کد خبر: 147347
A
گلایه عضو کمیسیون امنیت مجلس از دستگاه دیپلماسی در گفتگو با دیده‌بان ایران:

شهریار حیدری: دستگاه دیپلماسی باید از فیفا و کشورهای عربی شکایت کند/ عرب‌ها خودشان به خوبی می‌دانند که نام این خلیج، «خلیج‌فارس» است/ کشورهای منطقه با جعل تاریخ به شعور خودشان توهین می‌کنند

شهریار حیدری عضو کمیسیون امنیت مجلس با تاکید بر اینکه کشورهای عربی به صراحت می‌دانند که نام این خلیج، «خلیج‌فارس» است به دیده‌بان ایران گفت: با جعل نام، به شعور شعور خودشان توهین میکنند، بهتر است دست از چنین کارهایی بردارند زیرا این کار به جز اینکه حیثیت خودشان را به خطر می‌اندازند ثمره‌ای نخواهد داشت.

شهریار حیدری: دستگاه دیپلماسی باید از فیفا و کشورهای عربی شکایت کند/ عرب‌ها خودشان به خوبی می‌دانند که نام این خلیج، «خلیج‌فارس» است/ کشورهای منطقه با جعل تاریخ به شعور خودشان توهین می‌کنند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ از چند روز پیش، مسابقات جام ملت‌های خلیج فارس به میزبانی عراق شروع شده است این در حالیست که ایران در هیچگاه در این تورنمنت‌ها حضور نداشته، برخی از مقامات عراقی از مسابقات این جام، تحت عنوان جعلی "جام خلیج عربی" استفاده کردند. پس از استفاده چندباره مقامات عراقی و به دنبال آن رئیس فیفا از واژه جعلی خلیج عربی، شرکت پست عراق نیز در اقدامی عجیب تمبرهایی با عنوان جام خلیج عربی منتشر کرد. از سوی دیگر اینفانتینو، رییس فیفا در یک پست اینستاگرامی درباره افتتاحیه جام ملت‌های خلیج فارس هم از واژه‌ «خلیج عربی» استفاده کرد، چنین اتفاقی در استوری پیج رسمی فیفا هم افتاده است.

در همین رابطه شهریار حیدری؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در رابطه با این موضوع به دیده‌بان ایران گفت: در زبان‌های مختلف تنها اسمی که در طول تاریخ بشر برای خلیج‌فارس گذاشتند، خلیج‌فارس بوده است. در اولین نقشه‌هایی که در کتابخانه‌های بغداد، مصر، عمان، قطر، عربستان و امارات متحده وجود دارد این خلیج به نام خلیج فارس است.

 

استراتژی استکبار در بحث تنش و تفرقه در منطقه مشهود است

وی ادامه داد: اینگونه اقدامات بیشتر جنبه روانی دارد و متاثر از استراتژی استکبار که بحث تنش و تفرقه در منطقه را دنبال میکند، است. بنده به عنوان فردی که پایان‌نامه‌ام در رابطه با " دلایل مالکیت ایران بر جزایر خلیج‌فارس" بود تحقیق کردم و تمامی اسناد و مدارکی که از منابع عربی و کشورهای غربی گرفتم نشان میداد که این خلیج، خلیج فارس است و در هیچ مقطعی در تاریخ، اسمی تحت‌عنوان خلیج عربی بر این خلیج نبوده و اگر سری به تاریخ ایران و جنگ‌های ایران و یونان بزنیم متوجه خواهیم شد که حاکمیت این جزایر با ایرانیان بود.

....989

 

کشورهای منطقه با جعل نام خلیج‌فارس به شعور خودشان توهین می‌کنند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خود عرب ها به صراحت میدانند که این خلیج، خلیج فارس است افزود: اینکه با جعل نام، این خلیج را خلیج عربی مینامند، توهین به شعور خودشان است و بهتر است دست از چنین کارهایی بردارند زیرا این کار به جز اینکه حیثیت خودشان را به خطر می‌اندازند ثمره‌ای نخواهد داشت.

عرب‌ها خود میدانند که نام این خلیج، خلیج‌ فارس است

وی در بخش دیگری از گفتگو با دیده‌بان ایران اظهار داشت: عرب‌ها اگر سری به کتابخانه‌های خود بزنند متوجه میشوند که در ادوار مختلف تاریخ، نام این منطقه، خلیج فارس بوده و دلیلی ندارد بر یک دریای ایرانی، اسم دیگری بگذارند.

حیدری با تاکید بر اینکه دیپلماسی ما باید فعال‌تر باشد افزود: طی سی سال اخیر ما شاهد چنین تخطی‌هایی از سوی برخی از کشورهای عربی بودیم، قدرت و سند در اختیار دستگاه دیپلماسی ماست و باید مانع اقدامات این‌چنینی شوند. 

...878888

از دستگاه دیپلماسی ایران گلایه دارم

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنده از دستگاه دیپلماسی ایران در رابطه با این مسئله گلایه‌مند هستم، باتوجه به اینکه موضوع خلیج فارس در اسناد و مدارک تاریخی اثبات شده است و مسئله در رابطه با جغرافیای سیاسی کشورمان است لذا وزارت امور خارجه میتواند با طرح شکایت از فیفا و کشورهایی که نام خلیج‌فارس را جعل کردند، موضوع را پیگیری کند. 

دستگاه دیپلماسی باید چنین مسائل را در نطفه خفه کند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی ما همیشه منتظر است اتفاقی بیفتد بعد اقدام کنند در حالیکه با اقدامات پیشگیرانه باید مانع از بروز چنین اتفاقاتی شود. وزارت امور خارجه اجازه ندهد که این مسائل در عرصه بین‌المللی مطرح شوند تا بعد به پدیده سیاسی تبدیل و سپس به جنگ با آن بپردازد، پس بایستی در نطفه، آن را خفه و مقتدرانه، مستمر و البته شاکی مسئله را پیگیری کرده و اجازه بروز چنین اتفاقاتی را ندهد.

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر