کد خبر: 137325
A

چرا استابلایزر فقط ولتاژ را تغییر می‌دهد و تاثیری بر آمپر ندارد؟

استابلایزرها دستگاه‌هایی هستند که ولتاژ ورودی به دستگاه را به طور دقیق تنظیم می‌کنند. آن‌ها برق را منبع تغذیه -سیستم برق شهری یا ژنراتور- دریافت کرده و ولتاژ آن را به میزان لازم تغییر می‌دهند و بدون نوسان در اختیار تجهیزات الکترونیک قرار می‌دهند.

چرا استابلایزر فقط ولتاژ را تغییر می‌دهد و تاثیری بر آمپر ندارد؟

دیدبان ایران: استابلایزرها دستگاه‌هایی هستند که ولتاژ ورودی به دستگاه را به طور دقیق تنظیم می‌کنند. آن‌ها برق را منبع تغذیه -سیستم برق شهری یا ژنراتور- دریافت کرده و ولتاژ آن را به میزان لازم تغییر می‌دهند و بدون نوسان در اختیار تجهیزات الکترونیک قرار می‌دهند. با این حال چیزی که مهم است این است که آنها اثری بر آمپر ندارند و تنها ولتاژ را بدون تغییر جریان تغییر می‌دهند. اگر می‌خواهید یک توان متغیر با جریان متغیر داشته باشید و در سمت بار ظرفیت جریان بیشتری داشته باشید، بهتر است به جای خرید استابلایزر یک ترانسفورماتور داشته باشید.

در این مقاله، پس از تعریف مختصر استابلایزر و کارکرد آن، به طور خلاصه توضیح می‌دهیم که چرا استابلایزر فقط ولتاژ را تغییر می‌دهد و تاثیری بر آمپر ندارد؟

Capture

استابلایزر چیست و چه می‌کند؟

استابلایزر یکی از وسایل محافظت از تجهیزات الکترونیک است. این دستگاه مانع از این می‌شود که ولتاژ زیاد یا کم و همچنین ولتاژ دارای نوسان زیاد وارد تهجیزات الکترونیک شود. دستگاه‌های برقی با ولتاژ خاصی کار می‌کنند، عددی که روی آنها نوشته و یا در دفترچه راهنمای آنها موجود است. با این حال آنها می‌توانند با ولتاژی که کمی بیشتر یا کمتر است هم همچنان به کار خود ادامه دهند. با این حال این ولتاژ بیشتر و یا کمتر، از بهروه وری این دستگاه‌ها کم کرده و به آنها آسیب می‌زند. علاوه بر این، تغییرات مکرر ولتاژ می‌تواند عمر دستگاه را کاهش دهد.

از آنجا که معمولاً برق شهری و سایر منابع تغذیه کاملاً ثابت نیست، استابلایزرها برای حل این مشکل پا به عرصه وجود گذاشته‌اند. آن‌ها بدون تغییر جریان، تنها ولتاژ را تغییر می‌دهند.

بسته به نوع و قدرت استابلایزر، آن‌ها می‌توانند جریان وروری را 20 تا 55 ولت بالاتر و یا پایین‌تر از مقداری که ارائه شده ببرند و سپس بدون تغییر در اختیار دستگاه قرار دهند.

استابلایزر ولتاژ که با نام تثبیت‌کننده ولتاژ نیز شناخته می‌شود، یکی از ابزارهای ضروری برای حفاظت از تجهیزات گران‌قیمت الکتریکی است و انواع آن توسط رویین سیستم ارائه می‌گردد.

0

ولتاژ، جریان و مقاومت هر کدام به چه معنا است؟

 

ولتاژ فشاری است که از منبع برق یک مدار الکتریکی وارد می‌شود. این فشار الکترون‌های باردار را -که به آنها جریان الکتریکی می‌گویند- از طریق یک حلقه رسانا حرکت داده و آنها را قادر می‌سازد کارهایی مانند روشن‌کردن چراق را انجام دهند. به طور خلاصه ولتاژ = فشار و با ولت (V) اندازه گیری می‌شود.

در مقابل، آمپر واحد اندازه‌گیری سرعت جریان یا جریان الکترون در یک هادی الکتریکی است. به عبارت دیگر این واحد سرعت جریان الکترون‌ها را در مدار نشان می‌دهد. پس با یک محاسبه سر انگشتی، هرچه ولتاژ بیشتر باشد، شدت جریان هم بیشتر می‌شود. اما در این‌جا یک فاکتور مغفول‌مانده و آن مقاومت است.

مقاومت معیاری برای مخالفت با جریان در یک مدار الکتریکی است. به عبارت دیگر مقاومت در برابر ولتاژ مقاومت کرده و سرعت سیر الکترون‌ها را در مدار کند می‌کند.

قانون اهم V = IR است که در آن V = ولتاژ، I = جریان و R = مقاومت. قانون اهم به شما این امکان را می‌دهد که ویژگی‌های یک مدار را تعیین کنید. مثل این‌که چه مقدار جریان از آن عبور می‌کند، وقتی ولتاژ باتری در مدار و مقاومت در مدار را بدانید.

نکته آخر این‌که توان بر حسب وات، با ضرب ولتاژ بر حسب ولت در جریان در آمپر محاسبه می‌شود: 10 آمپر جریان در 240 ولت، 2400 وات برق تولید می‌کند. این بدان معنی است که اگر ولتاژ دو برابر شود، جریان یکسان می‌تواند دو برابر بیشتر برق ارائه دهد.

با توجه به توضیحات داده شده، فهم این‌که چرا استابلایزر فقط ولتاژ را تغییر می‌دهد و تاثیری بر آمپر ندارد، آسان‌تر می‌شود.

Capture

چرا استابلایزر فقط ولتاژ را تغییر می‌دهد و تاثیری بر آمپر ندارد؟

یک تثبیت‌کننده ولتاژ، ولتاژ خروجی را -هنگامی که ولتاژی کمتر از حد معمول توسط شرکت تأمین‌کننده برق تأمین می‌شود- افزایش می‌دهد. این کار توسط یک ترانسفورماتور داخلی تثبیت‌کننده، با درجه آمپر ولت مشخص انجام می‌شود. بنابراین هنگامی که ولتاژ سمت منبع تغذیه کاهش می‌یابد، ترانسفورماتور جریان بیشتری را جذب می‌کند و مقدار ولت x آمپر را ثابت نگه می‌دارد، بنابراین ولتاژ خروجی تثبیت‌کننده در محدوده عملیاتی تجهیزات متصل به تثبیت‌کننده باقی می‌ماند. هر ترانسفورماتور دارای حداکثر جریانی است که می‌تواند با ولتاژ خاصی که توسط درجه آمپر ولت کنترل می‌شود، تأمین گردد.

همه دستگاه‌ها برای ولتاژ و توان مشخص ساخته شده‌اند. هنگامی که دستگاه‌ها باید روی بار (توان) کار کنند، جریان را مطابق توان خود می‌کشند. اگر ولتاژ کاهش یابد و بار یکسان باشد، دستگاه تمایل دارد جریان بیشتری بکشد تا نیاز توان را برآورده کند. اگر این اتفاق بیفتد دستگاه جریان بیشتری نسبت به نیاز خود می‌گیرد و بیش از حد گرم می‌شود و در نهایت خراب می‌شود. بنابراین عملکرد اصلی تثبیت‌کننده‌ها افزایش ولتاژ در صورت افت ولتاژ ورودی است. با این حال، استابلایزرها نیز دارای رتبه قدرت خاص خود هستند.

تثبیت‌کننده برای محافظت از تجهیزات الکتریکی متصل به آن در نظر گرفته شده است، از تجهیزات در برابر نوسانات ولتاژ از 190 ولت تا 270 ولت محافظت می‌کند. از آنجایی که بار متصل به آن ثابت است و جریان کشیده شده نیز ثابت است، بحث تغییر جریان در اینجا مطرح نیست. تثبیت‌کننده خانگی عموماً برای اتصال تلویزیون، یخچال، ماشین لباسشویی و سایر لوازم برقی خانگی استفاده می‌شود.

جمع‌بندی

استابلایزرها یا تثبیت‌کننده‌های جریان، دستگاه‌هایی هستند که بدون تغییر دادن جریان، ولتاژ را زیاد یا کم می‌کنند. آن‌ها بین منبع تغذیه و تجهیزات الکترونیک قرار می‌گیرند و مانع از این می‌شوند که دستگاه با ولتاژ بالاتر یا پایین‌تر از حد بهینه تغذیه شود. اگر ولتاژ دستگاه کاهش یابد، دستگاه برای کار کردن با توانی که برای او تعریف شده است، مجبور می‌شود که جریان بیشتری را جذب کند. این کار سبب داغ‌شدن و در انتها خرابی تجهیزات الکتریکی می‌شود. این درحالی است که استابلایزر، ولتاژ را در یک توان ثابت تنظیم کرده و آن را با جریان معین در اختیار دستگاه قرار می‌دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر