کد خبر: 145162
A

معاون قوه قضائیه: حوزوی ها برای اثرگذاری در فضای مجازی به عرصه عمل و اقدام ورود کنند

حجت الاسلام والمسلمین صادقی گفت: امروز نظریه ها و پژوهش های خوبی برای مدل های حکمرانی فضای مجازی انجام شده اما باقی ماندن در حوزه نظر برای اصلاح فضای مجازی کافی نیست.

معاون قوه قضائیه: حوزوی ها برای اثرگذاری در فضای مجازی  به عرصه عمل و اقدام ورود کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی از نظریه پردازان رسانه و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در چهارمین دورهمی فعالین فضای مجازی به دعوت مجمع ناشران دیجیتال اسلامی که در قم برگزار شد، پس از استماع نظرات مدیران موسسات عضو به نقد و تحلیل ساختارهای اثرگذاری مطلوب در فضای مجازی پرداخت.

حوزوی ها برای اثرگذاری در فضای مجازی بیش از مباحث نظری به عرصه عمل و اقدام ورود کنند

وی عنوان کرد. بحث فضای مجازی سال های طولانی است آغاز شده و مباحثی پیرامون آن شکل می گیرد و ما حوزوی ها طبق عادت طلبگی وارد این حوزها می شویم و سعی می کنیم بحث و نظر داشته باشیم اما متاسفانه ما طبق نگرش حوزوی در عمل خیلی ورود نمی کنیم و بیشتر در حوزه نظر باقی می مانیم و این آفت بزرگی است. حوزوی ها باید بیش از این وارد عرصه عمل در فضای مجازی شوند، تا وقتی که به صحنه عمل نیایند و وارد عملیات نشوند نمی توانند در فضای مجازی اثرگذاری کنند. نظردادن و نظریه پردازی لازم است ولی مقدار آن نباید زیاد باشد، بیشترین حجم سعی و تلاش باید در فضای عمل باشد.

فضای مجازی زندگی اول ماست

معاون قوه قضائیه در ادامه در خصوص ماهیت فضای مجازی عنوان کرد. فضای مجازی امروز خیلی آشکار شده که یک فضایی است که حقیقت زندگی آدمها را دارد شکل می دهد و بعضی ها می گفتند زندگی دوم است. و به زودی برای افراد بیشتری اینطور خواهد شد. اما برای بسیاری از افراد زندگی اول است.

وی ادامه داد: ما از اقتضائات زندگی در این فضا بسیار عقب هستیم. به خصوص حاکمیت ما خیلی عقب است، افرادی به شکل انفرادی حضور دارند و خبره هم هستند، کار و زندگی هم می کنند، از این جهت آنها جلو هستند، اما از نظرکلی جامعه ما عقب است حاکمیت ما به شدت عقب تر است .

حجت الاسلام والمسلمین صادقی اضافه کرد: چند سال پیش بود در همایشی در دانشگاه علامه طباطبایی درخصوص مسائل حقوقی رسانه‌ها گفتم که ما دچار ایدزحقوقی و فرا کثرت گرایی حقوق پریش ایم. یعنی از کثرت گرایی رسانه ای گذشته و به فرا کثرت گرایی رسیده ایم، امروز هر فرد یک رسانه، بلکه چند رسانه است. از آن طرف حقوق پریش و پریشان است، یعنی نمی داند چه اتفاقی دارد برایش می افتد! مثل این که قرن ها خواب است و از خواب اصحاب کهف بیدار می شود یک دفعه می بیند که دیگر پولش هیچ ارزشی ندارد! یعنی قوانین آن دیگر کارکردی ندارند. امروز وضعیت حقوقی ما این طور است.

وی گفت: مقصود از ایدز حقوقی هم آن است حقوقی که می بایست پاسدار امنیت جامعه باشد و به عنوان سامانه دفاعی اجتماع کار کند از کار می افتد و نمی تواند ماموریتش را انجام دهد وکمترین مقاومت را در برابر آسیب ها و ویروس های اجتماعی ندارد.

قانون تجارت الکترونیک کهنه زاده شد

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه افزود: یکی از دوستان اشاره کردند که به سرعت قانون تجارت الکترونیک کهنه شده، این کاملا درست است، قانون تجارت الکترونیک همان اول که زاده شد، کهنه زاده شد. حالا هم دیگر کهنه تر. بنابراین حقوق پریشی یک وضعیت فوق العاده سنگینی است که بر جامعه مجازی ما سایه افکنده است و این خطر بزرگی است. نمی دانم آنهایی که در مسندهای مربوط به این کار هستند کی می خواهند بیدار شوند؟ و این غفلت را جبران کنند و خودشان را برسانند. از همه نمی توان انتظار داشت .مثلاً از یک مسئول سنتی که در یک فضای دیگری رشدکرده و بالندگی داشته و فکر، ذهن و زندگی اوست یک جور دیگر بوده نباید انتظار داشت که این فضا را بفهمد.آنهایی که می فهمند وظیفه شان سنگین است و آنها باید خیلی جلو باشند و باید اقداماتی کنند، دیگر فرصتی نیست فرصت ها به سرعت می گذرد.

حاکمیت فضای مجازی صهیونیستی آمریکایی است

عضو هیئت علمی دانشگاه قرآن و حدیث در تبیین وضعیت جهانی در فضای مجازی عنوان کرد: نکته دیگر اینکه جهانی بودن فضای مجازی یک حسن است، اما فوق العاده خطرناک. ما وقتی وارد یک فضای جهانی می شویم، چه کسی حاکم این فضای مجازی است؟ این جهان را چه کسی ساخته و قواعد آن را چه کسی پایه ریزی کرده است؟ چه کسانی الان دارند آن راتنظیم گری و مدیریت می‌کنند؟ مهم است. ظاهرش این است که حکمرانی اشتراکی دارند، ولی واقع امرآمریکایی است به هرحال. ظاهرش اشتراکی است، ولی کاملا آمریکایی و ماهیتاً سراپایش صهیونیستی است. باید صهیونیستی آمریکایی اسمش را بگذاریم.

از چین و روسیه عقب نمانیم!

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه در خصوص مدیریت چگونگی تقابل با یکجانبه گرایی در فضای مجازی بیان کرد: آنها دارند مدیریت می کنند و ما اینجا بازنده محض کار هستیم. تردید ندارم. به خاطر آن عقب افتادگی که داریم عرض می کنم . بعضی کشورها به خود آمدند و یک کارهایی را دارند انجام می دهند. چین به خود آمده، روسیه کمی به خود آمده چین خیلی زود تر و جلوتر به خود آمده. ما به شدت عقب هستیم. لااقل۲۰ سال از این فضا عقب هستیم و البته خیلی هم سرمایه، هزینه و کار می‌خواهد. لشگرهای آموزش دیده قوی می خواهد در این فضا. بر همه ی ابعاد آن که دوستان اشاره کردند و درست هم بود، در تمام لایه ها باید حضور داشته باشیم و نیستیم .خیلی کم البته بعضی اتفاقات خوبی واقع شده ولی خیلی کم است و خیلی هم کم اثر هست. به محض اینکه اتفاقی می‌افتد ،یک فیلترینگ و بعدش هم بچه های توانمند حزب اللهی به نحوی حذف می شوند و دوباره فضا یک طرفه به دست کسانی دیگر می افتد و مدیریت می شود.

 

اثر منفی فیلترینگ ناقص فوق‌العاده بیشتر است

استاد دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: فیلترینگ ناقصی که اتفاق می‌افتد بلایی بر سرکشور ما آورده که ای کاش این کار اصلا انجام نمی شد. چون فیلترینگ ناقص اثر منفی آن فوق‌العاده بیشتر است. من مخالف فیلترینگ نیستم، ولی این روش فیلترینگ بدترین وضعیت فیلترینگ است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی عنوان کرد: من اهل این نیستم که فیلتر شکن نصب کنم. به همین خاطر خودم محروم هستم از خیلی از این ابزارها. اما قواعد رفتاری باید رعایت شود. من یک وقتی خارج از کشور مثلاً فیسبوک داشتم بعد که آمدم داخل آن را بستم، الان در توییتر ما نمی توانیم حضور داشته باشیم. از بعضی بزرگان انتقاد دارم که چرا شما که خودتان فیلترکرده اید، خودتان حضور دارید؟ خیلی زشت است .یعنی زیبنده کشور ما نیست درستش کنید و آن طرف یک جور دیگر رفتارکنید و به همین ترتیب بخش هایی که ما باید به آن توجه کنیم، خیلی زیاد است.

 

ایدئولوژی و عواطف انسانی در فضای مجازی ساخته و پرداخته می شود.

وی گفت: در بحث فضای مجازی فقط بحث فضای کسب و کار و فضای فرهنگ نیست، فضای مجازی همه چیز دارد اینطور نیست که فقط بحث فرهنگ و کسب و کار باشد. سیاست، امنیت و مسئله اقتصاد خیلی جدی در فضای مجازی است. در مرتبه بالاتر از این ها فکر و اعتقاد و ایدئولوژی، احساسات و عواطف انسانی در فضای مجازی الان دارد ساخته و پرداخته می شود و حتی احساس لامسه شما را می توانند بعدا به سرعت ایجاد کنند و احساساتی که اصلاً به روابط خیلی نزدیک و پیوسته انسانی نیازمند بود، الان به راحتی می‌توانند برایتان ایجاد کنند. خوب وقتی وضعیت اینطوری است یک همچین جهانی ایجاد شده، تمام قواعد فضای حقیقی و فضای زندگی اولیه طبیعی را دارد به هم می ریزد ما کجای آن کار هستیم؟

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه افزود: ما مصرف کننده آن هستیم؟ ما به عنوان یک عضو و یک شهروند مشارکت می کنیم، درکدام حکمرانی؟ حکمرانی که دارد از آمریکا حمایت می شود. حاکمیت دولت آمریکا بدترین حاکمیت است که دارد حرف اول را می زند. اما ظاهر آن مشارکتی است. ما هم ممکن است در گوشه ای کاری برایش بکنیم، اما در قواعد آن ها بازی می کنیم. این خطر خیلی بزرگ است، این را نباید خیلی کوچک گرفت باید واقعاً همه قوایی که وجود دارند هرکسی گوشه ای از این کار را بگیرد و خود را به سرع تکثیر کند، مثل سلول هایی که به صورت تکثیر می شوند تکثیر کنند. ما باید لشکرهای مختلفی درفضای مجازی ایجاد کنیم. چه بخش هایی که هجوم می آورند، چه بخش هایی که دفاع می کنند. چه بخش هایی که تبیین می کنند. حکمرانی را طراحی کنیم.

 

قامت نظریه پردازی برای اصلاح فضای مجازی کوتاه است

مدیرگروه اخلاق دانشگاه قرآن و حدیث تصریح کرد: امروز نظریه ها و پژوهش های خوبی برای مدل های حکمرانی فضای مجازی انجام شده اما باقی ماندن در حوزه نظر برای اصلاح فضای مجازی کافی نیست.

وی در خصوص وضع موجود فضای مجازی کشور افزود: این چه فضای مجازی است؟ چرا با مرکز ملی اتفاق خاصی نمی افتد؟ من نمیدانم که برای این وضع چرا فکری برایش نمی کنیم.آقای رئیسی هم فکری برایش نکرد. آقای روحانی که اصلا انتظاری نداشتیم. حضرت آقا ۱۵- ۲۰ سال پیش بیان کردند؛ اگر من این مسئولیت نداشتم، مسئولیت فضای مجازی را عهده دار می شدم. یعنی رهبری لازم دارد.رهبری فضای مجازی کجاست؟ میدان دارکجاست؟ دیگر چقدر انتظار داریم، شخص رهبری بیاید اینجا هم مستقیم و از نزدیک، رهبری آن را به عهده بگیرد؟

 

حضرت آقا در خصوص رهبری فضای مجازی وظیفه شان را انجام دادند، نوبت ما است

معاون قوه قضاییه تاکید کرد: فضای مجازی باید بمنزله یاوری برای حضرت آقا باشد.که دست ایشان باشد تا آن را رهبری کند و به جلو ببرد. خیلی ظرفیت ها را درست کردند، آقا وظیفه شان را انجام دادند، ولی کسانی رفتند که اتفاقی نمی افتاد. و اگر من جای خیلی ها بودم، لشگرهایی از سپاه و ارتش تا از طلبه ها و هر قشر توانمندی را گرفته و این ها را وارد این فضاها می کردیم. بخشی مهمی از سرمایه های کشور را باید خرج اینجا می کردیم، که به سرعت ارتقا پیدا کند. به سرعت ما باید شهرهای مجازی مان را ساماندهی و بسازیم و ایجاد حرکت کنیم. فضای ملی مان را ایجاد، پاسداری و قوی کنیم، بعد وارد فضای جهانی شویم نه اینکه ابتدا وارد فضای جهانی شویم که منحل در آن فضا باشیم.

 

اگر مدل حکمرانی فضای مجازی خود را طراحی نکنیم کاری از پیش نخواهیم برد

حجت الاسلام والمسلمین صادقی در خصوص تعارضاتی که در مدیریت کلان و حاکمیت فضای مجازی وجود دارد عنوان کرد: تعارضاتی وجود دارد و کارش هم نمی شود کرد. اگر حکمرانی ایرانی را ما طراحی کنیم، مدل آن را درست کنیم و خیلی کارهای دیگر انجام می شود آن وقت می شود کاری کرد.

 

وی در ادامه به اختصار به مشکلات بخش دولتی پرداخت و تصریح کرد: بخش خصوصی آمریکایی که بزرگترین سرمایه ها را دارد، تمام قد در خدمت ارزش های و حاکمیت آمریکایی است. آیا بخش خصوصی ما هم در خدمت ارزش ها و حاکمیت ما است؟ در هر صورت جواب مشخص است این طوری است که ما نمی توانیم مثل قواعد آنها رفتار کنیم. چه باید کرد باید از اساس آن فکرکنیم و قصه حکمرانی را ساماندهی و مدلش را تنظیم کنیم. حالا گفتند مدل تمدنی، مدل مشارکتی و ... باید شاخصه هایش را تشریح و تبیین کنند ما یاد بگیریم، دیگران یاد بگیرند ببینیم آیا می شود یا نه و فقط یک عنوان است. اگر این ها را تشریح شود خیلی مناسب است، اما خیلی دیر است و خیلی خیلی دیر است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر