کد خبر: 138075
A

۳ اسلحه برگزیده و منتخب تک تیراندازن برتر جهان را بشناسید/ تصاویر +مشخصات

با سه نمونه از بهترین تفنگ های تک تیرانداز که سلاح انتخابی بسیاری از تک تیراندازان هستند، بیشتر آشنا می شویم.

۳ اسلحه برگزیده و منتخب تک تیراندازن برتر جهان را بشناسید/ تصاویر +مشخصات

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ تک تیرانداز در واحدهای عملیات ویژه و پیاده‌نظام یک فرد منحصر به فرد محسوب می شود. تک تیراندازهای حرفه ای مخفیانه در موقعیت مناسب قرار گرفته و ساعت ها و حتی روزها در موقعیت خود باقی می مانند تا ماموریت خود را انجام دهند.

تک تیراندازها به نوعی توانایی نیروهای نظامی را افزایش می دهند زیرا نه تنها می توانند شلیک هایی دقیق برای از بین بردن اهداف کلیدی را انجام دهند، بلکه در زمینه جمع آوری اطلاعات در حالت نظارت یا شناسایی نیز فعالیت می کنند.

در ادامه با سه نمونه از بهترین تفنگ های تک تیرانداز که سلاح انتخابی بسیاری از تک تیراندازان هستند، بیشتر آشنا می شویم.

ال۱۱۵ای۳

دقت تفنگ تیرانداز ال۱۱۵ای۳ چیزی نیست که نادیده گرفته شود. این تفنگ تک تیرانداز توسط ارتش، نیروهای هوایی پادشاهی و نیروی دریایی پادشاهی بریتانیا استفاده می شود. تفنگ تک تیرانداز ال۱۱۵ای۳ برخی رکوردهای جالب توجه را ثبت کرده است.

در سال ۲۰۰۹، سرجوخه بریتانیایی کریگ هریسون سه گلوله در افغانستان شلیک کرد که منجر به کشته شدن دو مورد تایید شده نیروهای طالبان شده و گلوله سوم موجب شکسته شدن یک مسلسل پی‌کی‌ام شد. این شلیک ها از فاصله ۲.۴۷ کیلومتر انجام شدند.

در سال ۲۰۱۳، یک تک تیرانداز بریتانیایی دیگری در افغانستان با استفاده از تفنگ تک تیرانداز ال۱۱۵ای۳ موفق به کشتن شش نیروی طالبان از فاصله ۸۵۰ متری شد. این شلیک در جریان نبرد با حداقل ۱۵ نیروی طالبان صورت گرفت. گلوله شلیک شده به جلیقه انتحاری یکی از نیروهای دشمن اصابت کرده و انفجار ناشی از آن موجب مرگ پنج نیروی دیگر طالبان شد.

تفنگ تک تیرانداز ال۱۱۵ای۳ گلوله قدرتمند و دوربرد لاپوآ ۳۳۸ را شلیک می کند. خشاب این سلاح گنجایش پنج گلوله را دارد. این اسلحه تک تیرانداز ۱۵ پوندی (۶.۸۰ کیلوگرم) به قنداق تاشو مجهز است که امکان حمل راحت‌تر آن برای تک تیرانداز را فراهم می کند. ال۱۱۵ای۳ می تواند به صداخفه کن و دو پایه نیز مجهز شود. دوربین این تفنگ تک تیرانداز توانایی بزرگنمایی هدف تا ۲۵ برابر را دارد.

نیروی دلتا آمریکا و سرویس هوایی ویژه بریتانیا از دیگر واحدهایی هستند که از ال۱۱۵ای۳ استفاده می کنند.

مک میلان TAC-50

مک میلان TAC-50 یک تفنگ تک تیرانداز کالیبر ۵۰ است. اسلحه های کالیبر ۵۰ به اندازه کافی قدرتمند هستند تا پیشرانه یک کامیون را از راه دور از کار بیندازند. حال تصور کنید که آنها چه کاری می توانند با سربازان دشمن انجام دهند.

مک میلان TAC-50 در ابتدا توسط ارتش کانادا در سال 2000 بکار گرفته شد و اکنون در هشت کشور مختلف در حال خدمت است. در سال 2002، تک تیرانداز کانادایی به نام راب فورلونگ با استفاده از تفنگ تک تیرانداز مک میلان TAC-50 موفق شد از فاصله 2.43 کیلومتری یکی از نیروهای شورشی را در افغانستان از پای درآورد.

در سال ۲۰۱۷، یک تک تیرانداز کانادایی دیگر که با نام مستعار “ولی” شناخته می شود، موفق شد با استفاده از مک میلان TAC-50 و از فاصله 3540 متری یکی از تروریست های داعش را بکشد. این رکورد تا به امروز دست نخورده باقی مانده است. مدتی پیش خبر مربوط به سفر ولی به اوکراین برای جنگ با ارتش روسیه در رسانه ها منتشر شد که باردیگر نام تک تیرانداز مذکور را به تیتر اخبار تبدیل کرد.

مک میلان TAC-50 وزنی برابر با 26 پوند (11.8 کیلوگرم) داشته و خشاب آن گنجایش پنج گلوله را دارد. این سلاح دارای ریل است، از این رو می تواند به دوربین های مختلف مجهز شود. همچنین، امکان استفاده از صداخفه کن روی این سلاح وجود دارد.

رمینگتون اماسآر

تفنگ تک تیرانداز ماژولار رمینگتون سلاحی با دقت بالا است که توانایی شلیک چندین نوع گلوله را دارد که از آن جمله می توان به ۳۳۸ لاپوآ، ۳۳۸ نورما، ۳۰۰ وینچستر مگنوم و ۳۰۸ وینچستر اشاره کرد. خشاب این سلاح گنجایش ۱۰ گلوله را با توجه به کالیبر و گلوله مورد استفاده دارد.

رمینگتون اماسآر که در ارتش آمریکا به نام تفنگ تک تیرانداز دقیق ام‌کی-۲۱ شناخته می شود، از قنداق تاشو برای افزایش قابلیت حمل و نقل همراه با یک دسته تپانچه ای سود می برد. ریل پیکاتینی (بالا، کناره ها و زیر) سلاح می تواند به انواع مختلف دوربین ها و لوازم جانبی مجهز شود. بیشینه برد موثر این سلاح ۱۵۰۰ متر است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر