کد خبر: 180868
A

حدود ۲۱۶ هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه اول از تحصیل بازمانده‌اند

محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، گفت: در متوسطه اول حدود ۲۱۶ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم .

حدود ۲۱۶ هزار دانش‌آموز در دوره متوسطه اول از تحصیل بازمانده‌اند

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگویی در مورد بازماندگان از تحصیل توضیح داد: در متوسطه اول حدود ۲۱۶ هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم و این رقم حدود ۵ درصد دانش آموزان متوسطه در بازه سنی ۱۲ تا ۱۴ سال ما را در بر می‌گیرد. 

کاظمی در ادامه تصریح کرد: دانش‌آموزانی را که شناسایی کرده‌ایم، از بین ۲۱۶ هزار بازمانده از تحصیل حدود ۶۷ هزار نفرشان به هر دلیلی یا اینکه دوره ابتدایی را نگذرانده‌اند یا به هر دلیلی تمایل به تحصیل نداشته‌اند. 

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مورد اشتغال دانش‌آموزان به عنوان عامل بازماندگی از تحصیل بررسی شده است، گفت: آماری که سال‌های قبل به دست آمده نشان می‌دهد که درصد عامل اشتغال در بازماندگی از تحصیل خیلی پایین‌تر از سایر عوامل بازماندگی است. امسال هم به عامل اشتغال برای بررسی علل بازماندگی تاکید کرده‌ایم. هنوز سامانه شهید محمودوند گزارش کاملی را در خصوص عوامل بازماندگی از تحصیل از جمله اشتغال ارائه نکرده و در صورت احصای این عوامل، بررسی و روی آن کار می‌شود. 

کاظمی در ادامه درباره منشور رفتار معلم با دانش‌آموز و برعکس، اظهار کرد: طبیعتا باید این بحث را که همه دانش‌آموزان نسب به موازین رفتاری خودشان و طرف مقابل مطلع هستند باید بیشتر تبیین شود. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: یکی از وظایف مدیران مدارس و شورای دانش‌آموزی همین مسائل است تا این موضوعات را به اطلاع بقیه دانش‌آموزان برسانند. در واقع از دل خود دانش‌آموزان موضوع باید تبیین و به اطلاع سایر دانش‌آموزان برسد. 

کاظمی اضافه کرد: آیین‌نامه اجرایی مدرسه وجود دارد و ضوابط اجرایی، تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های معلم، مدیر، دانش‌آموز، اولیا و… همه مشخص شده است و شوراهای مختلفی در این راستا تعریف شده مانند انجمن اولیا و مربیان، شواری مدرسه، شورای دانش آموزی و… همه این‌ها همان موازین و منشور در مدرسه را توضیح داده است. آیین‌های انضباطی، امتحانات، آموزشی و… در برگیرنده تمام مواردی است که دانش‌آموزان باید نسبت به آن مطلع باشند و مطابق با آن رفتار کنند. 

وی خاطرنشان کرد: در سایر موضوعات نیز مدیران مدارس کارهای تبیینی انجام می‌دهند و شورای دانش‌آموزی نیز باید در راستای آگاهی بیشتر دانش آموزان نسبت به موازین رفتاری خود و مسئولان مدرسه باید بیشتر تلاش کنند. 

کاظمی در مورد هدایت شغلی و تفاوتی که این نوع هدایت با هدایت تحصیلی دارد و پیگیری چنین موضوعی در مشاوره به دانش‌آموزان متوسطه توضیح داد: هدف فرایند هدایت تحصیلی، هدایت شغلی هم هست؛ در دوره متوسطه فنی و حرفه‌ای که بیش‌تر و سریع‌تر منجر به شغل خواهد شد، هدایت شغلی پررنگ‌تر هم هست. در متوسطه نظری هدف این است که دانش‌آموزان برای ورود به دانشگاه آماده شوند، اما در دوره متوسطه فنی و حرفه‌ای هدف تربیت نیرو برای ورود به بازار کار است. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: مسیر شغلی در متوسطه فنی و حرفه‌ای تعریف شده و در این راستا هم تولید محتواهایی داشتیم و مجلاتی تولید شده و از ظرفیت فضای مجازی نیز بهره برده‌ایم، ضمن اینکه مدیران و مشاوران نیز توجیه هستند. مدیران هنرستان‌ها نسبت به هدایت شغلی آگاهی خوبی دارند و دوره‌های آموزشی نیز برای مشاوران، توسط معاونت پرورشی برگزار شده، اما باید به صورت مستمر ادامه پیدا کند. 

وی با بیان اینکه تعدد و تنوع رشته‌های فنی و حرفه‌ای زیاد است و باید دانش‌آموزان را به این سمت سوق دهیم که خودشان راه را پیدا کنند، افزود: ما دانش‌آموزان را هدایت می‌کنیم تا در مسیر قرار بگیرند. وقتی در فرایند هدایت تحصیلی اولیا، معلمان، خود دانش‌آموز و مشاور همه نقش دارند، در واقع قرار است به هدایت تحصیلی و شغلی برسیم. 

معاون وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: در همین راستا به دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها مشاوره می‌دهیم. به دانش‌آموز می‌گوییم که استعدادش در چه زمینه‌هایی بیشتر است. به طور مثال به او می‌گوییم تفکر طراحی خوبی دارد و می‌تواند در رشته‌های هنر پیشرفت خوبی داشته باشد یا اینکه تفکر الگوریتمی قوی‌تر برای رشته‌های فنی‌تر مناسب است. 

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: ما به دانش‌آموزان صنایع جدید و رشته‌های موجود را معرفی می‌کنیم. مسیر شغلی که تعریف کرده‌ایم لزوما به پایان دوره متوسطه ختم نمی‌شود، بلکه می‌گوییم مشاغل پیش روی دانش آموز چه مواردی است. 

کاظمی بیان کرد: در طراحی که سال ۹۵ برای آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اتفاق افتاد، به ویژه در شاخه فنی و حرفه‌ای که محتواها پودمانی شد، ما ۶۰ شغل را به هر دانش آموزی که به رشته‌های فنی و حرفه‌ای وارد می‌شود آموزش می‌دهیم. این ۶۰ شغل مسیر شغلی فرد را در آینده مشخص می‌کند. در واقع به دانش‌آموز می‌گوییم، که به طور مثال در رشته مکانیک چقدر بخش‌های مختلفی برای کار وجود دارد.

وی گفت: در هنرستان و کاردانش نیز به همین صورت کار پیش می‌رود و در فضای مجازی محتواهایی برای مطالعه و هدایت وجود دارد و از دانش آموزان می‌خواهیم مطالعه و تحقیق کنند. یکی از فصول درس کار و فناوری انتخاب رشته و آشنایی با آن است که دانش آموزان از آن طریق یاد می‌گیرند که برای جزئیات بیشتر باید تحقیق کنند.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر