کد خبر: 8191
A

مرور روزنامه های چهارشنبه ۱۷ آذر

همانطور که می‌شد حدس زد روز پرکار و پر رفت و آمد دانشگاه‌ها بیشترین تاثیر را بر صفحه نخست روزنامه‌های امروز گذاشت و بازتاب سخنرانی‌های متعدد سیاسیون در دانشگاه‌های مختلف گزارش اصلی بسیاری از روزنامه‌های صبح امروز بود.

مرور روزنامه های چهارشنبه ۱۷ آذر
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، روزنامه های امروز کشور با توجه به برگزاری مراسم روز دانشجو در سراسر کشور به این رویداد مهم دانشجویی پرداخته اند.
سخنرانی و مناظره های که با حاشیه های جالبی همراه بود. این سخنرانی‌ها البته با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 کم و بیش رنگ بوی زورآزمایی هم داشت و نقطه اوجش سخنرانی حسن روحانی در دانشگاه تهران و محمدباقر قالیباف در دانشگاه شهید بهشتی بود. در ادامه تیتر برخی از روزنامه‌های صبح امروز را می‌خوانیم:

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
کیهان: فاجعه برجام نتیجه غفلت از هشدارهای رهبری است/روحانی: تمام تحریم‌ها برداشته شده است!
آرمان: نمایش صبوری رئیس‌جمهور در دانشگاه تهران/وعده روحانی درباره حصر محقق می‌شود؟
رسالت: دولت برای برگرداندن حقوق نجومی کاری نکرد/اروپای واحد در التهاب
اعتماد: جدل با رییس‌جمهور/اعتراض اعضای شورای شهر به ساخت «مال»های متعدد در تهران
صبح نو: چالش مانکن اتاق عمل ساختگی است/ قالیباف: مشکلات با حرف حل نمی‌شود
ایران: باید پشت‌پرده پرونده بابک زنجانی مشخص شود/لاریجانی: ایران از آمریکا شکاست کند
جمهوری اسلامی: واکنش هیات نظارت بر برجام به بدعهدی آمریکا، امروز
جوان: همکاری بانک‌ها با قماربازها/روحانی: همه تحریم‌ها رفت جز بانکی
شرق: حمله به دولت به بهانه روز دانشجو/اصلاح‌طلبان در حیاط خلوت دانشگاه
وطن امروز: هدف اصلی اثبات دروغگویی آمریکا بود/حقوق نجومی با اسناد صوری

 

روزنامه آرمان امروز به قلم مطهره شفیعی گزارشی دارد از جلسه‌ای که میان برخی اعضای مجمع محققین و مدرسین و مجمع روحانیون مبارز برگزار شده خبر می‌دهد و هرچند اطلاعات دقیقی از مفاد این جلسه نمی‌دهد اما به نظر همین سرنخ هم در آرایش انتخاباتی پیش‌رو در سال 96 مهم است. در بخش پایانی این گزارش می‌خوانیم: البته این بزرگان تنها در مجمع روحانیون خلاصه نمی‌شوند، به نحوی که برخی از آنان تمایل به حضوردر تشکل‌ها ندارند و ترجیح می‌دهند به‌صورت جداگانه پیگیر امور باشند و برخی دیگر هم در تشکل‌های دیگر مانند مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم فعال هستند که البته فعالیت و هدف آنها مشترک است، چرا که آرمان‌ها و اصولشان برگرفته از اندیشه و آموزه‌های بنیانگذار انقلاب اسلامی است. از سویی نباید فراموش شود که رئیس‌جمهور دو دولت اصلاحات هم عضو این تشکل روحانی بوده و هست که این امر نشان‌دهنده اعتنای جامعه به این تشکل روحانی و اعضایش است. اکنون هم که قرار است در اردیبهشت ماه انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم برگزار شود بی‌تردید رای بزرگان روحانی جز حسن روحانی نخواهد بود و آنها اگر این روزها جلساتی برگزار می‌کنند، نه برای بررسی گزینه‌های انتخاباتی، بلکه برای چگونگی همراهی با رئیس‌جمهور در مدت باقیمانده تا پایان دولت یازدهم و کمک به او برای برنامه‌ریزی دولت دوازدهم است، مانند جلسه دوشنبه شب مجمع روحانیون که به ریاست رئیس دولت اصلاحات تشکیل شد. در این جلسه مجمع مدرسین و محققین قم همراه دبیرکل این مجمع، آیت‌ا... موسوی تبریزی، مهمان مجمع روحانیون بودند. در این جلسه گزارشی از اوضاع سیاسی- اجتماعی اصلاح‌طلبان در بسیاری از استان‌ها توسط اعضا داده شد. حاضران پس از اطلاع از آخرین اقدامات انجام‌شده جهت انسجام و هماهنگی نیروهای اصلاح‌طلب و هواداران دولت پیشنهاداتی جهت تقویت هرچه بیشتر وحدت و هماهنگی دادند‌. همچنین حاضران ضمن تقدیر از تلاش‌های دولت، دل نگرانی‌های داخلی و خارجی، و مسائل اقتصادی را مورد توجه قرار دادند و انتقال مسائل مهم کشور را در آستانه انتخابات آینده به رئیس محترم جمهوری مورد تصویب قرار دادند.

 

مطهری فاقد صلاحیت نمایندگی است

روزنامه کیهان در صفحه اخبار ویژه‌اش یا روایت سخنان روز گذشته علی مطهری و بیان اینکه «برای تصویب برجام 20 دقیقه هم زیاد بود!» می‌نویسد: اظهارات مطهری درباره اینکه حتی 20 دقیقه وقت هم برای تصویب برجام نیاز نبود، از فقدان صلاحیت نمایندگی در وی و عدم آشنایی او با مبانی مسئولیت نمایندگی و تکالیف حقوقی نمایندگان حکایت می‌کند؛ اگر نه چگونه می‌شود تعهدات 10-15 ساله برای کشور پذیرفت اما تصور کرد که تصمیم‌گیری برای 15 سال کشور حتی نیاز به 15-20 دقیقه زمان ندارد!! دقیقاً در مجلس نهم نیز قبیل همین نمایندگان پیاده- وکیل‌الدوله و فاقد اختیار در نسبت با دولت- بودند که برای تصویب شتابزده برجام اقدام کردند بی‌آن که بپرسند بعد اجرای نامتوازن برجام و دادن همه امتیازات، چگونه قرار است طرف غربی به ویژه آمریکا را متعهد به اجرای تعهداتش در لغو تحریم‌ها بکنیم؟ به همین دلیل نیز ظرف 11 ماه گذشته آمریکا بارها با تصویب تحریم‌های جدید (نظیر قانون ویزا) و تهدید شوک‌های اروپایی مانع از لغو تحریم‌های اصلی بانکی و مالی و هواپیمایی و دسترسی ایران به چرخه دلار و درآمدهای نفتی و... شده است... و البته در اغلب این مسائل قبیل این وکیل بی‌صلاحیت، رویشان را به جانب دیگری کرده و مشغول حاشیه‌سازی و غفلت مردم و مسئولان از مسائل مهم اقتصادی و فرهنگی و سیاسی کشور و همچنین بد عهدی طرف آمریکایی بوده‌اند. از طرف دیگر باید پرسید آیا تصویب و تمدید تحریم‌های 10 ساله از سوی دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان صورت گرفته یا اسرائیل و عربستان؟ در موضوع فتنه‌گران نیز جرم آنها وطن‌فروشی، ترغیب به محاربه و مجال فراهم کردن برای گروهک‌های محارب، زمینه‌سازی برای تحریم اقتصادی دشمن و معارضه با جمهوریت و اسلامیت نظام است. سران فتنه با اصرار بر قانون‌شکنی- که بخشی از آن هماهنگ با خارج از کشور بود- زمینه‌ای برای تحرکات عناصر ضدانقلاب و گروهک‌ها فراهم کردند تا اوباشگری را به هتاکی علیه امام حسین علیه‌السلام رساندند. چگونه می‌شود کسی نماینده مجلس شورای اسلامی باشد و سنگ جماعت فتنه‌گری را به سینه بزند که حرمت‌شکنان روز عاشورا را مردمان خداجو خواندند و بستری برای سردادن شعار «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است» فراهم کردند.

جنجال چالش مانکن در اتاق عمل
 
کلیپ «چالش مانکن در اتاق عمل» حالا جنجالی‌ترین کلیپ چالش مانکن است. تکه فیلمی کوتاه که با موسیقی متن ویژه کلیپ‌های چالش مانکن تولید شده است. دوربین، از دستگاه‌های اتاق عمل شروع می‌کند، به جراحان، پرستاران و متخصصان حاضر در اتاق عمل می‌رسد و از حالت تمام آنها فیلم می‌گیرد و در پایان با تصویر نوزادی تمام می‌شود که در حال گریه است و پرستاری بالای سر اوست. اما نکته جالب، زیر نویس این کلیپ است که نوشته است: «جان مادر و فرزند، بازیچه چند پزشک و پرسنل اتاق عمل برای چالش مانکن.».
واکنش‌ها به این ماجرا چنان زیاد بود که امروز تیتر یک روزنامه هفت صبح و یکی از گزارش‌های مهم روزنامه صبح‌نو به این مسئله اختصاص پیا کرده بود. صبح‌نو برای این ماجرا به سراغ مسوولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی و از قول آنها خبر  داده که این کلیپ ساختگی است و در شرایط طبیعی اتاق عمل رخ نداده است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم: مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» می‌گوید: این کلیپ، با کارگردانی و در شرایطی خارج از شرایط جراحی واقعی ضبط شده است. دکتر «مجید زارع‌نژاد» به «صبح نو» می‌گوید: «بررسی‌های اولیه ما نشان می‌دهد در این کلیپ، نه بیماری در کار بوده است و نه نوزادی تازه متولد شده است که جان مادر و نوزاد در خطر باشد. زارع‌نژاد با بیان اینکه بعید است این کلیپ در مراکز درمانی دولتی یا حتی در بیمارستان‌های خصوصی بزرگ و نام‌آشنا ضبط شده باشد، می‌گوید: «‌شرایط درمانی و اتاق‌های عمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی به گونه‌ای است که هیچ‌گاه فرصتی برای چنین کارهایی وجود ندارد و بیماران، پشت سرهم به اتاق عمل منتقل می‌شوند. گذشته از آن، تیم جراحی نیز به جز تمرکز بر وضعیت بیمار و اقدامات درمانی در اتاق عمل، نمی‌تواند کار دیگری انجام دهد. بنابراین دور از ذهن است که این کلیپ در شرایط واقعی اتاق عمل، تولید شده باشد.»
 
همکاری بانک‌ها با قماربازها
یکی از گزارش‌های مهم امروز روزنامه جوان به پوشش سخنان رئیس‌پلیس فتا بر می‌گردد که از همکاری برخی بانک‌ها با قماربازها خبر می‌دهد. در گزارش زهرا چیذری می‌خوانیم: قمارخانه‌های آنلاین چالشی است که همچنان از میان جوانان ایرانی قربانی می‌گیرد. این در حالی است که رئیس پلیس فتا از انهدام یک باند قماربازی آنلاین که ۲۳ میلیارد تومان کلاهبرداری و قماربازی داشت، خبر می‌دهد. بنا به تأکید سردار هادیانفر تاکنون 3 هزار و 323 کانال در حوزه قماربازی شناسایی شده‌اند. در داخل و خارج ۲۴۸ پرونده قضایی تشکیل و ۱۸۴ نفر دستگیر شده‌اند و پول‌ها بلوکه شده است. با وجود این اما همچنان سایت‌ها و کانال‌های قماربازی فعالند؛ چراکه بنا به تعبیر رئیس پلیس فتا بانک‌ها هم با قماربازها همکاری می‌کنند و به آنها درگاه می‌دهند و ارائه درگاه‌های بانکی نظام‌مند نیست. رهاشدگی فضای مجازی و انفعال مسئولان در ساماندهی این فضا موجب شده تا هر روز با آسیب‌های تازه‌ای در این فضا مواجه شویم؛ قمارخانه‌های آنلاین و باخت هزاران میلیاردی جوانان در این قمارخانه‌ها موضوعی است که کمتر از یک ماه پیش برای نخستین بار در روزنامه «جوان» رسانه‌ای شد و با تماس و تشکر پلیس امنیت کشور همراه بود. با وجود این، اما همچنان اقدامات شورای عالی فضای مجازی در این حوزه چندان ملموس نیست و همین مسئله موجب شده تا پرونده‌های مجرمانه در فضای مجازی رشد قابل تأملی را تجربه کند.
 
وقتی وزیر دولت قبل برای پوشاندن ماجرای اختلاس شبانه در اساسنامه دست برد
 
غلامحسین دوانی به مناسبت روز حسابدار در شرق یادداشتی نوشته که در بخشی از ان در اهمیت حسابداری می‌نویسد: حسابداری اساسا پیوندی ذاتی با شفاف‌سازی، حساب‌دهی و نظارت دارد. به همین دلیل در جهان امروز برای استقرار یک دموکراسی واقعی، یعنی آزادی حقوق شهروندی که در مفاهیم حقوق کار، حقوق تجارت، حقوق مدنی و حقوق جزائی تحقق می‌یابد، حسابداری مفهومی فراگیرتر از حساب‌وکتاب و تبلور معاملات اقتصادی متضمن حقوق متعاملان، ذی‌نفعان و دولت است که این مهم در مقوله دموکراسی و نظارت، با حسابرسی و حسابداری تحقق می‌یابد.
اما نکته جالب این یادداشت جایی است که دوانی از دست بردن شبانه وزیر اقتصاد دولت قبل در اساسنامه حسابداران برای پوشاندن ماجرای اختلاس بانکی حبر می‌دهد و می‌نویسد: در دولت قبلی وقتی فساد سه‌هزارمیلیاردی صورت گرفت، وزیر وقت اقتصاد از آنجا که از پاسخ‌گویی به مجلس عاجز شده و این اتفاقات در زیرمجموعه وزارت اقتصاد (بانک‌ها) صورت گرفته بود، شبانه در اساسنامه حسابداران رسمی دست برد و مدعی شد یک مؤسسه حسابرسی خصوصی در این فساد دست داشته است، درحالی‌که واضح بود حسابرسی همه بانک‌های دولتی که درگیر آن فساد بودند، به عهده حسابرس دولتی ‌است که زیرمجموعه وزارت دارایی تلقی می‌شوند. اما چون دولت نمی‌خواست با بدنه خود برخورد کند، عملا موضوع را منحرف کرد.

 

تلاش برای پایان دادن به ولنگاری مجازی
این روزها خیلی‌ها از لزوم برخورد با ولنگاری در فضای مجازی سخن گفته‌اند. صریح‌ترین این سخنان را دو روز پیش آیت‌الله موحدی کرمانی بیان کرد و بعد از آن بود که دادستان تهران و رئیس پلیس فتا هم روز گذشته سخنان مهمی در این زمینه بیان کردند. همین موضوع گزارش اصلی امروز روزنامه جام‌جم بود که در بخش‌هایی از آن می‌خوانیم:

 

یک عده دخانیات و ملزوماتش را فروختند، یک عده بساط فروش موادمخدر پهن کردند، عده‌ای مبّلغ همجنس‌گرایی شدند، لباس‌های ناجور را حراج کردند، لاس وگاس مجازی ساختند و قمارخانه پشت قمارخانه علم کردند، یک عده هم قصه‌گوی داستان‌های جنسی شدند، یک عده فیلم و کلیپ‌های شرم‌آور عرضه کردند، عده‌ای صحنه‌های تجاوز و قتل را بی‌رتوش بازنشر دادند و کانال‌های مثبت 18 راه انداختند و وضع را به جایی رساندند که امروز فضای مجازی با همه محسناتش زخمی ناسور در بدن دارد. از دو روز پیش مصوبه‌ای در شورای عالی فضای مجازی زاده شده که هدفش پایان دادن به این ولنگاری‌هاست، البته با نام ساماندهی شبکه‌های اجتماعی و محتوای کانال‌های تلگرامی. دیروز هم مسئولان پلیس و قوه قضاییه نشستی مشترک با عنوان پی‌جویی موثر و کارآمد جرایم سایبری داشتند که برای نخستین بار همصدا و همنوا باهم لزوم برخورد با متخلفان ناشناس و نقاب‌دار در فضای مجازی را فریاد کردند. در ادامه این گزارش و در بخشی از گفت‌وگو با دکتر مازیار طلایی، جامعه‌شناس می‌خوانیم: دکتر طلایی نیز فیلترینگ را گرچه با جریان آزاد اطلاعات سازگار نمی‌داند، ولی ضرورتش را تائید می‌کند و از فیلترینگ و برخوردهای سلبی اینچنینی یک گام فراتر می‌گذارد و می‌گوید اگر آگاهی مردم را بالاببریم و به آنها بیاموزیم، سراغ چه محتواهایی در فضای مجازی بروند، آن وقت می‌توانیم به پشتوانه این جبهه مجهز مردمی، کمی از بابت آسیب‌های فضای مجازی آسوده خیال باشیم. اما با وجود این هنوز یک سوال ذهن‌ها را درگیر می‌کند و آن این‌که اگر به گفته هادیانفر، رئیس پلیس فتا، 52 پیام‌رسان فعال درکشور ـ که 30 مورد آن نیاز به بسته شدن دارند ـ همه زیر تیغ نظارت و ساماندهی رفتند آیا نابسامانی‌ها در فضای مجازی تمام می‌شود؟ آیا با به خطر افتادن کسب و کار و فعالیت یک عده در تلگرام، اینستاگرام و واتس‌آپ که فعلا در اولویت ساماندهی قرار دارند، پیام‌رسان‌های دیگر جایشان را نخواهند گرفت؟ این سوالات که دلواپسی‌های جدی در آنها مستتر است، نشان می‌دهد در برنامه ساماندهی شبکه‌های اجتماعی باید استراتژی‌های مشخص و همه‌جانبه ملاک عمل قرار بگیرد، نه اقدامات شتاب‌زده که بر پیکر جرایم فقط زخمی می‌زنند و بس.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر