کد خبر: 64881
A
دیده بان ایران عملکرد فراکسیون امید در انتخابات هیئت رئیسه را بررسی کرد؛

محمدرضا عارف تنها با یک نطق در مجلس؛ دوباره نامزد شد/ حذف مطهری و پزشکیان به بهانه حضور رسانه ای عارف/ مدیریت ضعیف عارف؛ تنها خاطره جامعه از حضور اصلاح طلبان در مجلس خواهد بود

احمد بیگدلی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید معتقد است «با نامزدی عارف برای ریاست مجلس، بالای ۹۰ درصد جایگاه مطهری در هیئت رئیسه مجلس به خطر می افتد»

محمدرضا عارف تنها با یک نطق در مجلس؛ دوباره نامزد شد/ حذف مطهری و پزشکیان به بهانه حضور رسانه ای عارف/  مدیریت ضعیف عارف؛ تنها خاطره جامعه از حضور اصلاح طلبان  در مجلس خواهد بود

به گزارش دیده بان ایران؛ بالاخره پس از حرف و حدیث ها درباره نامزدی محمد رضا عارف برای ریاست سال آخر مجلس دهم، صبح امروز  طبق رأی‌گیری‌ای که در جلسه فراکسیون امید برگزار شد، رئیس فراکسیون امید کاندیدای ریاست مجلس شد.

محمد رضا عارف که طی سه سال گذشته تنها یک نطق (اردیبهشت 96) در مجلس داشته است همواره در بیشتر موارد سکوت اختیار کرده و خودش اعتقاد دارد ما با شعار «امید و آرامش» به مجلس آمدیم. او زمستان 96 به خبرآنلاین گفته بود که برخی تصور می کنند باید هر روز صدای تذکر و نطق عارف از مجلس شنیده شود؛ اما وقتی وزرا جواب تلفن مرا می دهند و من در این تماس ها می توانم مشکلی را حل کنم، چرا باید از طریق تریبون علنی مجلس با او صحبت کنم؟

و حالا رییس فراکسیون امید تشخیص داده است که برای بار دوم شانس خودش را برای رسیدن به صندلی بزرگ مجلس امتحان کند اما احمد بیگدلی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید در این رابطه معتقد است «با نامزدی عارف برای ریاست مجلس، بالای ۹۰ درصد جایگاه مطهری در هیئت رئیسه مجلس به خطر می افتد»

شائبه اختلافات در مورد نامزدی عارف برای ریاست فراکسیون امید از آنجا نشأت می‌گیرد که برخی اعضای فراکسیون نگران کاهش آرا عارف در انتخابات اجلاسیه چهارم نسبت به اجلاسیه سوم هستند و معتقدند این امر پیام ضعف فراکسیون امید و اختلاف درونی در این فراکسیون را به جامعه اصلاح طلب مخابره می‌کند. این عده معتقدند انعکاس رأی ضعیف عارف در جامعه، حتماً در انتخابات اسفند ۹۸ تأثیرگذار خواهد بود.

از سوی دیگر مهرداد باهوج لاهوتی پیشتر هشدار داده بود که «حفظ کرسی و ریاست علی لاریجانی خط قرمز ماست و عارف بهتر است خودش را نامزد نکند.»

اما در این بین برخی از فعلان سیاسی مانند صادق زیبا کلام اعتقاد دارند "عارف وقتی حتی عرضه یک نطق را در مجلس ندارد، چگونه انتظار دارد که رییس مجلس شود" او می گوید «اگر لاریجانی رئیس مجلس دهم شود اصلاحات می تواند دو میلیمتر جلو بیاید اما اگر عارف رئیس مجلس شود بدون تعارف باید گفت اصلاحات حتی نیم میلیمتر هم نمی تواند پیشروی کند.»

با این حال؛ هرچه هست گویا انتخابات اجلاسیه سوم به دهان برخی مزه کرده و البته برای برخی هم تبدیل به یک هشدار شده  است که اینبار با وسواس بیشتری به دنبال تصمیم گیری هستند. فارغ از همه حرف و حدیث‌هایی  که در بزنگاه‌های انتخابات هیات رئیسه به پا می‌شود در چهارمین اجلاسیه مجلس دهم وزن‌کشی‌ها برای سه فراکسیون اصولگرا، اصلاح‌ظلب و مستقلین یا معتدلین رنگ دیگری به خودش گرفته است. هرچند بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند هیات رئیسه در آخرین سال معمولا تغییری نمی‌کند و البته تجربه هم این را ثابت کرده است اما این موضوع را هم نمی‌توان فراموش کرد که هر چه باشد سال 98 سال انتخابات است و هر طیفی که بتواند در این گود خودی نشان بدهد می‌تواند یک مانوری هم در انتخابات مجلس یازدهم داشته باشد.

نتیجه انتخابات با ائتلاف مستقلان و اصول گرایان ولایی مشخص است 

انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، پنجم خردادماه در حالی برگزار می‌شود که علی‌رغم اظهارنظرهای سخنگوی فراکسیون ولایی برای ارائه لیست مستقل، آنها با فراکسیون مستقلین ولایی ائتلاف کرده و قرار است یک لیست مشترک برای انتخابات هیات‌رئیسه مجلس ارائه دهند. در نشست دو فراکسیون اصولگرایان ولایی و مستقلین تصمیم‌گیری شده، 7 کرسی هیات‌رئیسه مجلس به اعضای فراکسیون اصولگرایان ولایی و 5 کرسی به اعضای فراکسیون مستقلین اختصاص پیدا کند. حال با این وجود نتیجه انتخابات با ائتلاف مستقلان و اصول گرایان ولایی مشخص است  آنگونه که دو فراکسیون مجلس میان خود پست ها را تقسیم کردند 

در این جلسه که در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد، اعضای این دو فراکسیون تصمیم گرفتند محمد دهقان، محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری را به‌ عنوان نایب‌رئیس معرفی کنند. در این بین به نظر می‌رسد فرهنگی از کرسی نایب رئیسی کناره‌گیری ‌کند.

تاکنون غلامرضا کاتب و اکبر رنجبرزاده به عنوان دبیر و بهروز نعمتی و محمدرضا آشوری هم به عنوان کارپردازان قطعی شده‌اند. با ائتلاف دو گروه مخالف گزینه های اصلاح طلبان برای نایب رئیسی فراکسیون امید که در سال های گذشته به واسطهع ائتلاف در اختیار اصلاح طلبان بود حذف می شوند. به نظر می رسد دلیل حذف مطهری و پزشکیان تنها حضور رسانه ای عارف است. 

حال اگر فرض کنیم که جریان های سیاسی حامی لاریجانی او را رها کنند مدیریت ضعیف عارف در اداره مجلس؛ تنها چیزی است که در ذهن ها خواهد ماند.

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر