کد خبر: 26087
A

اژه‌ای: هرکسی از طایفه احمدی‌نژاد خلاف کرده، تعقیب می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه گفت: دست خط حمید بقایی در رابطه با خروج از سوئیت موجود است و با رسیدگی به پرونده مسائل مالی آن روشن می شود.

اژه‌ای: هرکسی از طایفه احمدی‌نژاد خلاف کرده، تعقیب می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ غلامحسین محسنی اژه ای در نشست خبری یکصد و پانزدهم خود بر خلاف جلسات گذشته بلافاصله به پاسخگویی به سئوالات پرداخت. سئوال اول خبرنگاران درباره اظهارات حمیدبقایی پس از آزادی از زندان بود. اژه ای درباره این اظهارات گفت: آنچه را درباره این پرونده لازم است دادستان تهران توضیح می دهند و اقدام می کنند. توصیه می کنم به دوستان خود در قوه قضاییه که کسانی اگر به نامهربانی سخن گفتند نباید همکاران من از قانون خارج شوند. عجالتا این اظهارات درست نیست.

ماجرای دستخط بقایی درباره سوئیت

او ادامه داد: دادستان تهران هر مقدار لازم بدانند درباره اظهارات ایشان و دستخطشان درباره سوئیت و مانند آن را توضیح می دهند.

اژه‌ای گفت: من خیلی استعباد ندارم وقتی انسان وارد مبارزه سنگین با فساد و مبارزه با دانه درشتها، یقه سفیدها، جریانها و کسانی که ادعا دارند، شده. بدیهی است این کارها هزینه دارد. هر کسی خلاف قانون عمل کند، مسایلی را خلاف قانون مطرح کند، دستگاه قضایی طبق وظیفه مدعی العموم وارد می شود و دادستان تهران با تشخیص خود در چهارچوب قانون وارد خواهند شد.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره معرفی وزیر دادگستری از سوی رئیس قوه قضاییه گفت: وزیر دادگستری بر طبق قانون از سوی رئیس قوه قضاییه به رئیس جمهور پیشنهاد می شود. گزینه هایی مطرح شده اند. این افراد طبیعتا به زودی به صورت رسمی طرح می شوند. معمولا تعاملی بین دولت و قوه قضاییه است و قبل از معرفی، افراد مطرح، بیان می شوند. این در سالهای قبل هم بوده. هر کدام از گزینه ها نهایی شدند، به صورت رسمی معرفی می شوند.

معاون اول قوه قضاییه در ادامه سخنانش با بیان اینکه قاضی باید طبق قانون عمل کند، گفت: اگر به قانون عمل نشود نمی توان گفت کجا عدالت هست یا نیست. ممکن است کسانی به قانون اعتراض داشته باشند، در دولت دوم خرداد خدمت یکی از مسئولان عالی اجرایی رسیده بودیم، من حکم اختلاسی را در تجدید نظر تایید کرده بودم. ایشان گفت با این مبلغ کم مثلا یک میلیون تومان اختلاس او را محکوم کردید. بنده قانون را خواندم. قانون گفته اگر 10 هزار تومان باشد به این ترتیب، بیشتر به این ترتیب و اگر کارمند دولت و در سطح مدیرکل باشد یا مسئولیت کمتری داشته باشد، قانون همه چیز را مشخص کرده. او تعبیری کرد. اعتراض شدید با لحن بد نسبت به قانون. گفتم نشد، شما در شعار انتخاباتی خود، التزام به قانون را طرح کردید. اگر قانون بد است، آن را عوض کنید.

اژه ای در ادامه گفت: قانون آیین دادرسی کیفری جدید برای قاضی تکالیفی را مشخص کرده. در قوانین قبلی، قرارهای بازداشت در برخی جرایم الزامی بود. الان در قانون، قرار بازداشت موقت الزامی نداریم. بعد هم به قاضی در جاهایی اعلام کرده نمی توانید قرار بازداشت موقت بدهید. برخی می گویند چرا بازداشت موقت برای فلان متهم نشد. ماده 237 آیین دادرسی کیفری مشخص کرده که نمی توان برای هر متهمی قرار بازداشت موقت صادر کرد.

دلایل بازپرس برای بازداشت موقت

سخنگوی قوه قضاییه در بیان موارد دیگر قانون گفت: صدور قرار بازداشت موقت منوط به وجود شرایطی مانند بیم فرار و تبانی و ... است. همچنین در مواردی ظرف 2 ماه بازپرس موظف است مجددا قرار را با ذکر دلایل ابقا کند و البته متهم حق اعتراض دارد. در قانون پیش بینی شده در هر صورت در موارد سلب حیات و مانند آن، تا 2 سال و در سایر موارد تا یکسال بیشتر قرار بازداشت موقت امکان ندارد.

اژه ای در ادامه گفت: ممکن است بازپرس دلیل کافی برای بازداشت موقت نداشته یا دلیل داشته ولی دلیل دیگر ادامه ندارد، بازپرس نمی تواند بازداشت موقت را ادامه دهد. ممکن است اعتراض متهم در دادگاه پذیرفته شود. قاضی مکلف به تخفیف و تبدیل قرار است. در پرونده (بقایی) اول قرار 50 میلیارد بود. متهم اعتراض کرد. دادگاه تکلیف کرد در قرار تخفیف بدهند.

او درباره تشدید قرار هم توضیح داد: بعضا بازپرس تشخیص می دهد باید قرار افزایش یابد. اگر اختلاف و اعتراضی در این باره بود، دادگاه با اعتراض دادستان یا متهم تشخیص نهایی را صادر می کند. اولا متهمان پرونده قتل نوزاد 8 ماهه، با فیش حقوقی آزاد نشده اند. 130 فقره هم اتهام نداشتند. البته باید اضافه کنیم هم برای مجرمان حرفه ای بانک اطلاعاتی تشکیل شود که تشکیل شده و در حال تکمیل است تا از مجرمان مراقبت شود.

خبرنگاری درباره نظام مراقبتی پس از خروج از زندان پرسید و گفت پلیس می گویند 60 درصد بازداشت شدگان دارای سابقه هستند. چرا مراقبت ها را پس از آزادی از زندان ادامه نمی دهید؟ سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: در مواردی نیروی انتظامی می آید و به قول خودش طرحی می خواهد اجرا کند و مانور بدهد. عده زیادی را دستگیر می کند. این به معنی متهم بودن همه این افراد نیست. به خصوص جاهایی که دسته جمعی دستگیر می کنند. در خانه ای می ریزند و 50 یا 10 نفر هستند. چه بسا همه اینها را منتقل می کنند. بعضا در برخی پارتی ها که با مشروب خواری و فساد همراه است همه را بازداشت می کنند. آیا همه اینها جرمند؟ نه! این که می گویند 60 درصد، اینها هستند. همه اینها متهم نیستند.

او ادامه داد: بعضا با یک روز یا کمتر، آزاد می شوند. بعضا حتی به یک رسیدگی اولیه هم نمی رسد. حتی خود پلیس هم آزاد می کند. این درصدها که بیان می شود به معنی مجرم بودن همه نیست. آن قانونی که سئوال شد ارتباط با این موضوع ندارد. قانون استفاده از پابند الکترونیک و مانند آن، در قانون جدید اجازه داده شده با شرایطی فرد به جای حبس، در جای مخصوصی که قاضی تعیین می کند با پابند الکترونیکی، حبس خود را تحمل کند. این دستگاه مستقیما رصد می شود که مجرم خارج از محدوده تعیین شده نرود. این مساله ارتباطی با آن موضوع ندارد. این مسئله در حال توسعه است.

بازداشت اتباع ایرانی در آمریکا

خبرنگاری درباره اظهارات ظریف و لاریجانی درباره بازداشت اتباع ایرانی در آمریکا از اژه ای توضیح خواست. سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ گفت: ماهیت متجاوز و خوی سلطه جویی آمریکا را هر انسان منصفی پی برده است. ما نمی توانیم به آمریکا اعتماد کنیم. قرارداد کتبی می نویسد اعتماد نیست، قول می دهد اعتماد نیست. به هیچ اقدام او نمی توان دل خوش کرد و اعتماد کرد. قوه قضاییه با قانون سروکار دارد و به هیچوجه اجازه دخالت به آمریکا و دیگران نمی دهد. قانون مشخص کرده افراد دوتابعیتی یا خارجیانی که در ایران مرتکب جرم شوند، محاکمه می شوند. آمریکا زور می گوید و زبان تهدید دارد. این زبان دیگر کارایی ندارد. امروز آمریکا دیگر نمی تواند با کشور مقتدر و بافرهنگی مانند ایران زورگویی کند. اقداماتی مانند دست اندازی به اموال ایران و این امور، بی پاسخ نمی ماند. بسیاری از ایرانیان تحت فشارهای ظالمانه آمریکا هستند و طبیعی است ما بخواهیم آنها را آزاد کنند. بعد هم طبق انصاف و حتی طبق قانون خود آمریکا با آنها رفتار شود. یک بدبختی ایرانی را گیر نیاورند و بخواهند ظالمانه با او رفتار کنند. جمهوری اسلامی با زبان تهدید، تسلیم هیچکسی نمی شود.

سئوالی درباره دخالت و مسئولیت پلیس در قتل بنیتا سئوال کرد. اژه ای گفت: این مسئله انصاف نیست. پلیس در هر قضیه ای بیش از توان و مقدورات خود تلاش می کند. نیروی انتظامی بالنده و روبه پیش است. هم پیشگیری و هم کشف جرایم خوب بوده. شاید تواند دستگیری را در فرصت اولیه داشته باشد ولی کمال بی انصافی است انسان این مسایل را به پلیس نسبت بدهد.

او درباره اظهارنظر برخی افراد درباره شورای نگهبان گفت: اگر کسی تهمت یا افترا یا توهین نسبت به مقامات داشته باشد، در قوانین پیش بینی شده که پیگیری شود. اگر توهین به مقامات از حیث مسئولیت آنها باشد، نیاز به شاکی خصوصی نیست و دادستان وارد می شود. امروز افرادی علیه نهادهای موثر سعی در فضاسازی و تخریب دارند. این نهادها تحت تاثیر فضاسازی و تخریبها قرار نمی گیرند.

مرگ بنیتا؛ عمد یا غیر عمد؟

مرگ کودک 8 ماهه عمد یا شبهه عمد است؟ این سئوالی بود که اژه ای درباره آن گفت: دادستان و قاضی و بازپرس باید اظهارنظر کنند. پرونده تازه به تهران ارسال شده. درباره تفاضل دیه هم ماده 428 قانون مجازات اسلامی تعیین تکلیف کرده. در مواردی که جنایت نظم و امنیت عمومی را برهم زند یا احساسات عمومی را مانند این پرونده و پرونده آتنا جریحه دار کند و مصلحت در اجرای قصاص باشد، لکن خواهان قصاص تمکن از پرداخت فاضل دیه نداشته باشد، با درخواست دادستان و تایید رئیس قوه قضاییه مقدار مذکور از بیت المال پرداخت می شود.

او در ادامه گفت: با فرض اینکه مسایل این ماده باشد، مشکلی در پرونده نداریم.

وضعیت پرونده 2 مداح معروف؛ 2 نفر بازداشت شدند و یک نفر با قرار وثیقه آزاد شدند

خبرنگاری درباره پرونده دو مداح معروف پرسید. سخنگوی قوه قضاییه گفت: این پرونده در دادسرای ویژه روحانیت طرح شده. مطلع شدم دو نفر بازداشت شدند و یک نفر با قرار آزاد شده بود. بقیه اش را خبر ندارم چون پرونده در دادسرای ویژه روحانیت است. شاید نفر بعدی هم آزاد شده است.

سئوالی درباره پرونده پزشک تبریزی پرسیده شد. اژه ای گفت: هنوز دادگاه حکم صادر نکرده. یک استعلام پرونده در جریان است و جلسه بعدی تشکیل نشده است.

سئوالی درباره بیانیه توهین آمیز کاخ سفید و احتمال تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا طرح شد. اژه ای گفت: قانون درباره متهمان و محکومان واضح است و به دقت درباره متهمان رعایت شده. این آمریکاست که اموال و افراد ما را گروگان می گیرد. افراد را به بهانه های واهی بازداشت می کنند و خیلی هم نمی پوشانند. آنها خواسته شان را تاکنون مطرح نکرده اند.

آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون

او درباره آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون عنوان کرد: این پرونده مسیر خود را طی می کند. قراری برای پرونده صادر شد. توجه اتهام به طرف بود و قرار صادر شد. قرار تامین شد و متهم از زندان آزاد شد. پرونده مفتوح است و رسیدگی ادامه دارد و بستگی به ادامه تحقیقات از ایشان یا افراد دیگر دارد.

سئوالی درباره دادگاه مهدی شمس و ادعای یکی از متهمان درباره تایید بابک زنجانی از سوی مسئولان عالی کشور طرح شد. اژه ای در این رابطه گفت: طبیعی است متهمان ادعاهایی داشته باشند و بازپرس وارد می شود و از افراد به عنوان مطلع یا متهم تحقیق می کند. در این پرونده از دهها نفر تحقیق شده، کسانی اتهاماتشان ثابت شده و قرار مناسب برایشان صادر شده. برای برخی که اتهام اثبات نشده، قرار و کیفری هم تعیین نشده. برای برخی افراد از جمله افرادی در وزارت نفت، تحقیق شده. برای رئیس کل سابق بانک مرکزی یا وزیر سابق نفت، به عنوان متهم برخورد نشده است. اظهارات متهم قبلا هم بیان شده و مکررا تحقیق شده. هر میزانی ثابت شود قاضی تصمیم می گیرد. موارد بدون دلیل و ادعا هم تعقیب نمی شود. تشکیل شبکه هم تعریف قانونی دارد و در رسیدگی ها مشخص می شود. تمام موارد در پرونده و دادسرا پیگیری شده است و البته پرونده بیش از 3 متهم دارد و باید برای بقیه متهمان هم رسیدگی نهایی صورت گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: اخیرا اطلاعی از بازداشت ندارم. تحقیقات ادامه دارد. از مدیرعامل قبلی که دستگیر شد، شخص دیگری از بانک سرمایه بازداشت نشد. افراد می آیند و می روند و تحقیق می شود ولی تا جایی که می دانم بازداشت جدید نداشتیم ولی تحقیقات ادامه دارد و هنوز پرونده به دادگاه نرفته و در مرحله کارشناسی زمین های واگذاری و وثیقه هایی بود که بانک گرفته بود.

سئوالی درباره میانجیگری عمان برای آزادی اتباع آمریکا سئوال کرد. سخنگوی قوه قضاییه گفت: جواب دادم. چیزی به قوه قضاییه منعکس نشده. قوه قضاییه مستقلا در این موضوعات وارد نمی شود. یک متهم در مرحله تجدیدنظرخواهی است. یک مورد هنوز به دادگاه نرفته و یکی دیگر هم محکومیت قطعی دارد.

خبرنگاری پرسید شما چرا گفتید در ارتباط با برخی از رسانه های خارجی در داخل کشور، دم خروس پیداست؟ اژه ای گفت: اجمالات ارتباط برخی با بیرون مشخص بود. ولی مشخصا پیدا شد چه کسانی با خارج ارتباط دارند که از بیان جزییات معذورم. برخی افراد که بازداشت شدند اعترافاتی داشتند که مشخص شد چه سرویسهایی با آنها در ارتباط بودند. برخی جریانات ضد انقلابی و سایتها و کانالها و حتی بی.بی.سی را ببینید خود مشخص است.

افرادی می‌خواهند پرونده مالی خود را سیاسی کنند

محسنی اژه‌ای در پاسخ به این سوال خبرآنلاین «برخی افراد حواشی پرونده آقای بقایی از جمله وکیل ایشان یا آقای جوانفکر نامه های سرگشاده علیه شما و قوه قضاییه دادند و مصاحبه کردند و بعضا توهین هایی هم طرح شد. این اقدامات به چه منظور است و شما چه خواهید کرد؟» گفت: درباره خودم می گویم. افرادی که متهم به مسایل مالی هستند ممکن است با غوغا سالاری می خواهند مسیر پرونده مالی خود را به مسایل سیاسی تغییر دهند، بعید نیست. فکر می کنند ممکن است قوه قضاییه با این مسایل عقب می نشیند. قوه قضاییه بر اساس قانون هر اقدامی که لازم باشد، نه بیشتر را انجام می دهد. اینها تصور می کنند در جامعه موقعیتی دارند و دارند تست می کنند. خیلی نباید به این مسایل بها داد. من شخصا شکایت از این مسایل نمی کنم. از اول انقلاب هم در مسایلی که برایم داشتند، شکایت نکردم. ولی اگر مربوط به قوه قضاییه است، دادستان در مسیر قانون اقدام میکند.

خبرنگاری درباره سرنوشت پرونده های تعاونی های اعتبار و موسسات مالی پرسید. اژه ای پاسخ داد: همه می خواهیم همه افراد متخلف را در شرکتهای تعاونی اعتبار ساماندهی کنیم. از طرف دیگر مسئولان بانک مرکزی می گویند تضمین می کنیم حقوق مردم از بین نرود. از مردم تقاضا داریم رعایت شرایط حال مردم را کنند. تشویش اذهان اولین ضررش به مردم برمی گردد و باعث مشکل برای همه می شود. از سوی دیگر سئوال کنند.

پاو در ادامه گفت: یک روزنامه درباره یک پرونده، یک صفحه مطلب نوشته که همگی غلط است. شما روزنامه هستید، سئوال کنید. به نفع خودتان است. چرا ذهن مردم را مشوش می کنید؟

خبرنگاری درباره ازدیاد پرونده های خشونت بار و قتل و تجاوز سئوال کرد: چه کار خواهید کرد تا این پرونده ها کاهش یابد؟ اژه ای گفت: باید اشخاصی که قادر به دفاع از خود نیستند، مورد حمایت بیشتری قرار گیرد. در صورتی که هم اتفاقاتی از این دست رخ داد، قوه قضاییه با رعایت سرعت و دقت رسیدگی می کند. درباره پیشگیری قبول دارم همه دستگاه ها باید دقت کنند چنین مسایلی رخ ندهد.

 هرکسی از طایفه احمدی‌نژاد اقدام خلاف قانون داشته باشد، تعقیب می‌شود

محسنی‌اژه‌ای درباره سخنان احمدی نژاد که توسط گفت: هر کسی که از این طایفه و چه غیر آن، اقدامات خلاف قانونی داشته باشد تعقیب می شود. من از دادستان تهران نپرسیدم چه اقداماتی شده ولی مطمئن باشید هر کسی خلاف قانون رفتار کند، پیگیری می شود.

اژه ای درباره 8 تعاونی منحل شده، گفت: بانک مرکزی به موسسه کاسپین مجوز داده بود اموال و تعهدات این تعاونی ها را تقبل کند. غفلت شده بود مفاصا حساب از این 8 تعاونی بگیرند و تعهدات و موجودی آنها مشخص شود، مجوز صادر شده. کاسپین متوجه شد این تعاونی ها، اموالی که دارند، تکافوی بدهی شان را نمی دهد. دادستانی دارد پیگیری می کند. همه آن 8 تعاونی مشکل نداشتند.

او افزود: موسسه شان مشکل داشت. فرشتگان اعلام کرد از روز پنجشنبه همین هفته مطالبات مردم تا سقف 200 میلیون را می پردازد. امیدواریم بانک مرکزی اوضاع را طوری تدبیر کند که حق مردم از بین نرود. امیدواریم غیرمجازها جمع آوری و مجازها هم ساماندهی شوند تا این مسایل تکرار نشود. رسیدگی مهم است ولی مهمتر از آن، جلوگیری از تکرار این مسایل است. 

سخنگوی قوع قضاییه در ادامه گفت: درباره موسسه آرمان هم 5-6 نفر با قرار وثیقه بازداشت هستند تا الان هم همه موجودی شان بررسی نشده تکافوی بدهی شان را می دهد یا نه. برخی از افراد دستگیر شده و در زندان هستند.

او در پاسخ به سوالی برنامه تلویزیونی با همکاری سازمان زندانها و اینکه پولهایی برای زندانیان عمدی جمع آوری شد و  گفت: نمی‌توانم این مسایل را تایید یا رد کنم. در ماجرا قدری هستم که می گویم. برخی افراد در زندان هستند که بدهی زیادی ندارند و به خاطر بدهی در زندان هستند. مردم وقتی متوجه می شوند کمک می کنند که کار پسندیده ای است. کسانی جرایم عمد مرتکب نشده اند و مردم شایق هستند بیشتر به آنها کمک کنند.

اژه‌ای افزود: برخی محکومان هم جرم عمدی دارند ولی بدهی هم دارند. مثلا سرقت کرده. مجازات شده ولی رد مال هم به مالباخته دارد و چون ندارد در زندان مانده. مردم هم می دانند و حاضرند به این اشخاص کمک کنند. می گویند حاضریم به این افراد کمک کنیم تا آزاد شوند. در ماه عسل دو مسئله است که بی اشکال نیست. اول اینکه مخاطب طوری تلقی کرده که این پول همه برای محکومانی است که بدهکار غیرعمد هستند. این که صدا و سیما و مجری چه گفته یک بحث است ولی این که تلقی مردم این باشد که به زندانی غیرعمد دارید کمک می کنید، اشتباه است. البته در شبهای بعد هم در برنامه توضیح دادند که این موارد فقط برای مجرمان غیرعمد نیست. این توضیح باید اول داده می شد تا به اعتماد مردم خدشه وارد نشود. اشکال دوم این بود که گفتند فردی به خاطر یک میلیون تومان 10 سال است در زندان مانده.

سخنگوی قوه قضاییه گفت: من حساس شدم. تصور کردم غیرعمد است. بلافاصله صبح فردا این موضوع را بررسی کردم. گفتند مال فلان استان است. با رئیس دادگستری استان مربوطه تماس گرفتم. ایشان گفت چنین فردی نداریم. فردی سوابق متعدد کیفری دارد. 3 سال به خاطر سرقت تحمل کرده و 28 میلیون هم بدهکاری دارد ولی به یکی از شکات، 1 میلیون بدهی دارد. این با چیزی که بیان شد، متفاوت است. 3 سال حکم داشته. البته برای 28 میلیون هم در زندان ماندن درست نیست. مردم کمک می کنند. اصل موضوع و کار صدا و سیما و مردم پسندیده است تا کمک کنند زندانیانی که مانده اند، با مبالغ کمک مردم، آزاد شوند. در دو مورد هم جزییات را سازمان زندانها نداشته و اعلام کرده بودند بدهی تان چقدر است، یک مورد بیان شده و فکر کرده بودند همه اینها یک مورد است و همه 10 سال به خاطر این یک میلیون تومان طرف زندان بوده. اشتباه پیش آمده ولی یک میلیون درست بوده اما موارد دیگر را نگفتند. از متهم پرسیدند الان به چه خاطر زندانی؟ گفته به خاطر پول! که درست هم هست. 4 مورد دیگر هم بود که مرتکب جرم شده بود ولی به خاطر 1 میلیون و 900 هزار تومان در زندن مانده بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر