کد خبر: 140648
A

چه مواردی را باید پیش از تزریق بوتاکس بدانیم؟

برای تزریق بوتاکس نزد متخصصی حرفه‌ای بروید چرا که او می‌تواند ببیند صورت شما چگونه حرکت می‌کند و بر آن اساس تزریق می‌کند. او نحوه صحبت کردن، خندیدن و اخم کردن شما را مشاهده می‌کند و متوجه می‌شود تزریق باید در کدام ماهیچه‌ها و به چه میزانی باید صورت گیرد. درمان بیش از حد و قرار دادن نامناسب دو عامل اصلی «بوتاکس بد» هستند.

چه مواردی را باید پیش از تزریق بوتاکس بدانیم؟

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ نظرسنجی تازه انجمن جراحان پلاستیک آمریکا نشان داد که افراد به دنبال رهایی از اضطراب ناشی از پاندمی کووید هستند. آنان مایل هستند نسبت به پیش از دوره شیوع کووید بیش‌تر برای عمل‌های زیبایی هزینه کنند.

به گزارش فرارو به نقل از سایت خبری prevention، در این میان بهترین روش با میزان تهاجم کم‌تر در سال جاری سم بوتولینوم نوع A یا یوتاکس بوده است. هم چنین، چندین محصول مشابه دیگر در بازار وجود دارند از جمله «داکسیفای» (Daxxify) که در ماه سپتامبر توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده امریکا (FDA) مورد تایید قرار گرفت و گزارش شده که نتایج طولانی‌تری دارد. با این وجود، مانند هر روش انتخابی شما باید پیش از تزریق کار‌های کوچکی را انجام دهید تا بفهمید بوتاکس برای‌تان مناسب است یا خیر. در ادامه خواهیم گفت که بوتاکس چیست و چه کار‌هایی را می‌تواند و نمی‌تواند انجام دهد.

موارد استفاده از بوتاکس

وقتی به صورت خود نگاه می‌کنیم هم چین و چروک‌های ثابت و هم پویا داریم. چروک‌های ثابت آن دسته از چروک‌هایی هستند که زمانی که صورت‌مان حالتی را بیان نمی‌کند وجود دارند مانند چین و چروک‌هایی که اطراف دهان یا بین ابرو‌ها وجود دارند.

چین و چروک‌های پویا آن دسته از چین و چروک‌هایی هستند که هنگام حرکت ظاهر می‌شوند مانند چین و چروک‌های ریز اطراف چشم هنگام لبخند زدن. بوتاکس چین و چروک‌های ساکن یا ثابت را صاف می‌کند، اما آن‌ها را محو نمی‌کند. برای محو کردن این نوع از چین و چروک‌ها به پر کننده نیاز دارید. با این وجود، بوتاکس به جلوگیری از ثابت شدن چین و چروک‌های پویا نیز کمک می‌کند.

برای تزریق بوتاکس نزد متخصصی حرفه‌ای بروید چرا که او می‌تواند ببیند صورت شما چگونه حرکت می‌کند و بر آن اساس تزریق می‌کند. او نحوه صحبت کردن، خندیدن و اخم کردن شما را مشاهده می‌کند و متوجه می‌شود تزریق باید در کدام ماهیچه‌ها و به چه میزانی باید صورت گیرد. درمان بیش از حد و قرار دادن نامناسب دو عامل اصلی «بوتاکس بد» هستند.

بوتاکس چگونه کار می‌کند؟

بوتاکس از پروتئینی به نام سم بوتولینوم ساخته می‌شود که ماهیچه‌های شما را منجمد می‌کند. به عبارت ساده، بوتاکس به گیرنده‌های ماهیچه‌ها متصل می‌شود به طوری که ماهیچه‌ها پس از آن سیگنال انقباض را دریافت نمی‌کنند. بوتاکس اساسا به عنوان کلید بی‌صدا کردن بین عصب و عضله عمل می‌کند. این بدان معناست که شما نمی‌توانید حرکات مرتبط با چین و چروک بین ابروها، خطوط گوشه چشم و خطوط پیشانی خود را که سه ناحیه مورد تایید سازمان غذا و دارو برای درمان هستند انجام دهید.

فواید بوتاکس فراتر از هدف قرار دادن علائم پیری است

احتمالا شنیده‌اید که بوتاکس می‌تواند برای درمان مشکلات غیر آرایشی نیز مورد استفاده قرار گیرد. برای درمان پرکاری مثانه، اسپاسم پلک و برخی از انواع اسپاسم عضلانی که مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفته اند.

علاوه بر این، بوتاکس برای درمان تعریق زیاد و جلوگیری از سردرد‌های مزمن میگرنی استفاده می‌شود. جالب توجه است که استفاده درمانی برای جلوگیری از سردرد‌های میگرنی یک کشف اتفاقی بود. زمانی که افرادی که بوتاکس را برای رفع چین و چروک تزریق کرده بودند سردرد‌های میگرنی کم‌تری داشتند پژوهشگران به فکر بررسی اثربخشی آن به طور خاص برای درمان میگرن افتادند.

هزینه بوتاکس چقدر می‌شود؟

هزینه آن بین ۱۵۰ تا ۴۰۰ دلار برای هر ناحیه تحت درمان مانند پیشانی یا اطراف چشم متغیر است. بوتاکس برای عمل‌های صرفا زیبایی تحت پوشش بیمه نیست.

ماندگاری بوتاکس تا چه زمانی می‌باشد؟

مهم است بدانید که با بیرون رفتن از مطب پزشک نتایجی را مشاهده نخواهید کرد. معمولا دو تا هفت روز به طول می‌انجامد تا بوتاکس اثر کند. به طور کلی، ماندگاری نتایج سه تا چهار ماه به طول می‌انجامد. پس از آن زمان دوباره چین و چروک در پیشانی خود را خواهید دید.

آیا بوتاکس بی‌خطر است؟

سازمان غذا و دارو ایالات متحده خاطر نشان می‌سازد که این احتمال وجود دارد که سم بوتاکس بتواند به خارج از محل تزریق حرکت کند و باعث ضعف عضلانی، دوبینی، بی‌اختیاری ادرار یا مشکل در تنفس و صحبت شود که هر کدام نیاز به مراقبت پزشکی دارند. علاوه بر آن، طبق گفته سازمان غذا و دارو مشکلات احتمالی ایجاد شده برای بلع و تنفس ناشی از تزریق بوتاکس می‌توانند تهدیدکننده زندگی باشند.

با این وجود، معمولا عوارض جانبی بوتاکس مرتبط با استفاده آن برای رفع چین و چروک نیست، زیرا در آن مورد دوز‌ها بسیار کم‌تر از دوز‌های داده شده برای استفاده درمانی هستند. با این وجود، در حالت ایده آل باید به یک ارائه دهنده با تجربه مانند جراح پلاستیک یا متخصص پوست آموزش دیده در استفاده از محصول مراجعه کنید.

بوتاکس تا زمانی که در دست فردی با مجوز و آموزش دیده باشید ایمن و موثر است. با این وجود، زنان باردار و شیرده نباید تحت تزریق بوتاکس قرار گیرند.

خطرات و عوارض بوتاکس چیست؟

مانند هر دارویی عوارض جانبی احتمالی هر چند جزئی مانند تورم اندک پس از تزریق بوتاکس وجود دارد که می‌تواند با کمپرس سرد شدت آن را کاهش دهید. عوارض جانبی غیرمعمول‌تر ناشی از تزریق بوتاکس سردرد، کبودی، و افتادگی ابرو یا پلک را شامل می‌شوند. در صورت دچار شدن به افتادگی ابرو یا پلک پزشک متخصص شما می‌تواند قطره‌های چشمی را برای تحریک عضله پلک و بالا بردن آن تجویز کند. اگر ابروی‌تان افتاد می‌توانید بوتاکس را به ماهیچه‌هایی که ابرو را به سمت پایین می‌کشند تزریق کنید تا ابرو کمی بالا بیاید. این عارضه جانبی نادر است، اما شما می‌توانید با مراجعه به یک ارائه دهنده با تجربه بوتاکس، خطر خود را کاهش دهید.

آیا بوتاکس درد دارد؟

هر فردی واکنش متفاوتی به آن نشان می‌دهد، اما بله، به دلیل آن که تزریق از طریق یک سوزن کوچک صورت می‌گیرد سوزش ناشی از تزریق را احساس خواهید کرد. سوزنی که برای بوتاکس استفاده می‌شود کوچک‌تر از سوزنی است که برای خون گیری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تعداد تزریق‌ها بسته به کاری که انجام می‌دهید متفاوت است. برای مثال، اگر بوتاکس را به طور کامل به پیشانی‌تان تزریق می‌کنید ممکن است ۱۰ تا ۱۵ بار تزریق صورت گیرد. گاهی اوقات برخی پزشکان ناحیه‌ای که قرار است تزریق بوتاکس در آن صورت گیرد را سرد می‌کنند تا بی‌حس شود، اما معمولا این کار را انجام نمی‌دهند.

بوتاکس یک درمان محبوب است که معمولا با عوارض جانبی جزئی در صورت انجام توسط یک ارائه دهنده با تجربه همراه است. درمان با حداقل درد همراه است و تاثیر آن تا چهار ماه به طول می‌انجامد، اما گران است و تحت پوشش بیمه برای اهداف زیبایی نیست.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر