهی» خودش را بگیرد.

000

تیم دیپلماسی در چارچوب تعیین شده حرکت می‌کند

 

نقوی حسینی در پاسخ به این پرسش که علت اصرار تیم دیپلماسی دولت سیزدهم بر نزدیک شدن به مواضع روس‌ها در برجام چیست؟، بیان داشت: به نظر من تیم مذاکره کننده هسته‌ای و دولت سیزدهم به طور مستقل و با چاچوب‌های مشخص و خطوط قرمز اعلام شده برجام را دنبال کرده و با درک درست از شرایط فعلی احیای برجام را دنبال می‌کند.

وی ابراز داشت: حوادث عرصه بین المللی جزیره جزیره و جدا از هم نیستند و هیچ کشوری بدون در نظر گرفتن مواضع سایر بازیگران صحنه؛ به ویژه متحدانش و کشورهایی که با آنها پیمان‌های همکاری بلند مدت دارد تصمیم گیری نمی‌کند.

روسیه و چین دیگر با آمریکا همراهی نمی‌کنند

نقوی حسینی گفت: مگر آمریکایی ها بدون نظر متحدان اروپایی خود تصمیم می‌گیرند؟ حتی آمریکایی‌ها با متحدان خود در منطقه هم صحبت می‌کنند؛ بنابراین طبیعی است که ایران ، چین و روسیه در تصمیم گیری‌ها با مشورت با یکدیگر عمل می‌کنند. یادمان باشد که در مذاکرات هسته‌ای گذشته چین و روسیه به عنوان دو عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و دارای حق «وتو» در کنار آمریکا و اروپا بودند ولی الان کنار آنها نیستند و به همین دلیل راه آمریکا مبنی بر بردن پرونده هسته ای به شورای امنیت و گرفتن قطعنامه علیه ایران بسته شده است.

گفتگو: سیدسجادموسوی_سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر