کد خبر: 154752
A
واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در گفتگو با دیده بان ایران:

سردار کوثری: حمله آمریکا و اسرائیل به ایران حرف مُفت است/ به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند، اسرائیل را از بین خواهیم برد/ افراد خودفروخته می گویند، آزمایش موشکی سپاه عامل خروج آمریکا از برجام بوده

کوثری درخصوص اظهارات حسن روحانی مبنی براینکه مصوبه هسته‌ای مجلس باعث عدم احیای برجام شده است، به دیده‌بان ایران گفت: «اینحرف بی‌ربطی است.در کمیسیون امنیت ملی به دولت و تیم قبل می‌گفتیم که توافق را مرحله به مرحله انجام دهید اما متاسفانه تیم دولت قبل به یکباره و در کوتاه‌ترین زمان توافق را انجام دادند چون به طرف مقابل خوشبین بودند و خیال کردند به تعهداتشان عمل می‌کنند ولی مشاهده کردیم که تحریم‌ها را افزایش هم دادند و همین هم باعث پررویی غرب شد.

سردار کوثری: حمله آمریکا و اسرائیل به ایران حرف مُفت است/ به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند، اسرائیل را از بین خواهیم برد/ افراد خودفروخته می گویند، آزمایش موشکی سپاه عامل خروج آمریکا از برجام بوده

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ پنج سال از روزی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا رسما خروج از برجام را اعلام کرد و به تمامی شرکت‌ها و تجار فرصت داد ظرف مدت ۱۸۰ روز از فعالیت در ایران خارج شوند، می‌گذرد. حسن روحانی هم هفته گذشته در جلسه با وزیران و معاونان رئیس‌جمهور دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفته بود که : «من امیدوار بودم که مسئله احیای برجام در اسفند ۹۹ یا فروردین ۱۴۰۰ حل شود تا دولتی که بر سر کار می‌آید، دچار این مشکل بزرگ نباشد. برای احیای برجام همه چیز تمام و آماده شده بود. حتی موفق شدیم امتیاز خروج سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی و لغو تحریم دفتر رهبر و نهادهای مربوط به رهبر را بگیریم، که وقتی گزارش آن را به اطلاع رهبر رساندم او خیلی خوشحال شد، اما متأسفانه این امکان فراهم نشد.» گرچه رئیس جمهور سابق ایران در اظهارات اخیر خود اشاره‌ای نکرده که چه کسانی مانع احیای توافق برجام شدند ولی پیش از این بارها مصوبه هسته‌ای مجلس یازدهم را عامل عدم احیای برجام عنوان کرده است.

از سوی دیگر جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا روز پنجشنبه چهارم مه (۱۴ اردیبهشت) در یک سخنرانی در اندیشکده "انستیتو واشنگتن" با اعلام این‌که "ایران هرگز اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای را نخواهد داشت"، گفت: «آمریکا همچنان مصمم به استفاده از راه‌حل‌های دیپلماتیک در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است، اما در عین حال آزادی عمل اسرائیل مقابل تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسد.»

در مقابل، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل هم در نامه‌ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل در مورد اظهارات تهدید آمیز جیک سالیوان هشدار داد.

سردار محمداسماعیل کوثری، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در واکنش به تهدید آمریکا علی ایران، به دیده‌بان ایران گفت: «آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها از این حرف‌های مفت زیاد می‌زنند. ما همیشه در چارچوب قانون پیش رفته و پیش خواهیم رفت.»

 وی ادامه داد: «ایران به تعهداتش در توافق عمل کرد اما آمریکا عمل نکرد؛ اروپا هم خیال کرد که آمریکا کسی است و رفت پشت او. در نهایت این شد که مجلس مصوب کرد که باید مسئله هسته‌ای ایران ادامه پیدا کند و بر اساس چارچوب قانون، اعلام رسمی شد و آژانس بین الملل هم بازدید کرد و ما کار را ادامه دادیم چراکه اروپایی‌ها و مخصوصا آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان عمل نکردند.»

اگربخواهند به خاطر افزایش سطح غنی سازی به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند، اسرائیل از بین خواهیم برد

این نماینده مجلس  در واکنش به ارائه گزارش هایی درباره احتمال حمله اسرائیل و آمریکا  به تاسیسات هسته ای ایران در صورت افزایش سطح غنی سازی به دیده بان ایران گفت: «اگر می‌خواهند از راه زور وارد شوند، عیبی ندارد؛ اقدام کنند و ببینند چه کسی ضربه می‌خورد. اگر آمریکا یا اسرائیل بخواهند به خاطر افزایش سطح غنی سازی به تاسیسات هسته ای ایران حمله کنند، اسرائیل از بین خواهیم برد.

کوثری خاطر نشان کرد: آن‌ها ضرب شست ما را دیده‌اند و این دفعه بلایی به سرشان خواهد آمد که از بین خواهند رفت، مخصوصا رژیم صهیونیستی. البته که عرضه هم ندارند از راه زور وارد شوند، فقط بلوف می‌زنند. حرف ما این است که اگر در چارچوب قانون جلساتی گذاشته و توافقی کرده‌اید، به تعهدات‌تان عمل کنید اما اگر عمل نکردید مقصر خودتان هستید نه ایران. ما آمادگی داریم که در ملاءعام بنشینیم و صحبت کنیم تا دنیا ببیند کدام طرف مقصر است. ما چارچوب بین‌الملل در رابطه با توافق قبول داریم و عمل کرده‌ایم حال اینکه می‌گویند رژیم اشغالگر قدس می‌خواهد چنین و چنان کند، اول خودش بتواند در مقابل غزه مقاومت کند، خیلی هنر کرده است، ایران که جای خود دارد.»

کوثری در پاسخ به اینکه آیا واکنش نشان دادن با ارسال یک نامه کفایت می‌کند یا خیر، گفت: «بالاخره کار دیپلماسی همین است که یا به صورت حضوری یا نوشتاری این مسئله را تفهیم کند که مقصر آن‌ها هستند نه ما. ما کار خودمان را داریم انجام می‌دهیم و آن‌ها هم حرف مفت‌شان را می‌زنند. خیال می‌کنند هنوز 40 50 سال قبل است که از حرف‌هایشان بترسیم. آن زمانی که یک ناو را حرکت می‌دادند و رژیم ساقط می‌شد، گذشت. به لطف خدا، رهبر، مردم و نیروهای مسلح، ایران برای احقاق حق ملتش کوتاه نمی‌آید.»

وی در ادامه تاکید کرد: «مجلس هم به موقع جواب چنین حرف‌هایی را خواهد داد اما آن‌ها 40 50 سال است که تهدید می‌کنند ولی چیزی جز  ضرر برای خودشان به همراه ندارد چراکه ملت‌ها متحدتر می‌شوند.»

DaiS2HlgPrKl

نماینده مردم تهران در مجلس در واکنش به اینکه برخی معتقدند آزمایش‌های موشکی سپاه عامل خروج آمریکا از برجام بوده است، بیان کرد: «خیر، اینها حرف‌های بی‌خودی است که افراد خودفروخته و ضعیف‌النفس مطرح می‌کنند. مگر کشورهای دیگر موشک ندارند؟ چه کسی گفته کشورهای دیگر موشک داشته باشند و ما نداشته باشیم؟ این سخنان را افراد وابسته که سرشان در آخور بیگانگان است، مطرح می‌کنند.»

اینکه بگویند طرح مجلس باعث شد توافق هسته ای در دولت بایدن انجام نشود، حرف بی ربطی است 

کوثری همچنین درخصوص اظهارات حسن روحانی مبنی براینکه مصوبه هسته‌ای مجلس باعث عدم احیای برجام شده است، به دیده بان ایران گفت: «این هم حرف بی‌ربطی است. مگر توافق نکردند؟ ما در کمیسیون امنیت ملی به دولت و تیم قبل می‌گفتیم که توافق را مرحله به مرحله انجام دهید؛ یعنی در یک اقدام ما به تعهدات‌مان عمل کنیم و در یک اقدام هم طرف مقابل بخشی از تحریم‌ها را بردارد اما متاسفانه تیم دولت قبل به یکباره و در کوتاه‌ترین زمان توافق را انجام دادند چون به طرف مقابل خوشبین بودند و خیال کردند به تعهداتشان عمل می‌کنند ولی مشاهده کردیم که تحریم‌ها را افزایش هم دادند و همین هم باعث پررویی غرب شد. در حالی که ما و تیم مذاکره‌کننده که در راسش آقای روحانی بود به تعهدات‌مان عمل کردیم.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: «انتظار می‌رفت دولت در مقابل بدعهدی که اروپایی‌ها و مخصوصا امریکایی ها انجام می‌دادند، اعتراضی کنند تا اینکه مجلس یازدهم آمد و به تعهد مردمی خود عمل کرد که بسیار اثرگذار بود. اینکه بگویند طرح مجلس باعث شد توافق هسته ای در دولت بایدن انجام نشود، حرف بی ربطی استهمین مصوبه مجلس باعث شد که مجددا غنی‌سازی را، آن هم با نظارت آژانس ادامه دهیم.»

منبع: سایت دیده‌بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر