کد خبر: 135529
A

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران غنی‌سازی اورانیوم در سانتریفیوژهای IR-6را در تاسیسات فردو آغاز کرده است

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در گزارشی ادعا کرد که ایران شروع به تغذیه گاز هگزا فلوراید اورانیوم غنی‌شده تا 5 درصد به آبشار یا خوشه‌ای از 166 سانتریفیوژ IR-6 در فردو کرده است.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی: ایران غنی‌سازی اورانیوم در سانتریفیوژهای IR-6را در تاسیسات فردو آغاز کرده است

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ دیده‌بان اتمی سازمان ملل در گزارشی که امروز شنبه توسط رویترز منتشر شد، اعلام کرد که ایران با غنی‌سازی با ماشین‌های پیشرفته در نیروگاه زیرزمینی فردو، غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه در گزارشی ادعا کرد کرد که ایران شروع به تغذیه گاز هگزا فلوراید اورانیوم غنی‌شده تا 5 درصد به آبشار یا خوشه‌ای از 166 سانتریفیوژ IR-6  در فردو کرده است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ در این گزارش ادعا شده است که ایران به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که قصد دارد از این دستگاه ها برای غنی سازی تا 20 درصد خلوص استفاده کند که کمتر از 60 درصدی است که در جاهای دیگر تولید می کند و تقریباً 90 درصد درجه تسلیحات را تولید می کند. اما دیپلمات‌های غربی بارها نگرانی خود را در مورد سرفصل‌های فرعی اصلاح‌شده ابراز کرده‌اند، زیرا آنها انتقال به سطوح خلوص بالاتر را بسیار آسان‌تر و سریع‌تر ممکن می‌سازند.

ایران برای استفاده از دومین آبشار IR-6 در فردو آماده می شود

خبرگزاری رویترز ادعا کرده است ایران برای استفاده از دومین آبشار IR-6 در فردو آماده می شود ایران روشن نکرده است که آبشار غنی سازی تا چه سطحی خواهد بود سایت غنی سازی فردو در درون کوه قرار دارد.

رویترز در گزارش خود  مدعی شده است که : بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز شنبه راستی‌آزمایی کردند که ایران آماده است تا گاز هگزا فلوراید اورانیوم (UF6)، غنی‌سازی سانتریفیوژهای مواد، را به دومین آبشار یا خوشه‌ای از سانتریفیوژهای IR-6 نصب شده در فردو، سایتی که در کوه حفر شده است، تغذیه کند. در گزارش آژانس به کشورهای عضو آمده است.

خبرگزاری غربی رویترز همچنین مدعی شده است که ایران همچنین به طور واضح به آژانس نگفته است که آبشار پس از غیرفعال شدن به چه خلوصی غنی می شود.

بنابر این گزارش؛ ایران قبلاً به آژانس اطلاع داده بود که از دو آبشار IR-6 می توان برای غنی سازی تا 5 یا 20 درصد خلوص استفاده کرده است. مسئولان سازمان انرژی اتمی هنوز به گزارش تازه آژانس واکنشی نشان نداده اند. 

ترجمه: سایت دیده بان ایران 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر