کد خبر: 132154
A
در گفت وگو با دیده‌بان ایران تشریح شد:

واکنش یک کنشگر مدنی به پنهانی بودن سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران/ صدرا عبدالهی: اگر خانم «دوهان» نمی خواست با کنشگران مستقل دیداری داشته باشد اصلاً چه لزومی داشت به ایران سفر کند؟/ با این شرایط گزارش خانم دوهان قطعاً غیرشفاف خواهد بود

کارگردان و تهیه کننده سینما با اشاره به سفر «آلنا دوهان» به ایران و عدم دیدار گزارشگر ویژه سازمان ملل با NGO های مستقل در ایران گفت: خانم دوهان اگر می خواست اطلاعات مربوط به وضعیت داخل جمهوری اسلامی را فقط از طریق نهادهای حکومتی و غیر مستقل به دست آورد اصلاً نیازی نبود که به ایران بیاید! می توانست در همان ژنو یا سازمان ملل هم این گزارش را تهیه کند.

واکنش یک کنشگر مدنی به پنهانی بودن سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران/ صدرا عبدالهی: اگر خانم «دوهان» نمی خواست با کنشگران مستقل دیداری داشته باشد اصلاً چه لزومی داشت به ایران سفر کند؟/ با این شرایط گزارش خانم دوهان قطعاً غیرشفاف خواهد بود

صدرا عبدالهی، کنشگر مدنی، کارگردان و تهیه کننده سینما درباره حواشی سفر «آلنا دوهان»، گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران، به خبرنگار دیده‌بان ایران گفت: ما خبر سفر خانم دوهان به ایران را از منابعی همچون حساب توئیتر ایشان و سپس به شکل بسیار محدودی از برخی رسانه های مانند روزنامه کیهان و برخی منابع مربوط به دولت و قوه قضاییه شنیدیم. و البته هیچ اطلاعات دقیقی درباره تاریخ ورود ایشان، اینکه با چه کسانی گفت‌وگو خواهند داشت و یا قرار است به کدام شهرها سفر کند، نداشته و نداریم. این در حالی است که روزگذشته هم آقای خطیب زاده اعلام کردند که این خانم فردا ایران را ترک خواهند کرد. 

 

وی در ادامه افزود: سوال ما مشخصاً این است که چرا وقتی یک گزارشگر خارجی که برای بررسی و تهیه یک گزارش به این مهمی به ایران آمده، تا این اندازه سفر ایشان ابهام داشته و پنهانی است و تا جایی که بنده مطلع هستم هیچ گروه و NGO مستقلی از این موضوع خبر نداشته و با ایشان در ارتباط نبوده و تمام برنامه‌ریزی‌ها زیر نظر سازمان های منتسب به قوه قضاییه و دولت برنامه ریزی و انجام شده است.

 

این کنشگر مدنی اظهار کرد: وقتی توده مردم ایران تنها گرفتار اصلی تبعات تحریم‌ها هستند، نهادهای حاکمیتی نباید نقش تاثیرگذار در این گفت‌‍وگوها داشته باشند. اما متاسفانه در حال حاضر خلاف این رویه اتفاق افتاده است و به نظر می رسد که مردم اساساً از این دیدار حذف شده اند. بطوریکه متخصصان و کنشگران مستقل و نهادهای مدنی مستقل تا این لحظه هیچ اطلاعاتی در خصوص جزییات سفر خانم دوهان ندارند!

 

او در ادامه خاطرنشان کرد: بنده به اتفاق چهار نفر از دوستان مطالبه‌گر پیشتر در نامه‌ای به گزارشگر ویژه سازمان ملل از او خواستیم با فعالان مستقل در ایران دیدار کند و نظرات آن‌ها را درباره شرایط کشور جویا شود. در این نامه به خانم دوهان توضیح دادیم که چرا درخواست دیدار با ایشان را داریم. اما متاسفانه این امر صورت نگرفت و خانم دوهان بدون اینکه حتی با یک نفر از افراد کنشگران مستقل دیداری داشته باشد در حال ترک کشور است.

 

این کارگردان سینما تصریح کرد: جمهوری اسلامی بارها نشان داده است که در چنین مواردی بیشتر وقت ها کاملاً غیرشفاف عمل می‌کند! سوال این است؛ چطور دولت و ارگان های موثر جمهوری اسلامی قبلاً ادعا داشتند که ما به راحتی از تحریم‌ گذر خواهیم کرد و تحریم نعمت است. اما الان نظرشان تغییر کرده؟! کارشناسان مستقل باید بررسی کنند تا مردم بفهمند طی سال‌های گذشته بودجه‌ای که سالانه برای نهادهای مختلف لحاظ شده، در کجاها افزایش و یا کاهش داشته است؟! چرا فقط خدمات مرتبط به مردم  مورد تعرض قرار گرفته است.

 

عبدالهی گفت: حرف ما این است که خانم دوهان؛ درست است که ما را تحریم کرده‌اند اما این موضوع فقط بخشی از وضعیت اقتصادی ملت ایران است، مشکل اقتصادی ایران بیش و پیش از تحریم ریشه در ساختارهای کلان سیاسی و اقتصادی دارد.

 

او ضمن تاکید بر این نکته که اعتراض مردم ناشی از «فقر» نیست، بلکه مردم فهمیده اند که علت و علل این میزان فقر و مشکلات اقتصادی از کجاست؟! کنشگران سیاسی و مدنی هر زمان هر تذکری به مقامات و حاکمیت داده اند، با آنها برخورد امنیتی و قهری شده است! خانم دوهان اگر می خواست اطلاعات مربوط به وضعیت داخل جمهوری اسلامی را فقط از طریق نهادهای حکومتی و غیر مستقل به دست آورد اصلاً نیازی نبود که به ایران بیاید! می توانست در همان ژنو یا سازمان ملل هم این گزارش را تهیه کند. اما وقتی ایشان به ایران سفر می کند باید پای صحبت‌های منتقدان و افراد مستقل و متخصص هم بنشیند تا شاید پس از صحبت های این نهادهای مستقل، مقامات جمهوری اسلامی به خودشان بیایند تا متوجه شوند با تحریم هایی که خودشان قول عبور داده بودند، چه بلایی سر مردم آمده است.

 

این تهیه‌کننده سینما اظهار کرد: واقعیت این است جنبش ها و اعتراض های اخیر مردم ایران به خاطر فقیر بودن توده مردم شکل نگرفته ، بلکه توده های مردم فهمیده اند و آگاه شده اند منشا این میزان فقر از کجاست! آنها دلیل و علت گسترده گی فقر را فهمیدند.

او درباره گزارش دوهان گفت: خانم دوهان از طرف یک میزبان مشخص به ایران دعوت شده و وارد کشور شده و ظاهراً یک گزارش کاملاً هدایت‌شده تهیه خواهند کرد و با کمال تاسف در این گزارش مردم ایران نقشی نخواهند داشت. گزارشی ناشفاف که به زودی در معرض قضاوت مردم ایران و نهادهای مدنی مستقل  قرار خواهد گرفت.

 

عبدالهی در پایان خاطرنشان کرد: ما در بررسی‌هایی که از سفر خانم دوهان به ونزوئلا، سوریه وقطر داشتیم، متوجه شدیم که ایشان هیچ پست رسمی‌در سازمان ملل ندارد و امکان اینکه تحت تاثیر دعوت کنندگان باشد، وجود دارد. با همه این شرایط، خانم دوهان باید جدای از حاکمیت درباره وضعیت ایران و مردم ایران، یک گزارش بی طرفانه تهیه می‌کرد نه وابسته به آن! اما با این وجود باید منتظر ماند تا همانگونه که آقای خطیب زاده گفتند روز چهارشنبه خانم «دوهان» جمع بندی خودشان از سفر به ایران را در اختیار رسانه‌ها قرار دهند.

 

منبع: دیده‌بان ایران- نازیلا معروفیان

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر