کد خبر: 182094
A

بازار چهارشنبه سوری در انحصار چین

امسال کل بازار اقلام آتش بازی چهارشنبه در اختیار چینی‌ها است. البته ظاهرا مواد محترقه عمدتا به صورت قاچاق از چین وارد ایران می‌شود.

بازار چهارشنبه سوری در انحصار چین

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ خبر اشباع بازار چهارشنبه سوری با اقلام قاچاق چینی را اتحادیه خرازی فروشان تهران اعلام کرده است. اما قیمت این اقلام چند است؟ در تهران و کرج قیمت‌ها تقریبا یکسان است و در بقیه شهر‌ها برمبنای حجم تقاضا ارزان‌تر است.

طبق بررسی در بازار تهران انواع «آبشار» از ۱۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان عرضه به فروش می‌رود. در بازار «کهکشان» بسته به تعدادش از ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هم عرضه می‌شود، البته برخی فروشگاه‌ها «کهکشان» ۲۵ شوت بزرگ را با تخفیف ۲ میلیون و ۲۰۰ عرضه می‌کنند.

از بین بیش از ۱۰۰ قلم کالای آتیش بازی، در بازار ترقه «سیگارت» که بین ۵۰ تا ۱۰۰ تومان به فروش می‌رود؛ شاید ارزانترین ابزار باشد. چون بسته‌های «گپسولی» هم ۲۳۵ هزار تومان و «ترقه کپسولی» ۳۲۰ هزار تومان است. در بازار تهران «دینامیتی» ۲۵۵ هزار تومان به فروش می‌رود. دستفروش‌ها «منور» ۱۵ سوت هم ۴۴ هزار تومان می‌فروشند. مثل هر سال برخی از اقلام آتیش بازی در شب چهارشنبه سوری گران‌تر و برخی ارزانتر این ارقام است.

البته امسال گرانی این اقلام باعث شده بازار وسایل آتش بازی چهارشنبه سوری داغ نباشد. این موضوع را عبدالله اسفندیار، رئیس اتحادیه خرازی‌فروشان تهران تایید می‌کند.

به گفته او گذشته از افزایش قیمت مواد محترقه به دلیل افزایش نرخ ارز، برنامه مشترک اصناف، نیروی انتظامی و شهرداری برای جلوگیرسی از بساط گستران در محدوده چهارراه سیروس و پانزدهم خرداد هم باعث کاهش عرضه و کم رونقی این بازار شده است.

امسال هم همچون سال‌های گذشته وضعیت عرضه این اقلام توسط تمام واحد‌های صنفی ممنوع است. اسنفدیاری دراین باره گفت: هیچ صنف و اتحادیه‌ای مجاز به فروش مواد محترقه برای مراسم چهارشنبه سوری نیست. همه اتحادیه‌ها به اعضای خود هشدار دادند که از فروش این کالا‌ها خودداری کنند. البته معمولا هم واحد‌های صنفی مواد محترقه عرضه نمی‌کنند.

او افزود: بنابراین نمی‌توان در چارچوب قواعد صنفی با فروشندگان این کالا‌ها برخورد کرد؛ بنابراین کسانی که مسئول حفظ امنیت شهروندان هستند از جمله پلیس اماکن یا نیرو‌های انتظامی باید با فروشندگان این کالا‌ها که عموما دستفروش هستند برخورد کنند.

منبع: اکوایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر