کد خبر: 45888
A
حسین راغفر در گفت و گو تفصیلی با دیده بان ایران؛

فشاربرای تغییردولت یک "تله سیاسی" است/ در شرایط فعلی کشور هرنوع تغییر و تحولی می تواند منجر به زلزله های سیاسی منتهی شود/ توصیه به عزل رئیس جمهور کشور را بی ثبات تر می کند

حسین راغفر تحلیل گر مسائل سیاسی- اقتصادی در رابطه با اظهارات اخیر موسویان مبنی بر کنار رفتن رئیس جمهور برگزاری انتخابات زودهنگام، گفت: توصیه به عزل رئیس جمهور را یک توطئه برای ایجاد امواج بی ثبات کننده سیاسی و اقتصادی در کشور تلقی میکنم اما به این معنی نیست که تضمینی برای دولت به وجود بیاید که کماکان به سیاست های غلط خود در طول 5سال گذشته ادامه دهد. باید توجه کرد که این سیاست های غلط 5ساله گذشته تقریبا بدون هیچ انحرافی ادامه سیاست های مخربی است که در دولت های نهم و دهم صورت گرفته که عناصر اسرائیلی و امریکائی در آن نفوذ داشتند و منابع بسیاری از کشور را نابود و بستر مناسبی را جهت اعمال تحریم ها بر کشور به وجود آوردند.

فشاربرای تغییردولت یک "تله سیاسی" است/ در شرایط فعلی کشور هرنوع تغییر و تحولی می تواند منجر به زلزله های سیاسی منتهی شود/ توصیه به عزل رئیس جمهور کشور را بی ثبات تر می کند

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: روز گذشته سید حسین موسویان دیپلمات سابق ارشد ایران و فعال در دانشگاه پرینستون در مصاحبه ای که از او با روزنامه همشهری منتشر شد گفته بود که برای ایجاد اجماع و وحدت داخلی نیاز به درک درست از شرایط داخلی و خارجی کشور، فداکاری و ازخودگذشتگی است. موسویان گفت که بزرگان نظام باید قبل از هرچیز دراین مورد چاره‌اندیشی کنند؛ حتی به قیمت یک خانه‌تکانی اساسی در دولت یا حتی استعفای دولت فعلی و برگزاری انتخابات زودرس، زیرا استمرار وضع فعلی تا 2سال دیگر، ممکن است موجب لطمات غیرقابل جبران شود.

 

به همین مناسبت و در رابطه با این پیشنهاد دیپلمات سابق کشورمان به سراغ حسین راغفر، تحلیل امور سیاسی - اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، رفتیم تا نظر او را درباره شرایط حال حاضر کشور و همچنین ادامه دولت حسن روحانی جویا شویم.

مشروح گفت و گوی دیده بان ایران با این اقتصاددان به شرح زیر می باشد

 

با توجه به اظهارات آقای موسویان و همچنین اظهارات آقای ظریف مبنی بر این که "گمان نکنید اگر روحانی کناره گیری کند و یک اصول گرا جانشین او شود، وضعیت بهتر خواهد شد" ، تحلیل شما از این دو اظهار نظر چیست؟

در وهله اول باید گفت که با تردیدهای جدی و ویژه ای به این پیشنهاد باید نگاه کرد. در شرایط فعلی کشور هرنوع تغییر و تحولی می تواند منجر به زلزله های سیاسی منتهی شود. بنابراین لازم است با دقت زیاد جهت جلوگیری از نفوذ عناصر آمریکائی ها و اسرائیلی ها در نظام تصمیم گیری خود باشیم. بنده پیشنهاد آقای موسویان را نیز از همین منظر می دانم. بنده چندین سال است که درباره تحریم ها مطالعه و به تحقیق پرداخته ام. یکی از این موضوع ها، موضوع جدید تحریم هاست که توسط "ریچارد نفیو Richard NOFIU " مطرح شده است. (یکی از طراحان اصلی تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران است). نفیو اخیرا در کتاب خود که توسط مرکز پژوهش های مجلس  ترجمه شده است، صریحا” اظهار کرده که آمریکا لازم است چه اقداماتی را انجام دهد تا با تحمیل درد به مردم ایران زمینه های نارضایتی را بیشتر کند و سپس از طریق بی ثبات کردن شرایط داخلی کشور اقدام به تخریب عناصر نظام کنند.

شرایط فعلی کشور اعم از گرانی و درهم ریختگی اقتصاد کشور تنها ناشی از اقدامات و ناتوانی  دولت نیست. در واقع اصلا دولتی وجود ندارد ضمن اینکه شدیدا نسبت به سیاست های دولت که در کابینه متجلی می شود، انتقادهای بسیاری صورت گرفته است. ما کماکان معتقد هستیم این سیاست ها باید اصلاح شود و تصمیم گیری ها و نوع نگاه ها باید تغییر کند. مسئله اساسی که در این رابطه وجود دارد این است که کشور ما تنها دارای یک دولت نیست و همین دولتی که در پیش است حدود 50 درصد اقتصاد و 50 درصد نا به سامانی ها متوجه اوست و گروه های دیگر و دولت اصلی که قدرتمندتر از دولت فعلی است چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه تبلیغاتی و رسانه ای و همینطور بخش دیگر 50 درصد اقتصاد را که در اختیار دارد را باید شفاف سازی کند که متاسفانه این امربه واقعیت نپیوسته است.

نکته اصلی که سیاست گزاران کشور باید به آن توجه کنند این است که رهبری منتظر این موضوع نیست که رهبر یا رئیس جمهور یک کشور به ایشان توصیه سیاسی کند لذا دامنه اطلاعات مقام رهبری به دلیل تجربیات  40 ساله ایشان در صحنه ها و مواجه شدن با بسیاری از سران کشورهاست. به همین دلیل است که ایشان می داننند در شرایط فعلی کشورفشار برای تغییر دولت "تله ای" بیش نیست و در واقع مقدمه ای است برای بی ثبات کردن زنجیره هایی از شکسته شدن دولت و ملت و کشور ایران.

یکی از اقدامات بی ثبات کننده اقتصاد کشورو در واقع نوعی تلاش برای براندازی اقتصادی کشور شامل وارد کردن چندین هزار خودرو. که اولین نکته آن این است که فعلا معلوم نیست که چندهزار خودرو بوده است.(از پنج هزار تا پانزده هزار خودرو را ذکر می کنند). از پیامدهای وارد کردن این خودروها که رهبری نیز در رابطه با آن بارها سخرانی کرده و قاچاق را تحریم کردند. البته کارردیابی و پیگیری آن است (هم بانک مرکزی می تواند اطلاعات این افراد را سازمان های مربوطه بدهند هم دستگاه های امنیتی. و در نهایت زمانی این ماشین ها فروخته می شود به وسیله پلاک های آنان می  توان دریافت که ماشین برای چه کسی بوده است.

 

635815495521482921

برای حفظ نظام لازم است رهبری دخالت کند

 

به طور کلی توصیه کنار گذاشتن رئیس جمهور مبتنی بر چیست؟

 

توصیه به عزل رئیس جمهور را یک توطئه برای ایجاد امواج بی ثبات کننده سیاسی و اقتصادی در کشور تلقی میکنم اما این بدین معنی نیست که تضمینی برای دولت به وجود بیاید که کماکان به سیاست های غلط خود در طول 5سال گذشته ادامه دهد. باید توجه کرد که این سیاست های غلط 5ساله گذشته تقریبا بدون هیچ انحرافی ادامه سیاست های مخربی است که در دولت های نهم و دهم صورت گرفته که عناصر اسرائیلی و امریکائی در آن نفوذ داشتند و منابع بسیاری از کشور را نابود و بستر مناسبی را جهت اعمال تحریم ها بر کشور به وجود آوردند. 

این همان چیزی است که آقای "نفیو" در کتاب خود به آن اشاره می کند و می گوید: ما برای به وجود اوردن تحریم ها نیازمند اسنادی بودیم که دولت وقت ایران برای ما آن اسناد را فراهم کرد. زمانی که آقای احمدی نژاد در سازمان ملل برای اولین بار عنوان میکند که ما رسما قدرت هسته ای شده ایم. نتیجه این اظهار نظر بی عقلانی این بود که بسترتحریم های مخرب توسط آمریکائی ها و اسرائیلی ها به وجود آمد.  

 

یکی از دلایل افزایش نرخ ارز جریان نفوذی است که از طریق آمریکا و اسرائیل  به نام خصوصی سازی و آزاد سازی وارد کشور شده است

 

به نظرشما رئیس جمهورلازم است چه واکنشی نسبت به این اظهارات داشته باشد؟

 

آنچه که از آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور انتظار می رود این است که وی اظهارات موسویان و سایر افراد را با رهبری درمیان گذاشته و نکته بعدی این است که تاجایی که بیان کردن این مسائل باعث بی ثباتی و فشار در جامعه نشود، این اظهارات و سایر اطلاعات را در اختیار مردم بگذارند. اگر این رویه به اجرا درآید رئیس جمهور و کابینه اش کمتر قربانی و غیرقابل باور در نظر مردم خواهند شد. این نکته ای است که بارها بنده به آن اشاره داشته ام. اگر روند اطلاع رسانی به مردم به تدریج اتفاق می افتاد امروز ما شاهد بی اعتمادی مردم نسبت به دولت نبودیم. در حال حاضر گروه هایی که منافع و قدرت های مافیایی دارند و به صورت شبکه ای کار می کنند و رسانه های گسترده ای دارند و متاسفانه در داخل دولت هم نفوذ کرده و عناصرخارجی نیز در آن ها حضور دارند و باز هم متاسفانه آنها توصیه های تخریب کننده به دولت دارند، اگر زمانی دولت از آن ها با عنوان تئوری توطئه یاد می کرد،امروزه برخی از افراد نمی توانستند در رابطه با افراد نظام تصمیم گیری کنند. برخی از مسئولانی که در دولت و مجلس حضور دارند و امروزه افزایش قیمت ارز را فریاد می زنند و در واقع به درآمدهای میلیاردی آلوده شدند با برخی از اظهارات خود تنها به مردم و راحتی رفاه آن ها شعار می دهند و چیزی جز رنج و درد برای مردم این مسئولین به ارمغان نمی آورند. این همان هدفی است که آقای ریچارد نفیو و مقامات آمریکائی به دنبال آن هستند.

موج افزایش قیمت ارز و سایر کالاها نیز به زودی وارد بازار خواهد شد

 

به نظر شما چه اقداماتی جهت مقابله با این عناصر لازم است صورت گیرد؟

 

برای حفظ نظام لازم است رهبری دخالت های مستقیم تری بکند و همچنین دولت باید یک بازنگری جدی در یک جهت گیری اساسی و اقتصادی نسبت به سیاست های اقتصادی کند. از طرفی کشور ما در شرایطی بسیار اضطراری قرار دارد دقیقا چیزی شبیه به دوران جنگ. بنابراین آزادی اقتصادی برابر با عرضه و تقاضای ارز، اظهاراتی است برای براندازی زده می شود و 100 درصد پشت این شعارها عناصر آمریکائی و اسرائیلی جهت براندازی نظام از طریق وارد کردن درد به مردم است.

 

هدف از راه انداختن جنگ اقتصادی براندازی نظام است

 

آقای راغفر دلیل اصلی افزایش نرخ ارز چیست؟

 

یکی از دلایل افزایش نرخ ارز جریان نفوذی است که از طریق آمریکا و اسرائیل در 30 دهه گذشته پس از دوران جنگ به نام خصوصی سازی، آزادسازی و اقتصاد آزاد بر بازار اقتصادی جامعه تحمیل کرده است.

 

97-03-c18-1017

باتوجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور، به نظرشما بازار به چه میزان کشش تورم را خواهد داشت؟

 

به طور رسمی هنوز تورم های ناشی از تحریم ها و خروج آمریکا از برجام وارد بازار نشده است و همچنین موج افزایش قیمت ارز و سایر کالاها نیز به زودی وارد بازار خواهد شد. عده ای مسئولان ناتوان، بی اراده و نفوذی که هم در قوای سه گانه و هم ارگان های مهم تصمیم گیری باری کشور؛ وجود دارند لذا به همین منظور لازم است سازمان های امنیتی پیگیری های مربوط به این مسئله را داشته باشند و با این موضوع همانند یک شراط اضطراری رفتار کنند.

 

هدف از راه انداختن جنگ اقتصادی براندازی نظام است

باتوجه به اظهارات روز گذشته آقای جهانگیری در مجلس مبنی بر این که آمریکا با ما جنگ اقتصادی را آغاز کرده است، به نظر شما این اظهارات چه تاثیری در کنترل بازار ارز خواخد گذاشت؟

 

آقای جهانگیری متاسفانه دیر به این نتیجه رسیدند. زمانی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی می گفتند آمریکا یک جنگ اقتصادی جهت براندازی نظام سیاسی ایران را در پیش گرفته است، تیم اقتصادی دولت همواره این مسئله را به سخره می گرفت. این جنگ اقتصادی از زمان به وجود آمدن تحریم ها با هدف براندازی نظام سیاسی به وجود آمد.

 

در سخرانی اخیر" پمپئو" هم نکته ای وجود داشت مبنی بر این که تفاوت فاحشی در سیاست های دولت قبلی آمریکا با دولت فعلی است. در دولت قبلی هدف از ایجاد تحریم ها این بود که موضع گیری های سیاسی نظام ایران را تغییر دهند اما دولت فعلی تحریم ها را برای براندازی نظام سیاسی ایران در نظر گرفته است.

 

آقای راغفر باتوجه با سابقه شما در فدراسیون فوتبال و همچنین زمین فوتبال دیدار ایران و پرتغال را چگونه پیش بینی می کنید؟

 

فوتبال قابل پیش بینی نیست و همین خصوصیت آن است که هیجان انگیز و لذت بخش است. تیم ما نیز خوشبختانه هم به لحاظ روحی آماده رقابت با تیم پرتغال است و هم از انضباط تیمی کم سابقه ای برخوردار است که می تواند حریف را مغلوب خود کند. ازطرفی ترکیب بازیکنان مهاجم ما در سطح والایی قرار دارد چراکه بازیکنان مطلوبی نظیر دژاگه، جهانبخش و طارمی صرفا به دنبال موقعیت ها هستند. تیم ایران بازی بسیار مطلوبی در مقابل اسپانیا از خود به نمایش گذاشت. بازیکنان نیز اگر به همان رویه و حتی بهتر از آن بتوانند از استعدادهای خود وام بگیرند، مسلما این سوت داور این بازی به نفع ما تمام خواهد شد اما نباید فراموش کرد که تیم پرتغال یکی از بهترین تیم های دنیاست و کریستیانو رونالدو نیز یکی از ستاره هایی است که خود به تنهایی تیم است. به همین جهت لازم است بازیکنان تمام تلاش خود را برای مهار او به کار گیرند.

 

عملکرد بیرانوند را در جام جهانی 2018 چگونه ارزیابی می کنید؟

 

بیرانوند نیز همانند سایر بازیکنان از روحیه بسیار خوبی برخوردار است و تاکنون نیز عملکرد مثبت و به جایی را از خود به نمایش گذاشته است. البته امیدوار هستیم امشب هم همان رویه مثبت گذشته خود را به کار گیرد تا به نتیجه مطلوبی برسند.

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر