کد خبر: 73315
A
نایب رئیس کمیسیون صنایع و معاون مجلس در گفت و گو با دیده بان ایران :

قوه قضاییه به جای اینکه یقه خودرو سازان و قطعه سازان را بگیرد از دولت توضیح بخواهد/ قوه قضاییه درباره وضعیت قطعه سازان باید از شورای رقابت بازخواست کند/ شورای رقابت اجازه نداد قیمت واقعی شود قطعه سازان ما امروز زمین گیر شدند

فریدون احمدی نایب رئیس کمیسیون صنایع و معاون مجلس: قوه قضاییه به جای اینکه یقه خودرو سازان را بگیرد از دولت توضیح بخواهد. شورای رقابت قطعه سازان را نابود کرده است قوه قضاییه باید از شورای رقابت توضیح خواسته و بازخواست کند. کسانی که قیمت گذاری کردند صنعت را نبود کردند آنها اجازه ندادند قیمت واقعی شود. قطعه سازان ما امروز زمین گیر شدند. قطعه سازان ما به جای انکه امروز قطعات به روز تولید کنند باید معوقات خودشان را از خودرو سازان بگیرند. عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس درباره وضعیت خودرو سازان و قطعه سازان کشور خاطر نشان کرد: بسیاری از قطعه سازمان امروز گرفتار شدند و ورشکست شدند و یا گوشه زندان هستند. قوه قضاییه به جای برخورد با خودروسازان با شورای رقابت برخورد کند. عملکرد قطعه سازان ما معلول تصمیمات غلط گذشته در صنعت و شورای رقابت بوده است. قوه قضاییه وظیفه دارد که علت ها را پیدا کند با کسانی برخورد کند که تصمیمات غلط گرفتند. طوری برخورد نکند که سرمایه گذاران از ادامه کار منصرف شده و سرمایه ها را خارج کنند. با این روش فعلی شاهد رکود نسبی خواهیم بود.

قوه قضاییه به جای اینکه یقه خودرو سازان و قطعه سازان را بگیرد از دولت توضیح بخواهد/ قوه قضاییه درباره وضعیت قطعه سازان باید از شورای رقابت بازخواست کند/ شورای رقابت اجازه نداد قیمت واقعی شود قطعه سازان ما امروز زمین گیر شدند

دیده بان ایران : از جمله این صنایعی که پس از تحریم های آمریکا با مشکل روبرو شد، صنعت قطعه سازی ایران است. براساس برآوردها اشتغال مستقیم در صنعت قطعه سازی ایران حدود ۵۵۰ هزار نفر بود که حدود نیمی از آنها در جریان اتفاقات مربوط به تحریم و عدم پرداخت بهنگام مطالبات از سوی خودروسازان، تعلیق یا کار خود را از دست داده‌اند. در یک نگاه کلی قطعه‌سازان معتقدند در 20ماه گذشته  ۱۳۰ هزار از نیروی انسانی خود را  تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر نیز از کارشان تعلیق کرده اند.

 

درکنار فشارهای اقتصادی اما فضای کسب و کار صنعت خودرو نیز این روزها، با چالش های دیگری روبرست، مدیران عامل 2 خودروساز بزرگ کشور بازداشت شده اند و مالک گروه قطعه سازی عظام که آن را بزرگترین قطعه سازان ایران می دانند این روزها در دادگاه پاسخگوی اتهامات است.

دیده بان ایران با نمایندگان مجلس درباره وضعیت صنعت خودرو سازی کشور  و راهکار برون رفت این صنعت از مشکلات گفت و گو کرده است.

فریدون احمدی نماینده مجلس دهم و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پاسخ به سوال خبرنگار دیدبان ایران درباره موانع پیش روی تولید در کشور گفت :

اگر می خواهیم واقعاً تولید راه بیافتد باید همه متولیان تکالیف شان را به موقع انجام دهند. دولت ضوابط دست و پاگیر را از سر راه تولید برداشته و بروکراسی را تسهیل کند. بهتر است که دولت تمرکز زدایی کند. بدان معنا که هیئت دولت بخشی از اختیاراتش را به استاندارها بدهد. مادامی که تصمیات فقط و فقط در تهران گرفته می شود نباید انتظار داشته باشیم که تولید پیشرفت کند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس خاطر نشان کرد: باید کشور را ببریم به سمت رقابتی شدن اکنون بخش تولید مریضی است که با اکسیژن و در داخل آی سی یو نگهداری می شود. اگر می خواهیم کسب و کار رونق پیدا کند باید رانت را تولید حذف کنند و رقبای دولتی صنایع ما؛  خصوصی شوند. بدین ترتیب دولت بیشتر نقش نظارتی و حمایتی خواهد داشت. دولت باید بر بازار نظارت و حمایت کند.

فریدون احمدی خاطر نشان کرد: وظیفه دولت، مجلس و قوه قضاییه این است که باید ماری را که سیستم بانکی و بانک ها به گردن تولید کننده پیچیده را باز کنند. بانک ها باید رافت بیشتری نشان دهند. اقتصاد کشور را بانک ها به فنا دادند اکنون تولید کنندگان گرفتار بانک ها هستند.

 

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی خاطر درباره وظایف قوه قضاییه در برخورد با فساد خاطر نشان کرد: قوه قضاییه کمک کند که بنگاه های اقتصادی در چارچوب بنگاه داری حرکت کنند. نباید بگیر و ببند ها از اندازه خارج شود و وحشت ایجاد کند. قوه قضاییه به جای اینکه به طور مستقیم در بحث تولید کنندگان وارد شود باید مجامع و سیستم نظارتی را مورد بازخواست قرار دهد. وقتی قوه قضاییه وارد یک بنگاه تولیدی می شود همه وحشت می کنند قوه قضاییه در خصوص تخلفات باید از دولت پاسخ بخواهد.

این نماینده مجلس افزود: قوه قضاییه به جای اینکه یقه خودرو سازان را بگیرد از دولت توضیح بخواهد. شورای رقابت قطعه سازان را نابود کرده است قوه قضاییه باید از شورای رقابت توضیح خواسته و بازخواست کند. کسانی که قیمت گذاری کردند صنعت را نبود کردند آنها اجازه ندادند قیمت واقعی شود. قطعه سازان ما امروز زمین گیر شدند. قطعه سازان ما به جای انکه امروز قطعات به روز تولید کنند باید معوقات خودشان را از خودرو سازان بگیرند.

عضو کمیسیون صنایع و معاون مجلس درباره وضعیت خودرو سازان و قطعه سازان کشور خاطر نشان کرد:  بسیاری از قطعه سازمان امروز گرفتار شدند و ورشکست شدند و یا گوشه زندان هستند. قوه قضاییه به جای برخورد با خودروسازان با شورای رقابت برخورد کند. عملکرد قطعه سازان ما معلول تصمیمات غلط گذشته در صنعت و شورای رقابت بوده است. قوه قضاییه وظیفه دارد که علت ها را پیدا کند با کسانی برخورد کند که تصمیمات غلط گرفتند. طوری برخورد نکند که سرمایه گذاران از ادامه کار منصرف شده و سرمایه ها را خارج کنند. با این روش فعلی شاهد رکود نسبی خواهیم بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر