کد خبر: 174328
A

بلغارستان و رومانی به عضویت منطقه شنگن درآمدند

اتحادیه اروپا تصویب کرد که دو کشور بلغارستان و رومانی از ماه مارس امسال به منطقه شنگن بپیوندند و کنترل مرزی به تدریج برداشته شود.

بلغارستان و رومانی به عضویت منطقه شنگن درآمدند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ اتحادیه اروپا تصویب کرد که دو کشور بلغارستان و رومانی از ماه مارس امسال به منطقه شنگن بپیوندند و کنترل مرزی به تدریج برداشته شود.

قرار است ابتدا کنترل مرزی هوایی و دریایی روز ۳۱ مارس برای ورود و خروج به این دو کشور لغو شود و سفر از طریق زمینی هم مدتی بعد آزاد خواهد شد.

بر اساس مقررات منطقه شنگن،‌ شهروندان ۲۷ کشور عضو می‌توانند بدون ارائه روادید یا اجازه کار از مرزهای یکدیگر برای سفر یا شغل یا سکونت دائم عبور کنند و اکنون این تعداد به ۲۹ کشور رسیده است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، با استقبال از افزوده شدن رومانی و بلغارستان در بیانیه‌ای گفت که با پیوستن این دو کشور، «منطقه شنگن قدرتمندتر خواهد شد و این به سود همه شهروندان اروپایی است.»

کلاوس یوهانیس، ‌رئیس‌جمهور رومانی، نیز این تصمیم را «گامی مهم» خواند و گفت تلاش‌ها برای برداشتن ایستگاه‌های کنترل مرزی زمینی ادامه خواهد یافت.

ماریا گابریل، وزیر امور خارجه بلغارستان،‌ نیز در واکنش به رأی شورای اروپایی اعلام کرد تلاش‌های کشورش در سال ۲۰۲۴ برای اجرای این تصمیم ادامه خواهد یافت.

بلغارستان و رومانی در کنار ایرلند و قبرس تنها اعضای اتحادیه اروپا بودند که جزو منطقه شنگن نبودند و از سوی دیگر چهار کشور ایسلند، نروژ، سوئیس و لیختن‌اشتاین که عضو اتحادیه اروپا نیستند، جزو کشورهای منطقه شنگن به شمار می‌روند.

تلاش‌های بلغارستان و رومانی برای پیوستن به منطقه شنگن دست‌کم یک دهه به مانع برخورده بود، که عمده آن به دلیل مخالفت اتریش بود. وین می‌گفت پناهجویان غیرقانونی زیادی از این دو کشور خود را به خاک اتریش می‌رسانند.

امکان عضویت در منطقه شنگن تنها به شرط موافقت تمامی اعضا امکان‌پذیر است.

از سوی دیگر اتحادیه اروپا در حال رصد نظام دادگستری و حاکمیت قانون در این کشور بود، چون آمار فساد و جرایم سازمان‌یافته در آنها بالا بود.

 

کمیسیون ویژه رصد این دو کشور در سپتامبر سال گذشته به شکل رسمی به کار خود پایان داد.

 
 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر