کد خبر: 137823
A

دانشمندان طی مطالعه‌ای در یک دوره ۲۰ ساله دریافتند که نشاسته موجود در موز نرسیده خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دانشمندان طی مطالعه‌ای در یک دوره ۲۰ ساله دریافتند که نشاسته موجود در موز نرسیده خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

این نوع خاص از نشاسته به غیر از موز نارس در جو، غلات، ماکارونی، برنج، نخود و لوبیا نیز یافت می‌شود.

مطالعه مذکور که توسط محققان دانشگاه‌های نیوکاسل و لیدز صورت گرفت و در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان منتشر شد، می‌تواند تاثیر بسیاری در کاهش ابتلا به سرطان‌‌های قسمت فوقانی روده داشته باشد. بنا بر گفته پزشکان تشخیص این نوع از سرطان دشوار است.

شرکت کنندگان در این آزمایش که حدود هزار نفر از مبتلایان به سندرم لینچ بودند، دوز متوسطی برابر با مقدار موجود در موز نرسیده، از این نشاسته که نشاسته مقاوم نامیده می‌شود را در مدت دوسال به صورت روزانه دریافت کردند. سندرم لینچ یک اختلال موروثی است که خطر ابتلا به سرطان را به ویژه در روده بزرگ و راست‌روده (رکتوم) افزایش می دهد.

اگرچه بر اساس این مطالعه، نشاسته هیچ تاثیری بر سرطان روده ندارد، بیش از نیمی از خطر ابتلا به سرطان را در سایر قسمت‌های بدن کاهش می‌دهد و اثر قابل توجهی بر کاهش ابتلا به سرطان در قسمت فوقانی دستگاه گوارش شامل مری، معده، مجاری صفراوی، پانکراس و اثنی‌عشر دارد.

تاثیر استفاده از این مکمل غذایی تا ۱۰ سال پس از قطع مصرف آن در بیماران آشکار بود.

جان ماترز، استاد علوم تغذیه در دانشگاه نیوکاسل می‌گوید: «بر اساس یافته‌های ما نشاسته مقاوم ابتلا به طیفی از سرطان‌ها را تا بیش از ۶۰ درصد کاهش می‌دهد و این اثر کاهشی در قسمت فوقانی روده آشکارتر است.» او اضافه می‌کند: «دوز نشاسته استفاده در این آزمایش معادل خوردن روزانه یک عدد موز بود و دلیل مقاوم خواندن این نوع از نشاسته این است که قبل از رسیده و نرم شدن موز خیلی، نشاسته موجود در آن در برابر تجزیه مقاومت می کند و به روده می رسد و می تواند نوع باکتری‌های موجود در آن را تغییر دهد. نشاسته مقاوم را می‌توان به شکل پودر و به عنوان مکمل غذایی مصرف نمود اما به طور طبیعی هم در نخود، لوبیا، جو دوسر و سایر غذاهای نشاسته ای یافت می شود.»

 

1314082_593

خواص موز 

بنابر گزارش سرویس سلامت دیده بان ایران؛ گیاه موز یکی از قدیمی ترین گیاهان است که تکامل یافته نوع وحشی آن می باشد.این گیاه در واقع یک گیاه درخت مانند است که می تواند تا ۹ متر نیز ارتفاع داشته باشد.مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم موز

کالری ۹۵ کیلوکالری کربوهیدرات ۲۳ گرم فیبر ۱ گرم پتاسیم ۴۰۰ میلی گرم منیزیم ۳۴ میلی گرم مس ۱/۰ میلی گرم ویتامین C11 میلی گرم ویتامین B6 ۳/۰ میلی گرم اسید فولیک ۱۴ میلی گرم چربی ۳/۰ گرم فواید موز برای سلامتی انسان زمان های قدیم در طب پزشکی چینی، موز به عنوان نرم کننده دستگاه گوارش و ریه ها مصرف می شد.همچنین برای درمان یبوست ، زخم ها و سرفه های خشک توصیه می شد و در آن موقع موز را به صورت سوپ های غلیظ مصرف می کردند.مصرف یک موز متوسط در روز از یبوست جلوگیری می کند و مانع از اختلال حواس در دوران پیری می شود.

موز کال و نرسیده خاصیت قابض کنندگی و جمع کنندگی دارد که در درمان اسهال به کار گرفته می شود.موز به عنوان منبع انرژی فاقد کلسترول به پایین نگه داشتن فشار خون کمک می کند.همچنین از بیماری های قلبی جلوگیری می کند و در تنظیم قند خون مؤثر است.کربوهیدرات موجود در موز، سریعاً در دستگاه گوارش هضم و جذب شده و وارد خون می شود.این عمل باعث می شود ماهیچه هایی که در حال فعالیت هستند، سریعاً انرژی خود را تأمین کرده و شادابی و طراوت خود را به دست آورند.به خاطر جذب سریع قند، موز شاخص گلیسمی بالایی دارد، لذا برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود.

آشنایی با خواص موز کال

موز کال و نرسیده برای افراد دیابتی که بایستی میزان قند خون خود را ثابت نگه دارند بسیار مفید است؛ زیرا موز کال ۲ گرم قند و ۲۳ گرم نشاسته دارد، برخلاف موز رسیده که دارای نشاسته ای به نام نشاسته مقاوم است که در روده کوچک هضم نمی شود.اختلال حواس و فراموشی در دوران کهولت کمبود پتاسیم می تواند باعث افسردگی و اختلال حواس شود.میوه ها ، سبزیجات و انواع گوشت تازه منابع سرشار از پتاسیم هستند.از جمله منابع خوب آن

موز، آرد سویا ، لوبیا سفید ، عدس ، اسفناج ، آب پرتقال ، طالبی ، برگ چغندر و آلو است.به دلیل اینکه افراد مسن میوه و سبزی کمتری مصرف می کنند، در معرض کمبود پتاسیم و ابتلا به اختلال حواس هستند.موزهای رسیده که حاوی پتاسیم بالایی می باشند و جویدن و هضم آن ها نیز آسان است، می توانند منبع خوبی برای تامین پتاسیم روزانه افراد سالمند باشند.فشار خون بالا موز حاوی سدیم پایین و پتاسیم بالایی است.یک موز متوسط ، ۱۱ درصد نیاز روزانه پتاسیم بزرگسالان را تأمین می کند.برای داشتن فشارخون مناسب، مصرف کم نمک (سدیم ) و مصرف زیاد منابع پتاسیم ، کلسیم و منیزیم بسیار مفید است.

لذا موز یک ماده غذایی مناسب برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است؛ زیرا پتاسیم، دفع سدیم را از بدن تسریع می کند و باعث گشاد شدن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود.بیماری های قلبی موز می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند؛زیرا پتاسیم موجود در موز از فعالیت رادیکال های آزاد مضر جلوگیری می کند.هم چنین مانع از تصلب و گرفتگی عروق می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر