کد خبر: 108321
A

رییس فدراسیون فوتبال: حضور خدا را در تصمیماتم حس می کنم

شهاب‌الدبن عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال ایران با دفاع از عملکرد ۷۰ روزه در سمت جدیدش می‌گوید: تصمیاتی مدبرانه‌ و متهورانه اتخاذ شد که در ۷۰ سال گذشته سابقه نداشت و در تصمیماتم حضور خدا را حس می‌کنم.

رییس فدراسیون فوتبال: حضور خدا را در تصمیماتم حس می کنم

به گزارش دیده بان ایران؛ شهاب‌الدین عزیزی خادم، رئیس فدراسیون فوتبال درباره آخرین وضعیت تیم ملی فوتبال و امیدش برای صعود به جام جهانی، گفت: باید از رسانه‌ها بابت حمایت از تیم ملی، از آقای سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان بابت حمایت از تیم ملی با وجود چالش‌ها، از دبیرخانه منطقه آزاد کیش که فضای اردویی را برای تیم ملی فراهم کردند و همچنین از آقای نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز حمایت کنم.

وی ادامه داد: فدراسیون مستقر، مسائل و مشکلات زیادی داشته و زمانی که فدراسیون را تحویل گرفتیم، تیم ملی در کنار تمام نابسامانی‌ها اولویت ما بود. مسئله حائز اهمیت برای لجستیک تیم ملی با وجود مشکلات مالی بود و همچنین چالش میزبانی که بعد از انتخابات به فدراسیون فوتبال ایران وارد شد و ماجرا را به CAS بردیم. میزبانی را به ناحق از ایران گرفتند و ما در این مسئله کنار مردم ایستادیم. اوضاع مالی فدراسیون فوتبال نیز اسفناک بود که با تعطیلات نوروز و کرونا نیز روبه‌رو شدیم.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران تاکید کرد: سرمربی تیم ملی درخواست داشت اردویی را در شرایط آب و هوایی بحرین داشته باشیم که اردوی کیش را فراهم کردیم و همچنین پرواز اختصاصی که مجموعه مناطق آزاد کیش در اختیار ما قرار دادند. همزمان با هماهنگی این مسائل تیم ملی در تهران نیز اردو و بازی دوستانه با سوریه داشت که اردوی خوب و با نشاطی برگزار شد. همچنین مسائل مالی فدراسیون فوتبال که یک سری مربوط به گذشته و یک سری مربوط به آینده است و باید آسیب شناسی شود و به چرایی این اتفاقات هم پاسخ دهیم. آقای نوبخت هم کمک نقدی به فدراسیون انجام دادند و همه کمک کردند و امیدواریم این همدلی وجود داشته باشد تا از این پیچ سخت تاریخی عبور کنیم. گرفتن میزبانی از ما ظلم بزرگی بود که به ما شد و باید به این مسئله اشاره کنیم.

عزیزی خادم در پاسخ به این نقد که پیش از انتخابات تمام این چالش‌ها مشخص بوده است، اظهار داشت: ما آگاهانه و با افتخار این مسئولیت را پذیرفتیم و پاسخگو نیز خواهیم بود. توسعه یک امر زمان‌بر و فوری و ضربتی نیست که باید این را پذیرفت. ما نگفتیم مشکلات را یک شبه حل می‌کنیم و ما ابتدا با مشکل میزبانی روبه‌رو شدیم که فدراسیون سعی کرد مشکلات را قدم به قدم حل کند و پیش برود. ما نگاه و اعتقادمان توسعه است و در مسئولیتی که گرفتیم پاسخگو هستیم. ما ابتدا با مشکل میزبانی و چالش تیم ملی روبه‌رو شدیم که باید مسائل را اهم و فی الاهم کنیم. ما که فدراسیونی را تحویل نگرفتیم که دپارتمان‌ها و کمیته‌های آن مشخص باشد.

وی با اشاره به برگزاری کنگره فیفا و ارائه صورت‌های مالی، مطرح شدن بحث‌های تجاری و دیگر مسائل مطرح شده، ادامه داد: هدف ما و نقشه راه‌مان توسعه فوتبال است و برای آن زمان را مشخص کردیم. اولین بار است پس از سال‌ها در فدراسیون فوتبال بسته تجاری را دو ماه پس از شروع کار مشخص کردیم و فراخوان فرصت‌های تجاری فدراسیون فوتبال را منتشر کردیم. در این بین خطا هم داشتیم و بدون خطا نمی‌توان کار کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه اعلام کرده فوتبال برای همه است و چالش‌های پیش‌رو چیست، اظهار داشت: ما چالش داریم اما با تیم مدیریتی و نفرات دیگری که به ما اضافه می‌شوند چالش‌ها را می‌دانیم و در این راه قدم برمی‌داریم. ما به دنبال توسعه فوتبال در استان‌ها هستیم و وقتی فیفا برای توسعه فوتبال قدم بر می‌دارد، این وظیفه ذاتی ماست که توسعه را دنبال کنیم. در این راه ما به چالش تیم ملی مواجه شدیم که به لطف خدا از این چالش عبور می‌کنیم. با این حال نشان دادن چهره زخمی فوتبال به مردم درست نیست و نگاه‌ها باید حمایتی باشد و امید دارم که فدراسیون در مسیر توسعه قرار دارد و تاریخ در این باره قضاوت خواهد کرد.

"نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، کمکی را به فدراسیون فوتبال داشته و آیا این پول به صورت کامل به حساب فدراسیون فوتبال واریز شده است؟" عزیزی خادم در واکنش به این سوال اظهار داشت: یک بخشی از این پول که به حساب وزارت ورزش و جوانان واریز شده، به حساب فدراسیون واریز شد و امیدواریم در هفته پیش‌رو و قبل از شروع اردوی تیم ملی در کیش به حساب ما واریز شود که بخشی از این کمک هم برای تیم ملی فوتسال است. آقای سلطانی‌فر هم دنبال این مسئله است و ما در کنار این مسئله دنبال درآمد پایدار نیز بوده و در حال برنامه ریزی هستیم. برای این کار نیاز به زمان داریم و یک ساختمان 10 طبقه را می‌توان در یک ثانیه با تی‌ان‌تی ویران کرد، اما برای طراحی و ساخت مجدد شاید نیاز به چند سال زمان داشته باشد. مطمئناً به سمت توسعه پایدار و تجاری شدن حرکت می‌کنیم و نگاه فدراسیون فوتبال روزمرگی، عوام‌فریبی، شعارزدگی و مسائلی از این دست نیست.

وی درباره ساختمان فدراسیون فوتبال گفت: ما پیگیری لازم برای ساختمان فدراسیون فوتبال را کردیم و چیزی حدود 25 میلیارد از طلب شستا باقیمانده که سعی داریم و تلاش کردیم در دو یا سه قسط پول شستا را پرداخت کنیم. این ساختمان برای فوتبال ملی است و سعی داریم با مذاکره مشکل را حل کنیم.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه گویا او دفترش را از ساختمان فدراسیون فوتبال به محل دیگری تغییر داده، اظهار داشت: زیبنده فوتبال نیست که هر خبری منتشر شود و ما دنبال ایجاد دارایی هستیم. من این مسئله را تکذیب می‌کنم، اما امیدوارم این اتفاق رخ دهد و فدراسیون دارایی‌های بهتری داشته باشد و ساختمانی در شان فوتبال ایران داشته باشد. در مدتی که آمدم با خیلی از استان‌ها تماس گرفتم و ظرفیت‌های استانی بالایی داریم که نیاز به زمان است.

عزیزی خادم تصریح کرد: فرصت‌های تجاری را ایجاد کردیم و امروز اینفانتینو اشاره کرد که فیفا 6 میلیارد یورو برای درآمدزایی از دیجیتال مارکت پیش‌بینی کرده که 4.6 میلیون آن را محقق کرده‌اند. ایراد جلسه با سازمان برنامه و بودجه چه بوده که باید از آنها کمک بگیریم؟ اگر برویم می‌گویند نمایش است، اما من پشت در دفتر هر مسئولی که بتواند به فوتبال ملی کمک کند، می‌روم و جلسه می‌گذارم. با مسئولان مناطق آزاد جلسه گذاشتیم تا برای تیم ملی امکانات بگیریم و برای اولین بار شهردار تهران را دیدم که درباره مسائل مختلف صحبت کردیم. همین حالا زمین شماره یک کمپ تیم ملی نیاز به تعویض چمن، موتورخانه و... دارد. ما بحث واکسیناسیون بازیکنان تیم ملی فوتبال را داشتیم و واکسیناسیون تیم ملی بانوان و فوتسال را هم در برنامه داریم. ما امروز دنبال این هستیم که نسبت به گذشته کمتر به بانوان ظلم شود که نیمی از جمعیت کشور هستند. آنها که پیش از این خوابگاه هم نداشتند و امروز به هتل می‌روند یا لباس متحد دارند که پیش از این نداشتند و برای ما دردآور بود.

وی تاکید کرد: امروز قرار است باشگاه‌ها را موظف کنیم تا تیم نوجوانان داشته باشند و برنامه‌ریزی‌های مختلف داشته باشیم. معوقات دستمزد یا پاداش کادرفنی و بازیکنان مختلف ملی را پرداخت کردیم. تیم فعلی فدراسیون فوتبال مدبرانه و مبتکرانه پیش می‌رود و ما دنبال این هستیم که برخی به صورت فوتبال که برای همه است، خط نکشند. در امر پزشکی دنبال بانک اطلاعاتی هستیم و فردی را در فدراسیون داریم که شش ماه است قراردادش به پایان رسیده و یک جاهایی تعارض وجود دارد. ما دنبال برنامه ریزی و تنظیم آیین نامه هستیم. ما 18 تیم ملی داریم اما چهار برانکارد در آکادمی ملی نداریم که باید تشکر کنم طبق هماهنگی‌های به عمل آمده به زودی یک دستگاه آمبولانس در کمپ تیم ملی خواهیم داشت.

رئیس فدراسیون فوتبال در اشاره به برنامه‌های توسعه فوتبال استان‌ها اظهار داشت: ما در تقویم فوتبال ایران جام سردار شهید سلیمانی را در استان کرمان گنجاندیم و فینال جام حذفی هم در استان کرمان برگزار خواهد شد. در خصوص تیم امید هم برنامه ریزی شد که 50 درصد هزینه‌ها از طریق فدراسیون فوتبال و 50 درصد از طریق کمیته ملی المپیک صورت بگیرد که مدیریت آن در اختیار فدراسیون باشد. شما وقتی آیین نامه درست و سیستم برنامه ریزی ندارید، ابتدا باید این سیستم را برنامه ریزی و اصلاح کنید. وقتی ما با خزانه‌دار و مسئول آی‌تی دچار چالش هستیم، نمی‌توانیم در حوزه دیجیتال مارکتینگ انتظار درآمدزایی داشته باشد و ابتدا باید این سیستم‌ها اصلاح شود. مطمئناً من اگر درآمد لازم داشته باشم، سراغ کمک اورژانسی نمی‌روم و این مسائل هم نیاز به زمان دارد که برای آن برنامه ریزی کرده‌ایم.

عزیزی خادم درباره وضعیت داوران و اینکه حتی هدست رادیویی ندارند، گفت: درباره داوران مسئله دستمزد آنها را داشتیم که به داوران ظلم شده بود که افزایش دستمزد را برای داوران داشتیم و معوقات آنها پرداخت شد. برای کمیته داوران آقای خداداد افشاریان آمده و دپارتمان داوران هم آقای کامرانی‌فر آمد که از داوران خوشنام است. برای اسپانسر داوران نیز در حال مذاکره هستیم و تا یکی دو هفته آینده قرار شد آقای بهاروند مسئله هدست داوران را تهیه کند. همه اعضای هیئت رئیسه در حال کمک هستند و ما دنبال توسعه فوتبال در استان‌های کم برخوردار هستیم و استعدادهایی که می‌توانند پشتوانه تیم ملی ما باشند را شناسایی کنیم. 

وی درباره استفاده از سیستم VAR نیز گفت: ماموریتی را به آقای بهاروند دادیم و کارگروهی را تشکیل دادیم که با نظارت فدراسیون باشگاه‌ها را فعال‌تر کنیم و مشارکت بیشتری داشته باشند. نمی‌توانیم درباره VAR زمانی را تعیین کنیم، اما برنامه ریزی کردیم که مشکلات مالی هم داریم. سه شرکت در این زمینه هستند که فیفا آنها را تایید می‌کند و برای پرداخت هم اگر می‌توانستیم از مطالبات‌مان در فیفا پرداخت کنیم خوب بود، اما امیدواریم گشایش‌های اقتصادی برای کشور صورت بگیرد تا مردم شرایط بهتری داشته باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال ایران درباره اتهام رنگی بودن فدراسیون و آبی و قرمز بودن آن خاطرنشان کرد: آنچه برای ما مهم است، تیم ملی بوده و پرسپولیس، استقلال مانند نساجی، تراکتور، سپاهان و... یکسان هستند و ما رنگی نگاه نمی‌کنیم. این شایعات رسانه‌ای است که من به آنها توجه نمی‌کنم.

عزیزی خادم درباره احکام انضباطی فدراسیون فوتبال که مورد اعتراض قرار گرفته است، گفت: کمیته انضباطی و کمیته اخلاق مستقل هستند و ما احترام می‌گذاریم. آنها عدالت را دنبال می‌کنند و ما باید سعی کنیم آخرت‌مان را به دنیای دیگران ندهیم و این مسئله و اجرای عدالت را هم به دوستان تذکر دادم که پیش از حضور بنده هم بودند و دنبال عدالت هستند. ما باید آیین نامه‌ها را با فیفا یکسان کنیم و اینطور نباشد که پنج سال پیش حکمی صادر شده و امسال حکم با پنج سال پیش متفاوت است.

وی در خصوص لغو قانون منع ورود بازیکن و مربی خارجی گفت: ما این قانون را لغو کردیم اما مکانیزم آن مناسب است. نمی‌شود در توسعه و دانش را بست. مکانیزم آن هم ورود بازیکنان و مربیان با کارنامه ملی است و اینکه 10 درصد هزینه آنها برای فوتبال مناطق محروم انجام شود و اینکه دستمزد آنها در صندوقی در اختیار سازمان لیگ قرار بگیرد. ما در حوزه آی‌تی تیم فناوری از دانشگاه شریف را آورده‌ایم که بتوانیم در حوزه دیجیتال مارکتینگ اتفاقات خوبی رقم بزنیم‌.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره نقدهایی که به برخی انتخاب‌های او شده است، اظهار داشت: به اندازه کافی صحبت کردم و نقد سازنده را روی سر می‌گذاریم. انسان عاری از خطا نیست و به زعم من تصمیمات اتخاذ شده عقلانی بوده است.

عزیزی خادم در خصوص حضور پسر عموی خودش در فدراسیون فوتبال نیز گفت: به واسطه آقای عزیزی خادم -پسر عموی رئیس فدراسیون فوتبال- چهار نفر از نخبگان آی‌تی دانشگاه شریف به فدراسیون فوتبال آمده‌اند.‌ او تحصیلات هوش مصنوعی را دارد و ارتباط فامیلی نقشی در این حضور ندارد، اما هنوز حکمی هم صادر کردیم. با تلاش و ممارست راه فدراسیون فوتبال به توسعه است و ما راه‌مان را ادامه می‌دهیم.

وی همچنین درباره اعتراض برخی تیم‌های باشگاهی نیز گفت: مدیران عامل باشگاه‌‌ها که دوستان بنده هستند و برای آنها احترام قائلم، باید یاد بگیرند در چهارچوب هواداری، احترام هم بگذارند. اعتراض هم مسیر دارد و باید آن مسیر را دنبال کنند.

رئیس فدراسیون فوتبال در مورد نقدهایی که به انتخاب مجتبی خورشیدی سرپرست تیم ملی شده است، گفت: این همه اتفاق خوب و مبارک بوده و تصمیمات ما در 70 روز ستودنی است و من حضور خدا را در این تصمیمات می‌بینم‌. نقد هم باشد، مشکلی نیست، چون خیلی‌ها نقد و خیلی‌ها تحسین کرده‌اند. انتخاب خورشیدی تصمیم بنده بوده و برنامه ریزی خوبی کردیم. نفرات قبلی که آنجا بودند چه کسانی بودند؟ به نفرات مختلفی گفتیم که نیامدند و چهره‌های نامداری هم گفتیم که نیامدند. ما آمده‌ایم تغییرات ایجاد کنیم و درهای این فدراسیون به روی همه باز است. بعد از بازی‌های بحرین ما حتماً مدیر فنی خارجی اضافه خواهیم کرد و در سازمان لیگ خواسته‌ایم مانند پتروشیمی و صنعت و... از مشاوران خارجی استفاده کنیم. ما دنبال مدیریت دانش بنیان هستیم اما از نقدها هم استقبال می‌کنیم.

عزیزی خادم همچنین در خصوص وضعیت سرمربی تیم ملی خاطرنشان کرد: رفتار مدیریتی انجام شده در قبال سرمربی تیم ملی را هم ببینید که من او را انتخاب نکردم، اما با تمام امکانات کنار او هستیم. مترجم تیم ملی شش ماه قرارداد نداشته و آقای هاشمیان که از سرمایه‌های مربیگری فوتبال ماست.

وی درباره خبر مذاکره با برانکو ایوانکوویچ برای سرمربیگری تیم ملی گفت: برای برانکو احترام زیادی قائلم، اما مذاکره‌ای با او نداشتیم و همان روز که نام او مطرح شد، به این خبر واکنش نشان دادیم.

رئیس فدراسیون فوتبال همچنین در خصوص کنار گذاشتن تیم ملی فوتبال ساحلی ایران از جام جهانی روسیه توسط AFC گفت: متاسفانه ما در AFC کرسی هم داشتیم اما نتوانستیم دفاع کنیم. شوک سختی بود و این مسئله را با تیم حقوقی دنبال می‌کنیم که اگر درست نشود باید برای آینده برنامه ریزی کنیم. بخشی از گرفتاری‌های ما به خاطر مشکلات گذشته است که برنامه ریزی نداشته‌ایم. تیم ملی، برنامه ریزی، درآمدزایی، برنامه‌ریزی برای استان‌ها و سفر به بحرین را داریم که در این 70 روز دنبال کردیم.

عزیزی خادم در واکنش به این سوال که آیا حضورش در کنگره آنلاین فیفا با مترجم بوده یا خودش به تنهایی موضوعات را دنبال کرد، گفت: خودم بودم و دوستان مترجم هم حضور داشتند.


 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر