کد خبر: 129274
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۹ فروردین ۱۳۵۱؛

ایران به اروپا خرس صادر می کند!

روزنامه اطلاعات ۱۶ صفحه ای چهارشنبه ۹ فروردین سال ۱۳۵۱ را می خوانید

ایران به اروپا خرس صادر می کند!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ بیماری آبله جهانی شد! تیتر مهم روزنامه اطلاعات ۱۶ صفحه ای امروز چهارشنبه ۹ فروردین سال ۱۳۵۱ که به قیمت پنج ریال منتشر شده، خبر از شیوع یک بیماری عالمگیر یعنی آبله داده است. و اینکه این بیماری کشورهای اروپایی و آسیایی را تهدید می کند و تاکنون  ۱۰۰۰ نفر را فقط در بنگلادش به کام مرگ‌ برده است. در قاره اروپا هم کشور یوگسلاوی وضع خوبی ندارد و در مرزهای کشورهای آلمان، اتریش و چکسلواکی اقدامات احتیاطی تشدید شده است. 

همچنین از کشورهای اروپایی به یوگسلاوی سیل واکسن ضدآبله سرازیر شده و پرواز هواپیماها و حرکت قطارها از این کشور به سوی خارج قطع شده است. اما در آسیا کشور بنگلادش وضع خوبی ندارد و کنترل این بیماری از دست دولت خارج شده است. در کشور ما نیز وزارت بهداری به کلیه واحدهای بهداشتی در سرتاسر کشور هشدار و اعلام آماده باش داده است‌. اما جدا از این خبر به صفحه ۱۲ روزنامه رفته و به خبری جالب بر می خوریم " ایران به اروپا خرس صادر می کند!" متن این خبر را پس از ۵۰ سال از انتشار، یکبار دیگر مرور کرده که ماجرا از چه قرار بود...

اروپاییها برای احیاء وحوش خود دست به دامان خرسها، کل ها و بزهای ایرانی شده اند.

شکاربانی ایران به اروپا، خرس و کل و بز صادر می کند. ماموران شکاربانی تاکنون تعدادی کل و بز بومی کوهستان های خوش ییلاق را که بهترین نژاد این حیوان وحشی در جهان است زنده به تله انداخته اند و آنها را آماده صدور به کشورهای بلغارستان و رومانی کرده اند. نسل کل و بز و خرس خاکستری و سیاه در کشورهای اروپای مرکزی، شرقی و غربی به سبب شکار بی رویه و نفوذ ماشین در طبیعت از میان رفته است و این کشورها هم اکنون برای بازگرداندن وحوش به کوهستانهای خود ناگزیرند که از ایران خرس و کل و بز وارد کنند. 

کارشناسان شکاربانی برای زنده به تله انداختن خرسها ناکام شدند زیرا شکار خرس با خواب زمستانی این حیوان همزمان شده. اکنون تله های مخصوصی در برابر غارها کار گذاشته است تا خرسها را پس از بیداری به کام بکشد!

photo_2022-03-29_11-12-58

 بیولوژیستها و کارشناسان امیدوارند از این راه تعداد قابل ملاحظه ای خرس شکار کنند و آنها را برای صدور آماده سازند. شکاربانی اعلام کرد که به عنوان این سازمان از این پس به سازمان حفاظت منابع طبیعی و وحوش تغییر یافته و تابلوهای این سازمان در سراسر کشور نیز به این عنوان تغییر داده خواهد شد.

photo_2022-03-29_11-12-58 (2)

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر