کد خبر: 51432
A
در گفت و گو با دیده بان ایران مطرح شد؛

پازوکی: پیوستن به لایحه CFT به نفع امنیت ملی کشور است/ نمی توان که دور کشور "سیم خاردار" کشید/ در ایران یک طبقه " نو کیسه" به قدرت اقتصادی دست یافته است اگر به لایحه CFT بپیوندیم آنها ضرر خواهند کرد

پازوکی کارشناس اقتصادی: از تبعات نپذیرفتن CFT و FATF می توان به خود تحریمی اشاره کرد. حتی در این صورت تاجران و سرمایه گزاران کشورهای خارجی نیز تحت هیچگونه شرایطی اقدام به سرمایه گزاری در ایران نخواهند کرد. نکته حائز اهمیت این است که با پیوستن به این لایحه ما اشاهد کاهش نرخ ارز نیز خواهیم بود البته این جمله بدین معنا نیست که مشکلات اقتصادی کشور به کلی برطرف خواهند شد اما بهبود پیدا خواهد کرد. مشکلات اقتصادی کشور ما تنها با مدیریت صحیح اقتصادی توسط مسئولان برطرف خواهد شد.

پازوکی: پیوستن به لایحه  CFT به نفع امنیت ملی کشور است/ نمی توان که دور کشور "سیم خاردار" کشید/ در ایران یک طبقه " نو کیسه" به قدرت اقتصادی دست یافته است اگر به لایحه CFT بپیوندیم آنها ضرر خواهند کرد

دیده بان ایران_ سپیده اجلالی: صبح امروز مجلس شورای اسلامی در حالی قرار بود که جهت بررسی لایحه CFT جلسه علنی  برگزار کند که از ساعات آغازین جلسه، حدود 50  نفر از افرادی که خود را دانشجویان بسیجی معرفی می کردند با تجمع مقابل ساختمان مجلس در میدان بهارستان با در دست گرفتن پلاکاردهایی مخالفت خود را با لایحه ‌CFT ابراز کردند.

لایحه الحاق به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم یکی از لوایح چهارگانه مرتبط با FATF است که قرار است امروز در مجلس بررسی شود. این کنوانسیون در عرف حقوق بین‌الملل به طور مخفف CFT خوانده می‌شود که خلاصه (Combating the Financing of Terrorism) است. این کنوانسیون سعی می‌کند تا تمام راه‌های ممکن برای تأمین منابع مالی مورد نیاز گروه‌های تروریستی را از طریق بانک‌ها و مراکز مالی کشورهای مختلف شناسایی و مسدود کند. این کنـوانسیون، سه تعهـد عمـده برای کشـورهای عضو قائل شده است: جرم‌انگاری تأمین مالی اعمال تروریستی در قوانین جزایی،  همکاری گسترده با سایر کشورهای عضو و ارائه معاضدت قضایی در موضوعات مربوط به کنوانسیون و وضع مقررات و الزامات مربوط به ایفای نقش مؤسسات مالی در کشف و گزارش‌دهی موارد تأمین مالی اعمال تروریستی.

 

مهدی پازوکی، کارشناس امور اقتصادی در پاسخ به این سوال خبرنگار دیده بان ایران که به طور مشخص و به زبان ساده منظور از لایحه CFT چیست؟ می گوید: پذیرش مقررات بین المللی CFT و FATF منجر به افزایش تعاملات ایران با بانک های بین المللی و جهانی خواهد شد پس اگر ایران بخواهد با بانک های جهانی تعامل و همکاری داشته باشد، لازم است به قوانین این لایحه عمل کند و آن را بپذیرد. یعنی به طور مشخص این موضوع (پیوستن ایران به این کنوانسیون) به نفع ایران و اقتصاد کشورمان خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از اشتباهات رایج درباره این لایحه این است که برخی از افراد گمان می کنند که برخی از مقامات آمریکایی و ... می توانند در صورت پیوستن ایران به این لایحه، حساب آنان را شناسایی کنند که باید گفت چنین تصوری کاملاً غلط است. این سازمان به ویژه پس از 11 سپتامبر  با هدف تامین مالی مبارزه با تروریسم راه اندازی و گسترش پیدا کرده است. این درحالی است که اقتصاد ایران همواره قربانی تروریسم مالی بوده است. بنابراین اگر ما قصد مبارزه با رانت، فساد و پولشویی را داریم باید این لایحه را بپذیریم و به قوانین آن پایبند باشیم.

این کارشناس امور اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: FATF نه یک سازمان و یا یک کنوانسیون است بلکه FATF یک ناظر نظارتی برای رصد مبارزه با پولشویی است. در حال حاضر 194 کشور این لایجه را پذیرفته اند البته 35 کشور عضو اصلی این لایحه هستند. اتحادیه اروپا و  شورای همکاری خلیج فارس ازجمله سازمان هایی هستند که این لایحه را پذیرفته اند.

پازوکی بیان کرد: اگر ایران می خواهد همانند کره شمالی؛ اطرافش را سیم خاردار بکشد می تواند این لایحه را نپذیرد و به آن ملحق نشود در غیر این صورت جمهوری اسلامی ایران باید به آن پایبند باشد. تجمع کنندگان امروز نیز قطعا افراد و مردم عادی نبوده اند بلکه این افراد دست پرورده برخی از مسئولانی هستند که از شفاف شدن نوع و چگونگی حساب های مالی خود هراس واهمه دارند.  گفتنی است برخی از تندروها پیوستن به این لایجه ناراضی هستند چرا که در ایران طبقه ای از  افراد نو کیسه  به قدرت مالی و اقتصادی دست یافته اند که اگر سیستم مالی ایران به این لایحه بپیونند این افراد ضرر خواهند کرد.

این استاد دانشگاه همچنین تصریح کرد: الحاق به لایحه  CFT به نفع امنیت ملی کشور است. تمامی شرکای تجاری ایران اعم از روسیه، ترکیه، آذربایجان،  چین، عراق و سوریه که با خط مشی ایران همراه هستند، این لایحه را پذیرفته اند. گفتنی است برخی از افراد رئیس این سازمان را که فردی آمریکائی است را بهانه نپیوستن می کننداما به این افراد باید گفت مقر این سازمان نظارتی در فرانسه است و ممکن است هرسال رئیس آن تغییر پیدا کند.

پازوکی تشریح کرد: با نپذیرفتن این لایحه، حتی کوچکترین بانک های دنیا هم حاضر به همکاری با ایران نخواهند بود این در حالی است که همینگونه هم سیستم بانکداری ایران حدود 40 سال با بانکداری نوین امروز جهان فاصله دارد.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: از تبعات نپذیرفتن CFT  و FATF  می توان به خود تحریمی اشاره کرد. حتی در این صورت تاجران و سرمایه گزاران کشورهای خارجی نیز تحت هیچگونه شرایطی اقدام به سرمایه گزاری در ایران نخواهند کرد. نکته حائز اهمیت این است که با پیوستن به این لایحه ما اشاهد کاهش نرخ ارز نیز خواهیم بود البته این جمله بدین معنا نیست که مشکلات اقتصادی کشور به کلی برطرف خواهند شد اما بهبود پیدا خواهد کرد. مشکلات اقتصادی کشور ما تنها با مدیریت صحیح اقتصادی توسط مسئولان برطرف خواهد شد.

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر