کد خبر: 92572
A

تاجیک: ظریف دنبال بازارگرمی نیست، نامزد نمی شود/ ما برای دوره بعدی ریاست جمهوری جراح می‌خواهیم نه دیپلمات

دیپلمات سابق وزارت خارجه گفت: آقای ظریف قضاوت درستی از خودشان داشتند. آقای ظریف در سیاست داخلی کار نکرده است. خدا پدر و مادر کسی را بیامرزد که قدر خود را بداند و بداند در چه جایگاهی می‌خواهد قرار بگیرد . اینکه افراد صادقانه حرف بزنند، بسیار ارزشمند است و ایشان به‌دلیل جنبه‌های شخصیتی، ویژگی‌های مذهبی و عرق ملی‌ای که دارد اطلاعات صحیحی از خودش بروز می‌دهد، نه اینکه دنبال بازارگرمی باشد.

تاجیک: ظریف دنبال بازارگرمی نیست، نامزد نمی شود/ ما برای دوره بعدی ریاست جمهوری جراح می‌خواهیم نه دیپلمات

به گزارش دیده بان ایران؛ نصرت‌الله تاجیک، دیپلمات سابق وزارت خارجه درباره گمانه‌زنی‌ها بابت نامزدی دکتر ظریف در انتخابات ریاست جمهوری و اینکه آیا این توانایی در او به‌عنوان یک دیپلمات وجود دارد، اظهارداشت: قضاوت عمومی نمی‌شود کرد چرا که بستگی به ظرفیت‌های فردی و رشد سیاسی افراد دارد. شما ممکن است در میان دیپلمات‌ها کسی را پیدا کنید که دارای مدیریت سیاسی- اجتماعی کشور باشد و بالعکس برخی‌ها هستند توانایی ندارند و تنها دیپلمات هستند.
وی با بیان اینکه بستر کار دیپلماسی با بستر کار سیاسی- اجتماعی متفاوت است، گفت: البته ظرفیت افراد مختلف است یک فرد می‌تواند این ظرفیت را در خودش ایجاد کرده باشد و بنابراین قانون عام نداریم که آیا دیپلمات‌ها می‌تواند وارد صحنه سیاست شوند یا نمی‌توانند.
این دیپلمات افزود: دیپلمات معمولاً مجری یک تصمیماتی است که استخراج و به او گفته می‌شود و در حقیقت فرمول‌بندی لازم را انجام می‌دهد که بتواند اهداف سیاست خارجی را جلو ببرد.
تاجیک تاکید کرد: دیپلمات مأموریت محور است به او می‌گویند این کار را انجام بده و او آن مأموریت را انجام می‌دهد. حالا مدیر سیاسی-اجتماعی چه کاری انجام می‌دهد؟ او کسی است که تحولات را رصد می‌کند، سابقه مدیریت سیاسی -اجتماعی دارد، دارای قدرت لابی‌گری و ارتباطات است و گروه‌های ذی‌نفوذ، فشار و منابع قدرت و تاثیرگذار را می‌شناسد و دارای ارتباطات وسیع داخلی است و همه این‌ها استفاده می‌کند تا اهداف خود را جلو ببرد.
سفیر پیشین ایران در اردن، بیان داشت:  اگر کسی خود را در کسوت دیپلمات تعریف و محدود کرده بخواهید او را جای رییس‌جمهوری بگذارید، نمی‌شود.  ممکن است  کسی در بستر سیاست خارجی رشد کرده باشد اما دارای ریشه داخلی باشد و حالا ممکن است گذرش هم به سیاست خارجی افتاده باشد. خیلی از سفرای ما این‌گونه‌اند و این آدم ممکن است برای ریاست جمهوری مناسب باشد اما کسی که ریشه سیاست داخلی ندارد و در سیاست داخلی کار نکرده در میان جناح‌ها پرورده نشده است این آدم به درد ریاست جمهوری نمی‌خورد.  ممکن است مأموریت خارجی به او بسپارید خیلی خوب مدیریت کند و آن پروژه را به نتیجه برساند اما این آدم لزوماً معلوم نیست به درد مدیریت سیاست داخلی بخورد.
وی درباره اظهارات دکتر  ظریف مبنی بر اینکه نامزد انتخاباتی نمی‌شود، گفت:  آقای ظریف خودش اصرار دارد که من یک دیپلمات هستم و هنرم هم در دیپلماسی است؛ که بسیار حرف درستی است و او تعارف هم نمی‌کند و در بیان این مطلب صادق است.
تاجیک ادامه داد: سابقه ایشان در سیاست خارجی و مخصوصاً در بخشی از سیاست خارجی و در صحنه بین‌الملل است و حتی کمتر در روابط دوجانبه دخیل بوده یا سابقه کاری داشته است اما در صحنه بین‌المللی ایشان شاید یکی از بهترین‌ها باشد و امثال ایشان انگشت‌شمار هستند.
این دیپلمات سابق وزارت خارجه یادآورد شد:  آقای ظریف قضاوت درستی از خودشان داشتند. آقای ظریف در سیاست داخلی کار نکرده است. خدا پدر و مادر کسی را بیامرزد که قدر خود را بداند و بداند در چه جایگاهی می‌خواهد قرار بگیرد . اینکه افراد صادقانه حرف بزنند، بسیار ارزشمند است و ایشان به‌دلیل جنبه‌های شخصیتی، ویژگی‌های مذهبی و عرق ملی‌ای که دارد اطلاعات صحیحی از خودش بروز می‌دهد، نه اینکه دنبال بازارگرمی باشد.
وی خاطرنشان کرد: ایشان در مجامع بین‌المللی کار کرده و به درد همان مجامع می‌خورد و نه به درد سیاست داخلی. به‌ویژه آنکه دوره سیزدهم ریاست جمهوری با دوره‌های قبل متفاوت است به‌دلیل اینکه مشکلات انباشته شده بسیاری از ذخایر کشور پیش‌خور شده و با تصمیم‌های اساسی،  قاطع و فوری باید به‌دنبال رفع مشکلات باشیم  و معلوم نیست که یک دیپلمات بتواند از پس قضیه بربیاید . ما برای دوره بعدی ریاست جمهوری جراح می‌خواهیم نه دیپلمات.

منبع: صبح نو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر