کد خبر: 142006
A

اپیدمی پاک کردن تتو

هرقدر خالکوبی با جوهر زیاد می‌شود پشیمانی از آن نیز افزایش می‌یابد. با این وجود، علیرغم پیشرفت‌ها در فرآیند پاکسازی خالکوبی و تتو، این کار هنوز هم دشوار محسوب می‌شود. محبوبیت پاکسازی خالکوبی در ایالات متحده و کشور‌های اروپایی افزایش یافته است.

اپیدمی پاک کردن تتو

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ به نقل از گاردین، "اولیویا سردا" زمانی که ۱۸ ساله بود تابلویی را دید که روی آن تصویر یک اژد‌ها و یک ببر بود. او تصمیم گرفت تمام قسمت‌های پشت بدن‌اش را با این تصویر خالکوبی کند. او می‌گوید: «من عاشق خالکوبی‌های سنتی ژاپنی هستم، اما آن زمان برای تصمیم گیری خیلی جوان بودم»؟ او پس از خالکوبی پشیمان شد. چند سال بعد در مورد برداشت خالکوبی به طور حرفه‌ای از طریق لیزر پرس و جو کرد. او می‌گوید: «فکر می‌کردم همیشه با آن سروکار دارم. بنابراین، آن را رنگی کردم و فکر می‌کردم اگر پر جنب و جوش‌تر به نظر برسد، بیش‌تر دوستس خواهم داشت، اما هنوز از آن متنفر هستم».

اولیویا اکنون یک مدل ۲۵ ساله است و در لاس وگاس زندگی می‌کند. او در احساس نفرتی که از خالکوبی روی بدن‌اش پیدا کرده تنها نیست. تعداد آمریکایی‌هایی که خالکوبی می‌کنند، همچنان در حال افزایش است، یک نظرسنجی نشان می‌دهد که از هر ده بزرگسال دست کم سه نفر یک قسمت از بدن‌شان دارای خالکوبی است (این در حالیست که این میزان یک دهه پیش ۲۱ درصد بود) از سویی پشیمانی از خالکوبی نیز با روندی صعودی همراه بوده است. همان نظرسنجی نشان می‌دهد ۸ درصد از افرادی که خالکوبی کرده‌اند (به طور بالقوه ۵ میلیون نفر از امریکایی‌ها) از کار خود پشیمان هستند.

جای تعجبی ندارد که صنعت پاک کردن خالکوبی رونق گرفته است. آنچه را که زمانی نمادی از ماندگاری بود و تنها با خالکوبی دیگری پوشانده می‌شد اکنون می‌توان پاک کرد؛ شاید نمادی از جامعه امروز ما باشد که به طور فزاینده در آن همه چیز دور ریخته می‌شود. بر اساس یک تحلیل صورت گرفته، پیش بینی می‌شود که ارزش بازار جهانی صنعت حذف خالکوبی در سال ۲۰۲۷ میلادی به ۸۰۰ میلیون دلار برسد. در حالی که در سال ۲۰۱۹ میلادی، ارزش آن ۵۰۰ میلیون دلار بود. حدود ۴۰ درصد از این بازار در امریکای شمالی است و در اروپا نیز روش‌های پاکسازی لیزری به طور گسترده‌ای در حال افزایش است.

پیشرفت فناوری، افزایش تقاضا و افزایش دسترسی به خدمات باعث کاهش قیمت‌ها شده است به این معنی که امروزه فقط افراد مشهور نیستند که می‌توانند از عهده فرآیند پاکسازی خالکوبی برآیند حتی اگر این کار از خود خالکوبی نیز گران‌تر تمام باشد: چندین هزار دلار برای خالکوبی‌های بزرگ.

پاکسازی و حذف خالکوبی مدت‌هاست که در بین بازیگران و اهالی موسیقی از محبوبیت برخوردار بوده است. "مگان فاکس" تلاش ناموفقی برای حذف خالکوبی "مرلین مونرو" از روی بازویش داشته و "ملانی گریفیث" تصویر خالکوبی شده "آنتونیو باندراس" همسر سابق‌اش را از روی بدن‌اش حذف کرد. تعداد فزاینده‌ای از سلبریتی‌ها آن چه را که برای همیشه بر روی بدن‌شان نقش بسته بود پاک می‌کنند و بدون شک به رشد سریع صنعت پاکسازی خالکوبی کمک کرده‌اند.

ویکتوریا بکهام، سیلوستر استالونه، کالین فارل (که پاکسازی‌های خالکوبی زیادی انجام داده)، سارا هایلند و کلی آزبورن خالکوبی‌هایشان را پاک کرده‌اند. آزبورن خواننده و بازیگر بریتانیایی در این باره نوشته بود: «پاک کردن خالکوبی ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ بدتر از انجام خالکوبی است»! از همه مهم‌تر می‌توان به "پیت دیویدسون" کمدین و بازیگر اشاره کرد که در حال حاضر در تلاش است تا بیش از ۱۰۰ خالکوبی روی بدن خود را پاک کند تا حضورش در فیلم‌ها آسان‌تر شود.

او می‌گوید: «باید سه ساعت زودتر به محل فیلمبرداری بروم تا خالکوبی‌هایم را بپوشانم». او در برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود: «سوزاندن خالکوبی بدتر از حک کردن آن روی بدن است». دیویدسون گفته بود: «اگر می‌خواهید خالکوبی کنید واقعا مطمئن شوید که قصد دارید آن را بر روی بدن‌تان نگه دارید».

دکتر "جیسون اِمِر" متخصص پوست که خالکوبی لیزری انجام می‌دهد می‌گوید: «پاکسازی خالکوبی برای افراد مشهوری که از یک طوفان عاشقانه خارج شده‌اند و احتمالاً از خالکوبی‌ای که انجام داده‌اند پشیمان هستند، کاری بسیار عادی قلمداد می‌شود».

او می‌افزاید: «مشابه کاری است که تقریبا یک هنرمند با بوم نقاشی انجام می‌دهد و تلاش می‌کند تا آن را تمیز کند. برای من بسیار سرگرم کننده است. شما می‌توانید ببینید که بلافاصله پس از برداشتن خالکوبی با لیزر، پوست از خود واکنش نشان می‌دهد. نکته منفی فرآیند پاکسازی آن است که زمان، صبر و هزینه بسیار بیش‌تری نسبت به انجام خالکوبی می‌طلبد. در نتیجه، بهتر است مطمئن شوید که پیش از انجام خالکوبی آن را دوست دارید، زیرا هیچ کس دوست ندارد تبدیل به خریدار پشیمان شود».

دکتر "عثمان بشیر طاهر" که در کلینیک زیبایی پزشکی خود در غرب لندن کار پاکسازی خالکوبی را انجام می‌دهد می‌گوید: «میزان پاکسازی خالکوبی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اما به دلیل اثرات نامطلوب مانند زخم و بد رنگی این کار بدون چالش نیست».

زمانی که افراد خالکوبی می‌کنند، ذرات رنگدانه از طریق سوزن در سطح دوم پوست‌شان رسوب می‌کند. لیزر، انرژی نوری را برای شکستن آن ذرات ارسال می‌کند و سپس بدن برای جذب انرژی نوری تلاش می‌کند. علیرغم تحمل ساعت‌ها عذاب این روش همواره به طور کامل کار نمی‌کند به خصوص در مورد رنگ‌های چشمگیرتر مانند زرد و سبز، کار دشوارتر است. هم چنین، بروز تورم و تاول و تغییر رنگ پوست پس از انجام پاکسازی، علائم نامعمولی نیستند.

تا حدودی به همین دلیل است که برخی مانند "فارل ویلیامز" از گزینه گران‌تر استفاده می‌کنند و برای پاک کردن سریع خالکوبی‌های خود، از پیوند‌ پوستی کاشته شده در لوله آزمایش بهره می‌برند.

"هاریس سراجلیچ" هنرمند خالکوبی در بوسنی می‌گوید: «حدود ۸۰ درصد از خالکوبی‌هایی که ما پاک می‌کنیم؛ نام یا نماد‌های مربوط به شرکای زندگی و دوستان صمیمی هستند».

سردا می‌گوید: «به شکلی دیوانه‌وار جایش درد می‌کند، احساس می‌کنی که دائما روی پوست‌ات روغن داغ می‌ریزند و در حال سوختن هستی. با این وجود، درد موقتی است. به طور کلی من به هشت جلسه برای پاکسازی خالکوبی نیاز دارم و برای هر جلسه ۶۰۰ دلار می‌پردازم. رنگ‌های به کار رفته در خالکوبی‌ها زیاد هستند. بنابراین، محو کردن و پاک کردن آن بیش‌تر به طول می‌انجامد. با این وجود، من متعهد به انجام این کار هستم».

منبع: فرارو

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر