کد خبر: 114780
A

تارنمای آکسیوس: جو بایدن آماده شکستی سهمگین در افغانستان می‌شود

آکسیوس نوشت: فرض حلقه داخلی دولت بایدن بر این بوده است که کابل مدت کوتاهی پابرجا می‌ماند و به حضور دیپلماتیک آمریکا و کمک به تامین حقوق زنان افغانستان پس از خروج نیروهای ایالات متحده، کمک می‌کند.اما کابل زود تر آنچه بایدن تصور می کرد؛ سقوط کرد.

 تارنمای آکسیوس: جو بایدن آماده شکستی سهمگین در افغانستان می‌شود

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ به نوشته تارنمای آکسیوس، دستیاران ارشد رئیس ‌جمهوری بایدن هر چه بیشتر احتمال می‌دهند که از پایان ماه اوت به بعد، ایالات متحده حضور بادوام دیپلماتیک ‌در افغانستان نداشته باشد. ۳۱ اوت تاریخی است که بایدن برای خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان تعیین کرده است.

این وضعیت، حتی در مقایسه با چند هفته پیش، یک عقب‌گرد عمده به شمار می‌رود.

فرض حلقه داخلی دولت بایدن بر این بوده است که کابل مدت کوتاهی پابرجا می‌ماند و به حضور دیپلماتیک آمریکا و کمک به تامین حقوق زنان افغانستان پس از خروج نیروهای ایالات متحده، کمک می‌کند.اما کابل زود تر آنچه بایدن تصور می کرد؛ سقوط کرد. 

برعکس آنچه در تهران ۱۳۵۸ و حمله انقلابیون ایرانی به سفارت آمریکا و دست یافتن آنان به مدارک و اسناد حساس رخ داد، کارمندان سفارت آمریکا در کابل هستند تا نگذارند چیزی باقی بماند و به دست طرف مقابل بیفتد.

دیپلمات‌های آمریکایی در سفارت دستور دارند تا هر گونه اسناد و مدارک مهم و کامپیوترها را قبل از ترک ساختمان معدوم کنند.

با آن که بایدن برای تعطیلات به خانه‌اش در ایالت دلاور رفته است، در ارتباط کامل و مداوم با اوضاع افغانستان است و همزمان، نیروهای آمریکایی در حال خروج از افغانستان هستند.

به‌رغم تلاش‌‌ها برای تامین امنیت کارمند آمریکایی و حامیان افغانستانی آنان، بایدن باید شکست، و نیز تسلط طالبان بر سفارت، اقامتگاه سفیر، و باشگاه تفریحی سربازان و دیپلمات‌ها را مشاهده و تحمل کند.

اکنون پرچم آمریکا از محوطه سفارت و مراکز آمریکایی کابل پایین کشیده می‌شود. نگه داشتن پرچم و بازگرداندن و تحویل آن به ایالات متحده، معمولا برای سفیر یا کاردار سفارت، اقدامی پرافتخار است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر