کد خبر: 31832
A

یک مسئول وزارت بهداشت: چرخه تولید نان در کشور نیازمند اصلاح است

مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: چرخه تولید نان از مزرعه تا سفره نیازمند اصلاح است زیرا اصلاح این فرآیند نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت جامعه دارد.

یک مسئول وزارت بهداشت: چرخه تولید نان در کشور نیازمند اصلاح است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ' زهرا عبداللهی ' دوشنبه شب در مراسم بزرگداشت ' روز ملی نان ' و تجلیل از نانوایان برتر کشور در سالن دکتر شریعتی دانشگاه اصفهان افزود: در تمام فرآیندهای تولید نان باید استاندارد های لازم از جمله زمان تخمیر، زمان پخت، استفاده نکردن از افزودنی های غیر مجاز و استفاده از آرد سبوسدار رعایت شود.
وی اضافه کرد: سبوس آرد نباید در فرآیند تولید نان حذف شود زیرا این ماده ارزش غذایی بالایی دارد و بخشی از آهن, کلسیم , منیزیم و روی بدن را تامین می کند.
مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه نمک یکی از عوامل خطر ابتلای بیماری های غیر واگیر است اظهارکرد: نمک همچنین عامل مهم سرطان, پوکی استخوان, چاقی و بیماری های دیگر است.
مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در عین حال استفاده از نمک برای تهیه نان با آرد های بی کیفیت را با اهمیت دانست و افزود: متناسب با کیفیت آرد باید نمک به آن اضافه شود تا کمترین ضرر را برای سلامتی مردم به دنبال داشته باشد.
وی با بیان اینکه در صورتیکه سبوس از آرد گرفته شود بیماریها افزایش پیدا می کند افزود:سبوس های خام و بی کیفیتی که به دلایل سودجویی برخی افراد فروخته و به آرد اضافه می شود مصرف انسانی ندارد.
عبداللهی با بیان اینکه سبوس خام دارای آلودگی های میکروبی، شیمیایی و قارچی است، گفت: فرایند اضافه کردن سبوس خام به آرد باید اصلاح شود، اما مقاومت هایی از طرف کسانی که منافعی دارند در این راه وجود دارد که اجازه این کار را نمی دهد.
وی با بیان اینکه اصلاح سیستم خرید، توزیع و نگهداری گندم از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت است، افزود: در این راستا دولت باید با راهکارهای مناسب و ارائه تسهیلات به بهسازی نانوایی های سنتی و صنعتی، اقدام کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه نان 40 تا 50 درصد انرژی مورد نیاز بدن را تامین می کند، گفت:80 درصد آهن, 45 درصد پروتئین و 30 درصد کلسیم مورد نیاز بدن از این ماده غذایی تامین می شود.
وی سرانه مصرف روزانه نان در کشور را 320 گرم اعلام کرد و افزود: دامنه مصرف نان در اقشار مختلف جامعه ( کم درآمد و پردرآمد) از 10 گرم تا یک هزار و 250 گرم متفاوت است.
مدیرکل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به اجرای برنامه غنی سازی آرد با آهن و اسیدفولیک در کشور طی 10 سال گذشته اشاره کرد و افزود: با اجرای این برنامه، حدود 50 درصد از کمبود آهن و کم خونی افراد جامعه تامین شد.
عبداللهی استفاده از جوهر قند یا بلانکیت برای پخت نان را خطرناک دانست و افزود: جوهر قند باعث دیابت و سرطان می شود و مصرف آن در نانوایی ممنوع است.
وی با بیان اینکه 76 درصد علل مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری های غیر واگیر نظیر دیابت، فشار خون بالا، بیماریهای قلبی و عروقی و انواع سرطان هاست، تاکید کرد: یکی از اقدام های بسیار مهم و ارزشمند برای کاهش مرگ و میرها ، اصلاح کیفیت گندم و آرد و نان است.
مدیر کل بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه هرچقدر نان سفید تر باشد دلیل بر کیفی بودن آن نیست، گفت: نان خوب و با کیفیت نانی است که تیره تر باشد و سبوس بیشتری داشته باشد.
به گزارش ایرنا، مراسم بزرگداشت 'روز ملی نان' و تجلیل از نانوایان برتر کشور دوشنبه شب به میزبانی اصفهان در سالن دکتر شریعتی دانشگاه علوم پزشکی این کلانشهر برگزار شد.
این مراسم با هدف معرفی جدیدترین پژوهش ها در حوزه آرد و نان، بررسی روش های نوین و مفید و آموزش بهینه سازی چرخه تولید این ماده غذایی پرمصرف برگزار شد.
سخنرانی پژوهشگران و استادان حوزه آرد و نان، برگزاری نمایشگاه عکس با این موضوع و تجلیل از بیش از 20 نانوای برتر از 27 استان کشور از دیگر بخش های این مراسم بود.
در شهرستان اصفهان 980 و در کشور بالغ بر 85 هزار واحد رسمی نانوایی وجود دارد.
20 درصد واحدهای تولیدی نان در اصفهان از آرد آزاد و 80 درصد از آرد یارانه ای استفاده می کنند.
این واحدها با استفاده از 300 هزار کیسه آرد، ماهانه 96 میلیون قرص نان پخت می کنند.
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر