کد خبر: 140847
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۷ مهر ۱۳۵۸؛

رضا صدر وزیر بازرگانی؛ کنترل قیمت کالاهای مصرفی به مردم و جهاد سازندگی سپرده میشود

صفحات اول سه روزنامه، جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و بامداد امروز را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم. دو روزنامه بامداد امروز و جمهوری اسلامی از شهادت ۲۲ پاسدار در حمله غافلگیرانه مهاجمین به یک گروه ۷۲ نفره از آنها در سردشت خبر داده اند اما روزنامه انقلاب اسلامی از عدد بیش از ۵۰ نفر در تیتر خود استفاده کرده است

 رضا صدر وزیر بازرگانی؛ کنترل قیمت کالاهای مصرفی به مردم و جهاد سازندگی سپرده میشود

به گزارش دیدبان تاریخ؛ روز سه شنبه ۱۷ مهر سال ۱۳۵۸ است. صفحات اول سه روزنامه، جمهوری اسلامی، انقلاب اسلامی و بامداد امروز را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم. دو روزنامه بامداد امروز و جمهوری اسلامی از شهادت ۲۲ پاسدار در حمله غافلگیرانه مهاجمین به یک گروه ۷۲ نفره از آنها در سردشت خبر داده اند اما روزنامه انقلاب اسلامی از عدد بیش از ۵۰  نفر در تیتر خود استفاده کرده است.

20221009_083309

همچنین انقلاب اسلامی به نقل از حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی تیتر زده که انقلاب ایران محدود به درون مرزها نخواهد بود و در خبری دیگر از شرایط تشکیل کلاسهای شبانه نوشته است. اما روزنامه جمهوری اسلامی نشریه ارگان حزب جمهوری اسلامی خبر دیدار هانی الحسن نماینده انقلاب فلسطین در تهران از دفتر این جریده را گزارش داده و از قول دکتر محمدجواد باهنر نوشته است که تلاش ما در جهت ادغام حکومت شرعی و حکومت عرفی است. اما روزنامه دیگر یعنی بامداد امروز مصاحبه مطبوعاتی نورالدین کیانوری دبیرکل حزب توده را بازتاب داده است که وی گفته، حزب توده درباره توطئه امپریالیسم به دولت هشدار داده و با تمام نیرو از محتوای انقلاب کبیر ایران پشتیبانی می کند و اینکه در ایران یک حمله جدی از سوی گروههای انحصار طلب برای محدود کردن آزادیها آغاز شده و حل مسئله خلق ها جز از راه تفاهم امکانپذیر نیست. چند خبر اقتصادی هم در صفحه اول این روزنامه به چشم‌ می خورد که یکی از آنها به نقل از رضا صدر وزیر بازرگانی دولت موقت است که در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام داشته، کنترل قیمت کالاهای مصرفی به مردم و جهاد سازندگی سپرده می شود و درباره کمبود برخی اقلام و مواد غذایی هم توضیحاتی داده است که در ادامه ملاحظه می فرمایید.

 

بر اساس طرحی که در دست تهیه است با مشارکت مردم در امر نظارت بر قیمتها، کنترل قیمت کالاهای مصرفی با همکاری نخست وزیری بدست مردم و جهاد سازندگی سپرده می شود. رضا صدر وزیر بازرگانی در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد برای کنترل قیمتها با کمک نخست وزیری برنامه ای در دست تهیه است تا با کمک و همکاری مردم قیمتها را کنترل کنیم. در این برنامه هدف این است که مسائل از مراکز تجمع مردم آغاز شود. وی یکی از علل گرانی کالاها را بالا رفتن قیمتهای مواد اولیه دانست و در این مورد گفت؛ قیمت مواد اولیه ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته و اجبارا در کشورهای مصرف کننده روی تولید اثر گذاشته است. 

 

وزیر بازرگانی در مورد کمبود پودر رختشویی گفت؛ هم اکنون در امر تولید این کالا مقداری اشکال وجود دارد چون بعضی از این کارخانه ها مواد اولیه نداشتند. البته دولت برای چهار ماه آینده کمبود مواد اولیه کارخانه های بهشهر را تامین خواهد کرد. 

 

وزیر بازرگانی در مورد روغن نباتی گفت؛ این کالا در اثر باز بودن مرزها یا از طریق مسائل ارزی بطور قاچاق به کشورهای منطقه می رود و تا زمانی که راه حلهای بلند مدت تهیه نشود اشکالات برطرف نخواهد شد. وی در مورد کالاهای مصرفی دیگر از قبیل، برنج، شکر و گندم اظهار اطمینان کرد که قیمت این کالاها بالا نخواهد رفت و کمبود گندم نیز از طریق خرید از کشورهای ترکیه و استرالیا برطرف شده است. 

20221009_083314

صدر افزود؛ دولت از کالاهای لوکس حمایت نمی کند و بهیچوجه اجازه ورود اتومبیل داده نمی شود و بطور قطع برای رفع کمبودها جنس وارد می کنیم یا اجازه ورود می دهیم. وزیر بازرگانی سپس در ادامه افزود؛ کمیته صنفی امام نیز در امر کنترل کالاها نقش مهمی ایفا می کند و در مورد شیشه و پارچه تا حدود زیادی موفق بوده است. 

20221009_083321

وی در پایان به مسئله کمبود تخم مرغ اشاره کرد و گفت؛ دلیل کمبود تخم مرغ این است که ذخیره دولت فروخته شده و تولید کنندگان از این امر استفاده کردند و قیمتها را بالا بردند و هم اکنون با قراردادی که با کشور رومانی منعقد شده حدود پنج هزار تن تخم مرغ از این کشور بتدریج از هفته آینده وارد میشود تا کمبودها برطرف گردد. 

 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر