کد خبر: 75350
A

چند کودک به خاطر کیک‌های آلوده به قرص مسموم شدند؟

استان سیستان‌و‌بلوچستان تنها استان درگیر با این موضوع نبود و شهرهای دیگری هم وارد پرونده شدند. حتی یک روز بعد، هادی بهلولی، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان، خبر داد یکسری قرص در مناطق نیک‌شهر و چابهار در کیک‌های خاصی کشف و جمع‌آوری شد، اما باز هم عاملان این اتفاق شناسایی نشدند. همان روز، سید محمد صابری، رئیس اورژانس بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان، خبر از مسمومیت سه کودک داد: «سه کودک مسموم‌شده در شهرستان بافت و چهار کودک در شهر کرمان بعد از مصرف کیک حاوی قرص به مراکز درمانی مراجعه کردند. موارد مسموم‌شده در استان کرمان را کودکان تشکیل می‌دهند و این افراد بیشتر با خوا‌ب‌‌آلودگی و مسمومیت خفیف به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.» پس از آن چند نفر در شهرستان دهلران استان ایلام مسموم شدند. ابتدا یکی از ساکنان شهرک هزارانی در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام از پیدا کردن قرص در کیک یکی از برندهای معروف خبر داد و سپس چند کودک در دهلران مسموم شدند. موضوعی که مسئولان شبکه بهداشت شهرستان آبدانان هم آن را تایید کردند و سپس با جمع‌آوری کیک‌های آلوده به پیگیری موضوع پرداختند. جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان ارومیه و بستری شدن آنها در یکی از بیمارستان‌های شهر گفت: «18 نفر از دانش‌آموزان یکی از مدارس ارومیه با علامت تهوع و شکم‌درد به بیمارستان طالقانی ارومیه مراجعه کرده بودند که بعد از چند ساعت مراقبت‌ و انجام آزمایشات پزشکی همه آنها از بیمارستان مرخص شدند.» جواد آقازاده ادامه داد: «پس از اعلام گزارش جلسه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه این وضعیت به چه علت رخ داده است. از این موارد مشابه در سه شهرستان اشنویه، سردشت و پیرانشهر نیز گزارش‌هایی داشته‌ایم که از سوی نهادهای ذی‌ربط در دست بررسی است.» در آخرین گزارش‌ها، 2 دانش‌آموز در خرمشهر که کیک را در مدرسه مصرف کرده بودند به بیمارستان ارجاع داده شدند. البته این دانش آموزان اما دچار مشکل خاصی نشدند و این موضوع منجر به بستری دانش‌آموزان نشد

چند کودک به خاطر کیک‌های آلوده به قرص مسموم شدند؟

به گزارش سایت دیده بان ایران ؛ بهروز دهقان، رئیس مرکز بهداشت چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان، پنجشنبه هفته گذشته خبر داد انبار یکی از کارخانه‌های مشهور ساخت کیک و شکلات که بیش‌ از 30 هزار کیک مشکوک حاوی قرص در آن بود، تا بررسی‌های دقیق پلمب شد.

به دنبال این خبر، شماری از کسبه سطح شهر و شهروندان کیک‌های مشکوک آلوده به قرص را برای بررسی بیشتر به مرکز بهداشت این شهرستان تحویل دادند. سپس با بررسی میدانی، این کیک‌ها به تهران و سایر آزمایشگاه‌ها ارسال شد تا پس از رسیدگی، موضوع به مردم اطلاع‌رسانی شود.

 

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت: قرص‌ها در زمان تولید وارد کیک‌ها نشده‌اند

 

همان روز کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، با تاکید بر اینکه گزارش‌های رسیده به وزارت بهداشت مبنی بر وجود قرص و کپسول در کیک‌های خوراکی،‌ به هیچ عنوان به خط تولید این محصولات مربوط نیست،‌ گفت: «طبق بررسی‌های صورت‌گرفته از گزارش‌های مردمی در 2 استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان،‌ مشخص شد این قرص‌ها پس از تولید و در مرحله‌ عرضه داخل کیک‌ها گذاشته شده‌ است.»

 

بدین ترتیب اعلام شد قرص‌ها نه در زمان تولید بلکه در زمان توزیع در داخل کیک‌ها قرار گرفته است.

 

کودکان در ایلام و کرمان هم مسموم شدند

 

اما در ادامه ماجرا دیگر استان سیستان‌و‌بلوچستان تنها استان درگیر با این موضوع نبود و شهرهای دیگری هم وارد پرونده شدند.

حتی یک روز بعد، هادی بهلولی، مدیر بازرسی و نظارت اتاق اصناف استان، خبر داد یکسری قرص در مناطق نیک‌شهر و چابهار در کیک‌های خاصی کشف و جمع‌آوری شد، اما باز هم عاملان این اتفاق شناسایی نشدند.

 

 

همان روز، سید محمد صابری، رئیس اورژانس بیمارستانی و مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کرمان، خبر از مسمومیت سه کودک داد: «سه کودک مسموم‌شده در شهرستان بافت و چهار کودک در شهر کرمان بعد از مصرف کیک حاوی قرص به مراکز درمانی مراجعه کردند. موارد مسموم‌شده در استان کرمان را کودکان تشکیل می‌دهند و این افراد بیشتر با خوا‌ب‌‌آلودگی و مسمومیت خفیف به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.»

 

 

پس از آن چند نفر در شهرستان دهلران استان ایلام مسموم شدند. ابتدا یکی از ساکنان شهرک هزارانی در شهرستان آبدانان در جنوب استان ایلام از پیدا کردن قرص در کیک یکی از برندهای معروف خبر داد و سپس چند کودک در دهلران مسموم شدند. موضوعی که مسئولان شبکه بهداشت شهرستان آبدانان هم آن را تایید کردند و سپس با جمع‌آوری کیک‌های آلوده به پیگیری موضوع پرداختند.

شورای امنیت غذایی جلسه فوری تشکیل داد

 

موضوع تا آنجا پیش رفته که شورای سلامت و امنیت غذایی هم پیرو این موضوع جلسه تشکیل دادند. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، ضمن تشریح این جلسه عنوان کرد: «کیک‌هایی در برخی استان‌ها پیدا شده که مربوط به کارخانه یا پخش‌کننده آن نبوده است زیرا امکان ندارد قرص و کپسول در حرارت بالا یا فرایند ساخت کیک سالم باقی بماند. موارد گزارش‌شده در حال بررسی است و فعلاً هیچ اثری از قرص برنج درون کیک‌های مشکوک مشاهده نشده است. نتیجه جلسه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با حضور دستگاه‌های ذی‌ربط هم به زودی اعلام خواهد شد.»

 

 

او تاکید کرد: «در آینده‌ای نزدیک منشاء این کیک‌های مشکوک شناسایی می‌شود و اطلاعات کامل در اختیار مردم قرار می‌گیرد. مراقبت‌های لازم در زمینه سلامت مواد غذایی و کارخانجات صنایع غذایی به خوبی صورت گرفته و نظارت‌ها با دقت بالایی انجام شده است.»

 

اما حریرچی چند ساعت بعد اعلام کرد این قرص‌ها نه در داخل ایران بلکه از کشورهای همسایه وارد شده است: «کیک‌های آلوده در زنجیره‌ رسمی هیچ کارخانه‌ای مشاهده نشده و ردپای آنها در یکی از کشور‌های همسایه دیده شده است.» این خبرها در جریان بود که چند دانش‌آموز در ارومیه هم به خاطر استفاده از این کیک‌ها دچار مسمومیت شدند.

جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، در خصوص مسمومیت دانش‌آموزان ارومیه و بستری شدن آنها در یکی از بیمارستان‌های شهر گفت: «18 نفر از دانش‌آموزان یکی از مدارس ارومیه  با علامت تهوع و شکم‌درد به بیمارستان طالقانی ارومیه مراجعه کرده بودند که بعد از چند ساعت مراقبت‌ و انجام آزمایشات پزشکی همه آنها از بیمارستان مرخص شدند.»

جواد آقازاده ادامه داد: «پس از اعلام گزارش جلسه‌ای داشتیم مبنی بر اینکه این وضعیت به چه علت رخ داده است. از این موارد مشابه در سه شهرستان اشنویه، سردشت و پیرانشهر نیز گزارش‌هایی داشته‌ایم که از سوی نهادهای ذی‌ربط در دست بررسی است.»

هرچه جلوتر می‌رویم، آمار جدیدی از شهرهای دیگر کشور می‌رسد که کیک آلوده ب قرص در آنجا دیده شده است.

در آخرین گزارش‌ها، 2 دانش‌آموز در خرمشهر که کیک را در مدرسه مصرف کرده بودند به بیمارستان ارجاع داده شدند. البته این دانش آموزان اما دچار مشکل خاصی نشدند و این موضوع منجر به بستری دانش‌آموزان نشد.

 

سردار اشتری: نتایج تحقیقات پلیس درباره کیک‌های آلوده به زودی اعلام می‌شود

حالا چهار روز از ماجرا گذشته و شهرهای بیشتری درگیر موضوع می‌شوند. هنوز تصاویر و ویدئوهایی حاوی تصاویری از این کیک‌ها در فضای مجازی دست به دست می‌شود و ترس و واهمه جدی‌تری را برانگیخته است. برخی می‌گویند باید تا اطلاع ثانوی فروش هر نوع کیک و کلوچه و شکلات، به طور ویژه در مدارس، را ممنوع کنند و برخی اجرای این نظریه را ممکن نمی‌بینند. حالا هم اگرچه سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، گفته عاملان این موضوع و نتایج تحقیقات پلیس درباره کیک‌های آلوده به زودی اعلام می‌شود، اما مردم به ویژه والدین هنوز نگران هستند.

منبع: اعتماد

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر