کد خبر: 16348
A

افشا و انتشار اسناد جدید همکاری رژیم صهیونیستی با جنایات پینوشه دیکتاتور شیلی

اسناد جدید منتشر شده نشان می دهد که رژیم صهیونیستی با ژنرال پینوشه دیکتاتور و کودتا گر شیلی در دهه 70 در زمینه صادرات اسلحه و آموزش نیروهای سازمان امنیت (دینا) این کشور همکاری می کرد.

افشا و انتشار اسناد جدید همکاری رژیم صهیونیستی با جنایات پینوشه دیکتاتور شیلی

دیده بان ایران - به نوشته نشریه 972 مگ، پینوشه دیکتاتور نظامی شیلی که در کودتای 11 سپتامبر 1973 با حمایت سازمان جاسوسی آمریکا (سیا)،‌ دولت منتخب سالوادور آلنده نخست وزیر این کشور را سرنگون کرد، بلافاصله پس از به قدرت رسیدن، دستور تعقیب و بازداشت افراد انقلابی را صادر کرد.
نیروهای امنیتی دینا در سال های نخست حکومت دیکتاتوری وی، حدود 35 هزار نفر را شکنجه و سه هزار تن را ربوده و اعدام کرده اند.
بر اساس اسناد و مدارک به دست آمده و منتشر شده، رژیم صهیونیستی همچنین در کشتارها و نسل کشی ها در گواتمالا و آرژانتین نیز با نیروهای سرکوبگر حاکم همکاری می کرده است. 
بر اساس پیام تلگرافی به تاریخ 24 آوریل 1980 میلادی سفارت آمریکا، رژیم صهیونیستی یکی از عرضه کنندگان اصلی سلاح به حکومت پینوشه بوده است.
همچنین بر اساس تلگرافی به تاریخ 10 آوریل 1984 به نقل از معاون وزیر امور خارجه آمریکا، رژیم صهیونیستی با این عنوان که تحریم های آمریکا شامل رژیم صهیونیستی نمی شود، یکی از عرضه کنندگان و فروشندگان اصلی سلاح به گروه نظامی حاکم بر شیلی بوده و اجرای موثر تحریم ها علیه حکومت استبدادی این کشور آمریکای جنوبی را دشوار ساخته بوده است. 
رژیم صهیونیستی هنوز هم از افشای جزئیات فروش تسلیحات به شیلی که شامل ده ها هزار سند در وزارت دفاع این رژیم و سازمان های تابعه آن است، خودداری می کند.
وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در پاسخ به درخواست انتشار این اسناد، اعلان کرد: چنین اسنادی به قدری زیاد هستند که بررسی آنها به منظور تصمیم گیری در باره قابل انتشار بودن آنها، غیر ممکن است.
این نشریه می افزاید: اقدامات دلالان و معامله گران سلاح و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مسئول چنین صادرات تسلیحاتی و آموزش نیروهای امنیتی شیلی، معادل همدستی در جنایت های جنگی حکومت پینوشه به شمار می رود.
اما تل آویو اقدامات آنها را با استفاده از استدلال های مربوط به امنیت ملی رژیم صهیونیستی و احتمال آسیب رسیدن به روابط خارجی این رژیم، تبرئه می کند. 

 

 

منبع: ایرنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر