کد خبر: 151145
A

نماینده ولی فقیه در قم: مؤمنان از شوخی با احکام دینی به شدت پرهیز کنند

سعیدی امام جمعه قم: از علائم منتظران و محبان امام این است که علاوه بر قلب پاک و عشق به امام زمان(عج) باید ظاهر آنان نیز آراسته به پوشش اسلامی باشد و چطور می‌شود که کسی پوشش اسلامی نداشته باشد و انتظار داشته باشد که امام به ایشان نگاه کند، حجاب یک الزام قانونی و مورد اتفاق آحاد جامعه است.

نماینده ولی فقیه در قم: مؤمنان از شوخی با احکام دینی به شدت پرهیز کنند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ آیت‌الله سید محمد سعیدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته قم که در مصلای قدس برگزار شد، با تاکید بر اینکه رعایت تقوا در عرصه‌های مختلف زندگی الزامی است، اظهار کرد: اینکه انسان در ارتباط با دیگران و برخی از صحنه‌ها، رعایت تقوا را انجام دهد اما در برخی از موارد یا نسبت به برخی از اشخاص تقوا نداشته باشد، مطلوب شارع نیست.

وی اضافه کرد: ممکن است کسی در مواجهه با نامحرم به نامحرم نگاهی نکند اما از طرفی در مسئله غیبت بی‌پروا عمل کند و ممکن است کسی در صحنه اجتماعی تقوای الهی را رعایت می‌کند اما در خلوت‌ها این تقوا را رعایت نکند، این فرد در حقیقت یک فرد بی‌تقواست.

امام جمعه قم گفت: در تفسیره سوره توبه و جریان نفاق و شناخت منافقین به آیه 65 می‌رسیم که این آیه هم در رابطه با یکی دیگر از خیانت‌ها و توطئه‌های منافقین علیه اسلام و شخص نبی اکرم(ص) است.

وی خاطرنشان کرد: در خطبه گذشته عرض کردم که منافقان در جریان جنگ تبوک می‌خواستند که پیامبر را به قتل برسانند اما خداوند پیامبر را با خبر و این نقشه شوم را خنثی کرد.

سعیدی ادامه داد: اگر از موافقان در مورد رخداد تبوک و توطئه آن‌ها برای رم دادن شتر پیامبر و انداختن پیامبر به قعر دره بپرسید، آن‌ها می‌گویند که ما نمی‌خواستیم پیامبر را به قتل برسانیم بلکه می‌خواستیم شوخی کنیم، خداوند متعال در قرآن می‌فرمایند که به آن‌ها بگویید آیا می‌خواستید آیات الهی را به تمسخر بگیرید که این چنین گفتید.

*مؤمنان از شوخی با احکام و مناسک دینی به شدت پرهیز کنند

سعیدی گفت: موافقان آن روز و منافقان هر زمان برنامه‌های یک نواختی دارند آن‌ها از این روش‌ها بهره‌برداری می‌کنند، گاهی جدیترین اهداف خود را با شوخی و طنز مطرح می‌کنند که اگر به هدف خود رسیدند که بهتر اما اگر نرسیدند شوخی و مزاح بودن مسئله را برای فرار از جزای عمل خود مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه شوخی با احکام الهی، آیات و شخصیت‌های دینی و معنوی نوعی مبارزه عملی به شکل منفی علیه ارزش‌های دینی، انسانی و اخلاقی است، گفت: مؤمنان باید به شدت از شوخی با احکام و مناسک دینی پرهیز کنند؛ در قرآن هم آمده است که اگر مشاهده می‌کنید گروهی آیات الهی را به تمسخر گرفته‌اند شما با آن‌ها ننشینید تا سخن آن‌ها تغییر کند در غیر این صورت شما هم با آنان یکی خواهید بود.

تولیت حرم حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه یکی از کارکردهای تقوا از بین بردن ریشه تمایل به گناه در وجود انسان است، اظهار کرد: تقوا مهم‌ترین عامل مهار کردن نفس عماره و هوای نفس است و این مسئله برای برخی از افراد چندان روشن نیست درحالی که این کارکرد تقوا در قرآن و روایات مورد تاکید قرار گرفته است.

وی از نزدیک شدن به 22 اسفندماه و سالروز تاسیس بنیاد شهید و امور ایثارگران یاد کرد و گفت: این بنیاد پر تلاش‌تر و متنوع‌تر از گذشته در راستای رفع نیازهای خانواده‌های شهدا می‌کوشد؛ قرآن کریم خک در مورد مجاهدان راه خدا، می‌فرماید که خداوند خود را خریدار و مؤمنان را فروشنده جان و مال‌شان معرفی کرده است.

سعیدی با اشاره به فرا رسیدن دهه بهداشت و نکوداشت مساجد گفت: خداوند متعال گناهان هر کسی که پاکیزه وارد مساجد شود و به عبادت بپردازد را می‌بخشد؛ دهه آخر ماه شعبان در آستانه ماه رمضان، دهه بهداشت و نکوداشت مساجد است که در این فرصت مساجد برای آیین ماه رمضان آماده می‌شوند و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز ویژه برنامه‌های مختلفی را در این ایام دنبال می‌کنند.

*رهبر انقلاب باری دیگر مانع سوءاستفاده ورشکسته‌های سیاسی شدند

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مسئله مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس گفت: رهبر معظم انقلاب بیانات راهگشایی داشتند، ایشان بار دیگری روایت‌سازی دروغین و موج‌سواری شیطانی امپراطوری رسانه‌ای غرب را رسوا کرده و مانع سو استفاده ورشکسته‌های سیاسی از این حوادث شدند و ابرهای تردید و دودلی را در روایت درست از حوادث از بین بردند و تاثیر زیادی در آرام‌سازی جامعه گذاشتند.

وی گفت: جدیت در شناسایی منشأ و ریشه‌های مسئله، دستگیری مباشران و مسببان اصلی، محاکمه جنایت‌کاران و اطلاع‌رسانی به موقع به مردم و همچنین عبرت‌گیری از اینگونه فتنه‌ها و تقویت پدافند غیرعامل با رویکرد افزایش مشارکت‌های مردمی برای مقابله با فتنه‌های آینده باید در دستور کار قرار گیرد.

سعیدی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی امسال در روز درختکاری طبق شعار امسال که «هر ایرانی سه نهال بکارد» سه نهال کاشتند، مسئولان جهاد کشاورزی هم از آغاز به کار سامانه درختکاری خبر دادند و تاکید داشتند که آبیاری درختان در ایران با آب‌های سبز و خاکستری انجام می‌شود؛ رهبری هم فرمودند که ما جزو کشورهای معدودی هستیم که حفظ محیط زیست را در قانون اساسی داریم و کسی نباید این قانون را نقض کند و این از امتیازات برجسته قانون اساسی ما است.

وی از بسیج ظرفیت‌های ملی برای برگزاری جشن نیمه شعبان تقدیر کرد و ادامه داد: از هنرمندان متعهد، هیأت‌های مذهبی، مداحان و سخنرانان به ویژه مداحانی که در نقاط محروم به اقامه مردمی‌ترین جشن اسلامی پرداختند و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران که در جمکران‌ها و حرم‌ها میلاد امام عصر(عج) را منعکس کرد تقدیر می‌کنیم.

* مهم‌ترین انتظارات ولی عصر(عج) از محبان و منتظران

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ سعیدی با بیان اینکه امت اسلامی و منتظر ظهور باید به همه انتظارات حضرت ولی عصر(عج) توجه جدی داشته باشد، گفت: امام در زمان غیبت از شیعیان و پیروان خود انتظاراتی دارند که نخست آن تقواپیشگی و تسلیم امر معصومین(ع) بودن است و انتظار دیگر امام از ما زنده نگه داشتن دین و قرآن است.

امام جمعه قم توجه به اقامه نماز را دیگر امر مورد انتظار امام زمان(عج) برشمرد و گفت: عمل به واجبات و ترک گناهان، همدلی و اتحاد مقابل دشمنان و دعا برای فرج از مواردی است که باید مورد توجه منتظران قرار گیرد.

وی گفت: انسان منتظر نمی‌تواند به گونه‌ای زندگی کند که حقوق دیگران بر دوش او باشد اما در عین حال خود را منتظر بداند، امام زمان(عج) فرمودند بر هیچ کسی روا نیست بدون اجاره از مال دیگری برداشت کند.

*حجاب یک الزام قانونی و مورد اتفاق آحاد جامعه است

سعیدی تصریح کرد: از علائم منتظران و محبان امام این است که علاوه بر قلب پاک و عشق به امام زمان(عج) باید ظاهر آنان نیز آراسته به پوشش اسلامی باشد و چطور می‌شود که کسی پوشش اسلامی نداشته باشد و انتظار داشته باشد که امام به ایشان نگاه کند، حجاب یک الزام قانونی و مورد اتفاق آحاد جامعه است.

وی گفت: رئیس جمهور نیز در جلسه شورای اجتماعی تاکید کردند که تجربه انقلاب اسلامی نشان داد که زنان و دختران این سرزمین با زندگی مؤمنانه و عفیفانه بر حفظ حجاب تاکید دارند، ایشان از همه دستگاه‌ها تلاش بیشتر در زمینه حجاب و عفاف را خواستار شدند.

امام جمعه قم از اختصاص هفته‌ای در تقویم جمهوری اسلامی ایران به سربازان گمنام امام زمان(عج) یاد کرد و گفت: تلاش‌های سربازان گمنام ضامن امنیت و سلامت کشور است، از زمان تاسیس این مجموعه، سربازان گمنام توطئه‌های بسیاری را خنثی کردند و اگر فداکاری این افراد نبود آرامش و امنیت ما متزلزل می‌شد.

*ناو اقیانوس‌پیمای شهید مهدوی نشان از قدرت مثال‌زدنی انقلاب اسلامی حکایت دارد

وی ادامه داد: پیشرفت‌های اخیر و بی‌سابقه دلاور مردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه ساخت ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی قدرت مثال‌زدنی جمهوری اسلامی ایران در عرصه نظامی را به رخ جهانیان می‌کشاند، این اقیانوس‌پیما همانند یک شهر دریایی است که با تمام امکانات آماده انجام مأموریت‌های اقیانوسی برای صیانت از منابع و منافع جمهوری اسلامی و امدادرسانی به ناوگان‌های تجاری است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر