کد خبر: 151525
A

سرگردانی کارکنان قراردادی / مخالفت شورای نگهبان با مصوبه ساماندهی کارکنان دولت

سخنگوی شورای نگهبان از برگشت مصوبه ساماندهی کارکنان دولت به مجلس به دلیل برخی ابهامات خبر داد.

سرگردانی کارکنان قراردادی / مخالفت شورای نگهبان با مصوبه ساماندهی کارکنان دولت

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن تبریک به مناسبت فرارسیدن سال نو و هم‌چنین ماه مبارک رمضان، گفت: از ابتدای امسال ما ۵۹ مصوبه را از مجلس شورای اسلامی دریافت و اعلام نظر کردیم که از این تعداد ۱۲ مورد در مرحله اول تایید شد، ۲۴ مورد بعد از رفع ایراد و رفت و برگشت تایید شد و ۲۳ مورد هم مورد ایراد بوده و در رفت و آمد است. در این مدت شورای نگهبان ۲۴ اساسنامه ارسالی از سوی دولت را مورد بررسی قرار داده است.

وی ادامه داد: سومین مورد اعلام‌نظرهای فقهای شورای نگهبان نسبت به نامه‌ها و استعلام‌های شرعی بوده که ۱۶۲ نامه ارسالی از دیوان عدالت و همچنین ۷ استفساریه شرعی را داشتیم.

طحان نظیف یادآور شد: از نشست قبلی تاکنون ۵ مورد طرح و لایحه داشتیم، اولین مورد طرح اصلاح مواد ۷۰۵ تا ۷۰۸ کتاب پنجم قانون مجازات‌های بازدارنده بود. بحث قمار و شرط‌بندی‌های برخط (آنلاین) که افراد زیادی متضرر می‌شوند، با رفت و آمدهایی که این طرح داشت در مرحله آخر این طرح مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد و این به مجلس اعلام شد.

وی افزود: طرح بعدی طرح بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که ایرادات و ابهاماتی داشته است، رفت و برگشت‌هایی داشت تعدادی از ایرادات رفع شده و تعدادی هم همچنان برقرار است. طرح بعدی طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها است که این طرح رفت و برگشت هایی داشته است و ایراداتی داشت که مجلس برخی را رفع کردند اما یک ایراد برقرار بود و مجلس بر آن اصرار داشت که بر این اساس مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت.

سخنگوی شورای نگهبان عنوان کرد: موضوع بعدی طرح ساماندهی کارکنان دولت است که این طرح را هم ما در این مدت مورد بررسی قرار دادیم که از نظر شورای نگهبان این طرح با ابهاماتی مواجه است که طی روزهای آینده تشریح خواهم کرد مثلا برخی از عناوین به کار رفته بود مثل «بکارگیری» که مشخص نیست شامل کدام دسته از نیروها می‌شود. مواردی از این دست جزو ابهامات شورای نگهبان بود که هر کدام از این عناوین برخی از افراد را داخل یا خارج دایره مشمولین مصوبه می‌کند. ما به خاطر ابهامات مصوبه را برگشت می‌دهیم و بعد از رفع ابهامات بررسی خواهیم کرد

وی گفت: لایحه بودجه سال آینده دیگر مصوبه‌ای بود که در این مدت به دست ما رسید و بعضاً در دو نوبت مورد بررسی قرار گرفت. بندالحاقی تبصره ۱ درخصوص وضع مالیات و عوارض بر هدررفت منابع در وزارت نفت و شرکت‌های تابعه و هزینه کرد آن، در این بحث نسبت به ردیف آن ابهام وجود داشت و راجع به کلیت آن بحثی نیست.

طحان نظیف یادآور شد: در تبصره ۲ حکمی آمد جهت حمایت از سهامداران خرد، در اینجا هم این بحث را داشتیم که تعابیری که آمده و جداول هم‌خوانی نداشت که این قابل رفع است. مورد بعدی بند الحاقی تبصره ۵ است، انتشار ۲۰ همت اوراق اسلامی برای تامین هزینه ماشین آلات کشاورزی که این بند ردیف نداشت و مغایر اصل ۵۲ قانون اساسی بوده است که خب این هم طبیعی است چون این‌ها در مجلس اضافه می‌شود و این باید اصلاح شود تا در طول سال اجرایی شود.

وی عنوان کرد: در جزء ۴ بند ظ تبصره ۶ لغو معافیت مالیاتی موسسات انتشارات آموزشی و کمک آموزشی و موسسات کنکوری آمده بود، این بخش در گذشته هم بود اما امسال چون بحث آموزشی و کمک آموزشی آمده بود و شامل مدارس و دانشگاه‌ها می‌شد، ابهام داشت. بحث دیگر مالیات بر زمین‌ها و املاک تحت عنوان خانه‌های لوکس بود که این هم بررسی شد و مغایر با شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در مورد افزایش حقوق شاغلین دستگاه‌های اجرایی که شامل قانون کار هستند در بودجه آمده بود و ما یک ابهام داشتیم که قاعده افزایش حقوق مشمولین قانون کار به چه صورت است که سال گذشته این مصوبه حذف شد. تبصره ۱۶ بند الف راجع به تسهیلات قرض‌الحسنه زوج‌ها و فرزندآوری مبالغی را پیش‌بینی کرده بود که ما موافق بودیم و ایرادی وارد دانسته نشد اما درخصوص جزییات رعایت قانون و هم‌خوانی با قانون جوانی جمعیت ابهام داشت که این را نیز به مجلس اعلام کردیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر