کد خبر: 154021
A

حواشی جلسه استیضاح فاطمی امین

در شرایطی استیضاح فاطمی امین از مجلس شورای اسلامی رای آورد که برخی معتقد بودند حضور رئیس جمهور در خلال برگزاری جلسه و همچنین دادن تنفس و کشیدن جلسه استیضاح به عصر فرصتی برای او خواهد بود تا بتواند نظر نمایندگان را برای رای اعتماد جلب کند.

حواشی جلسه استیضاح فاطمی امین

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ امروز برای دومین بار، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرد تا جلسه استیضاح او در مجلس یازدهم برگزار شود؛ جلسه‌ای که با حواشی روبرو بود. طبق آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی زمان برگزاری جلسه استیضاح پنج ساعت است؛ دو ساعت بیان نظرات نمایندگان موافق استیضاح، دو ساعت برای وزیر و یک یا دو نماینده مخالف استیضاح به انتخاب وزیر و یک ساعت هم برای دفاعیات رئیس جمهور.

جلسه ساعت ۸ صبح شروع شد و از کابینه دولت سیزدهم مخبر، معاون اول و وزرای ارشاد و راه و ارتباطات حضور داشتند. رئیس جمهور در جلسه حضور نداشت و برخی معتقد بودند که رئیس جمهور در این جلسه حاضر نمی‌شود اما به یک مرتبه در خلال نشست اعلام شد که رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی می‌آید.

حضور رئیس جمهور در مجلس شورای اسلامی و دفاع او از فاطمی امین گمانه‌زنی‌هایی را مطرح کرد مبنی بر این‌که وضعیت فاطمی امین برای اخذ رای اعتماد مجدد بهتر شده است. البته در مقابل برخی از نمایندگان این طور تحلیل می‌کردند که به دلیل این‌که آرای موافق و مخالف استیضاح نزدیک به هم شده است از رئیس جمهور خواسته‌اند که به مجلس شورای اسلامی آید تا کفه ترازو را به نفع فاطمی امین سنگین کند.

به هر صورت بعد از صحبت‌های رئیس جمهور، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ساعت ۱۱:۳۰ اعلام کرد که با توجه به این‌که هنوز زمان برای بیان صحبت‌های نمایندگان موافق استیضاح و وزیر صنعت، معدن و تجارت باقی مانده و ادامه جلسه با نماز ظهر تقارن پیدا می‌کند لذا تنفس اعلام شده و ادامه نشست ساعت ۱۳ خواهد بود.

برخی معتقد بودند که این تنفس فرصتی برای لابی برای رای اعتماد به وزیر خواهد بود و برخی دیگر آن را امری عادی به دلیل صراحت آیین‌نامه ذکر می‌کردند که جلسه پنج ساعته باید باشد و نشست مجلس شورای اسلامی همزمان با اذان ظهر باید به اتمام برسد.

جلسه نوبت ظهر ساعت ۱۳:۱۰ آغاز شد، ابتدا آزادی‌خواه با استناد به ماده ۷۵ آیین‌نامه در تذکری به بخشی از صحبت‌های فاطمی امین پاسخ داد آنجایی که فاطمی امین از شرکتی گفته بود که یکی از معاونان او را مجروح کرده و بعد فردی در شعبه ۲۷ جنایی حاضر شده و آن متخلف را بیرون آورده است سپس فاطمی امین از آزادی‌خواه خواست که توضیح دهد. آزادی‌خواه در توضیح تاکید کرد که در شعبه ۲۷ جنایی دادسرا حاضر نشده است و از فاطمی امین خواست تا عذرخواهی کند، فاطمی امین هم در ابتدای صحبت‌هایش از آزادی‌خواه عذرخواهی کرد و به ارائه توضیحات تکمیلی پرداخت.

انتظار می‌رفت که علیرضا بیگی نماینده تبریز هم با استناد به ماده ۷۵ تذکری را مطرح کند چرا که در جلسه نوبت صبح چندین بار او را به دلیل طرح ادعای تحویل ۷۵ خودرو به نمایندگان خطاب قرار داده بودند و حتی فاطمی امین هم با خطاب قراردادن علیرضا بیگی از او خواسته بود که بگوید که کجا خودرو داده شده است.

علیرضا بیگی در فاصله تنفس به خبرنگاران گفت که درخواست بیان تذکر ماده ۷۵ را کرده منتها به او گفته شده که چون توهینی نسبت به او نشده به همین دلیل فرصت بیان تذکر ندارد.

در نهایت دو نماینده باقی‌مانده از متقاضیان استیضاح یعنی سیاهکلی و حاجی دلیگانی پشت تریبون رفتند سیاهکلی انتقادات تندی را به فاطمی امین مطرح کرد تا جایی که ادا کرد که طبق آمارها ۸۱ درصد مردم از فاطمی امین تنفر دارند.

با این صحبت‌های سیاهکلی تعدادی از نمایندگان به نشانی مخالفت دو – دو کردند که سیاهکلی با عصبانیت خطاب به آنها گفت که آنقدر نوکری دولت را نکنید.

با اتمام صحبت‌های سیاهکلی، قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایندگان خواست که اخلاق را در کلام خود رعایت کنند و این‌که فردی را دروغگو خطاب کرده و یا از تنفر صحبت کنند خوب نیست. در نهایت فاطمی امین برای آخرین بار پشت تریبون مجلس شورای اسلامی حاضر شد تا دفاعیات پایانی‌اش را بیان کند. او از نمایندگان خواست تا فرصت مجدد به او بدهند تا کارهای نیمه تمام را به اتمام برسانند.

در آخر جلسه زمان اخذ رای از نمایندگان فرارسید برگه‌های رای با سه گزینه موافق، مخالف و ممتنع بین نمایندگان توزیع شد از چهار نماینده مجلس شورای اسلامی یعنی سرمدی، شاوردیان، پیرهادی و نبویان خواسته شد تا آرا را شمارش کنند، میزی در جلوی تریبون مجلس با چهار گلدان برای رای‌های مخالف، موافق، ممتنع و باطله تعبیه شده بود.

در زمان شمارش آرا، بسیاری از نمایندگان جلوی میز شمارش رای ایستاده بودند تا جایی که چندین بار رئیس مجلس شورای اسلامی از آنها خواست در جای خود قرار گیرند در آخر وقتی که رئیس مجلس شورای اسلامی آرای استیضاح فاطمی امین را اعلام کرد تعدادی از نمایندگان فریاد الله اکبر سر دادند.

فاطمی امین با رای ۱۶۲ نماینده مجلس شورای اسلامی از وزارت صنعت، معدن و تجارت کنار رفت که عمده انتقادات به او هم به وضعیت خودروسازی بر می‌گشت.

منبع: ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر