کد خبر: 128596
A

فعال رسانه ای انقلابی: جمهوری اسلامی برای «فیلتر کردن» یک شبکه مجازی نیازی به قانون ندارد/ همین الان هم برخی محدودیت بر کلاب هاووس و اینستاگرام اعمال می شود

نشست آنلاین «طرح صیانت چه بلایی بر اقتصاد ایران می‌آورد؟» با حضور جمعی از صاحب‌نظران و کارشناسان موافق و مخالف طرح، برگزار شد.

فعال رسانه ای انقلابی: جمهوری اسلامی برای «فیلتر کردن» یک شبکه مجازی نیازی به قانون ندارد/ همین الان هم برخی محدودیت بر کلاب هاووس و اینستاگرام اعمال می شود

به گزارش دیده بان ایران؛ نشست آنلاین «طرح صیانت چه بلایی بر اقتصاد ایران می‌آورد؟» با حضور جمعی از صاحب‌نظران و کارشناسان موافق و مخالف طرح، برگزار شد.


در این نشست احمد کارآمد، فعال رسانه‌ای نزدیک به جریان انقلابی و از موافقان طرح صیانت نیز گفت: نظرات مخالفی که در خصوص طرح صیانت مطرح می‌شود مستند نبوده و عموماً در راستای ترساندن مردم از این طرح است. بهتر است مخالفان با توجه به منافع ملی همه مردم صحبت کنند نه اینکه با ادعای اینکه اینترنت قطع خواهد شد، مردم را بترسانند. خود مخالفان هم می‌دانند که این طرح هیچ ربطی به قطعی اینترنت ندارد. در هیچیک از بندهای طرح اسمی از قطعی یا فیلترینگ نیامده است. مخالفان طرح صیانت علی‌رغم اینکه اعلام می‌کنند موافق با کلیت موضوع قانون‌گذاری برای فضای مجازی هستند، اما هیچ طرح جایگزینی برای آن پیشنهاد نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی برای بستن یک طرح هیچ نیازی به تصویب قانون ندارد و اگر نخواهد مردم در یک پلتفرم باشند، به‌راحتی می‌تواند آن را از دسترس خارج کند. همین الان که این طرح تصویب نشده هم محدودیت‌هایی بر اینستاگرام، کلاب‌هاوس و… اعمال می‌شود. بنابراین قصد جمهوری اسلامی از این طرح تعطیل کردن اینترنت نیست. این یک واقعیت است که مسئولان جمهوری اسلامی در رابطه با فضای مجازی یک بی‌کفایتی کامل را به نمایش گذاشته‌اند، در غیر این صورت رهبر انقلاب بارها از وضعیت فضای مجازی گلایه نمی‌کردند و از هشت مطالبه‌شان از مجلس انقلابی، پنجمین مورد مدیریت فضای مجازی و قانون‌گذاری در این زمینه نبود.

کارآمد با بیان اینکه حاکمیت در طرح صیانت برای نخستین بار نگاه خود به فضای مجازی را تغییر داده است، افزود: به گفته طراحان و نمایندگان، جمهوری اسلامی در این طرح برای اولین بار نگاه تهدیدآمیز خود به فضای مجازی را به نگاه فرصت‌محور تبدیل کرده است. قانون قبلی مربوط به فضای مجازی که داشتیم، قانون جرایم رایانه‌ای بوده که نشان می‌دهد از بدو ورود ما به این حوزه، بحث بستن و جرم‌انگاری مطرح بوده است. طبیعتاً در آن فضا امکان رشدی وجود نداشته که به وضعیت اسفبار امروز رسیده‌ایم که به‌راحتی با افکار عمومی ایران بازی می‌شود و هیچکس هم پاسخگو نیست. برای اولین بار است که قانونی نوشته شده تا کسب‌وکارهای نوین حساب کار خود را بدانند. با این طرح قرار است این فضا از اظهارنظرهای سلیقه‌ای خالی شود تا مردم مقررات را بدانند.

وی در دفاع از هشتادوپنجی شدن این طرح گفت: من به‌عنوان مدافع این طرح هم آن را خالی از ایراد نمی‌بینم و اصل هشتادوپنجی شدن این طرح باعث می‌شود امکان اصلاح و تغییر آن وجود داشته باشد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که نمایندگان شنوای نظرات مختلف هستند و می‌خواهند بیشتر و بهتر روی آن کار کنند. اگر نماینده‌ای می‌گوید حتی با وجود مخالفت یک میلیون نفر هم این طرح تصویب خواهد شد، اشاره به فرمایش رهبری داشت که فرموده بودند به حواشی و فضای شبکه‌های اجتماعی کار نداشته باشید و کاری را که می‌دانید درست است، انجام دهید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر