کد خبر: 144866
A
روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۵۸؛

از ترور پسر اشرف پهلوی در پاریس تا پیام داریوش فروهر برای دعوت گروهها را به وحدت

اکثر خبرهای صفحه اول روزنامه بامداد امروز، در روز شنبه، ۱۷ آذر سال ۱۳۵۸ اختصاص دارد به حمله به منزل آیت الله العظمی شریعتمداری که مورد محکومیت امام خمینی نیز قرار گرفت. قرار بود مردم تبریز در اعتراض به این رخداد، راهپیمایی انجام دهند که از سوی آیت الله شریعتمداری مورد تحریم قرار گرفت و از مردم و مومنین خواسته شد تا از این راهپیمایی جلوگیری کنند. مهندس بازرگان نیز از مردم تبریز خواسته است که آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند. در خبری دیگر آمده است که رادیو تلویزیون، ادارات و فرودگاه تبریز در اختیار مردم قرار گرفته است. آیت الله شریعتمداری هم در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده اند نه من و نه امام خمینی در فکر مسابقه قدرت نیستیم و با ایشان اتحاد کامل داریم. خبر داغ دیگر روزنامه اختصاص دارد به ترور پسر اشرف پهلوی در پاریس. صادق قطب زاده وزیر امور خارجه هم اعلام داشته است که یک هیات بین المللی به پرونده جنایات آمریکا در ایران رسیدگی خواهد کرد.

از ترور پسر اشرف پهلوی در پاریس تا پیام داریوش فروهر برای دعوت گروهها را به وحدت

به گزارش دیدبان تاریخ؛ اکثر خبرهای صفحه اول روزنامه بامداد امروز، در روز شنبه، ۱۷ آذر سال ۱۳۵۸ اختصاص دارد به حمله به منزل آیت الله العظمی شریعتمداری که مورد محکومیت امام خمینی نیز قرار گرفت. قرار بود مردم تبریز در اعتراض به این رخداد، راهپیمایی انجام دهند که از سوی آیت الله شریعتمداری مورد تحریم قرار گرفت و از مردم و مومنین خواسته شد تا از این راهپیمایی جلوگیری کنند.

IMG_20221208_081431_395

مهندس بازرگان نیز از مردم تبریز خواسته است که آرامش و خونسردی خود را حفظ کنند. در خبری دیگر آمده است که رادیو تلویزیون، ادارات و فرودگاه تبریز در اختیار مردم قرار گرفته است. آیت الله شریعتمداری هم در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده اند نه من و نه امام خمینی در فکر مسابقه قدرت نیستیم و با ایشان اتحاد کامل داریم. خبر داغ دیگر روزنامه اختصاص دارد به ترور پسر اشرف پهلوی در پاریس. صادق قطب زاده وزیر امور خارجه هم اعلام داشته است که یک هیات بین المللی به پرونده جنایات آمریکا در ایران رسیدگی خواهد کرد. برگزاری مراسم روز ۱۶ آذر توسط احزاب و گروهها هم مورد توجه این روزنامه قرار گرفته که در این شماره به برگزاری این مراسم توسط حزب ملت ایران بر مزار شهیدان و سخنرانی داریوش فروهر دبیر این حزب پرداخته ایم.

IMG_20221208_081430_962

شورای استادان دانشگاه و شورای دانشجویان حزب ملت ایران دیروز بعدازظهر بر مزار سه دانشجوی شهید ۱۶ آذر دانشگاه در امامزاده عبدالله حاضر شده و با نثار دسته های گل و خواندن فاتحه، یاد این دلاوران به خون تپیده ملت ایران‌ را گرامی داشتند. داریوش فروهر دبیر حزب ملت ایران به همراه همسر و عده ای از مقامات این حزب در این مراسم شرکت داشت.

در این مراسم ابتدا دکتر عباس خاقانی از سوی شورای استادان دانشگاه حزب ملت ایران، درباره شهادت این فرزندان راستین ملت ایران سخن گفت و ضمن تجلیل از آنها نقشی که شهادت آنان در آن روز ایفا نمود و اثری که در تداوم نهضت بجای گذاشت تشریح کرد و در خاتمه سخنرانی خود از همه ملت ایران خواست که در این لحظات پر اهمیت، از هیچ کوششی در راه حفظ وحدت و یکپارچگی دریغ نکنند.

سپس داریوش فروهر ضمن سخنانی گفت؛ من در سالهای گذشته در زندان بودم و در این روز آرزو داشتم برای خواندن فاتحه و ادای احترام به مزار این فرزندان دلیر میهن به اینجا می آمدم و اکنون خوشحالم از این که این مکان در پناه جمهوری اسلامی برای همه وجود دارد که آزادنه خاطره این سربازان شهید را گرامی بدارند‌. فروهر ضمن اشاره به مبارزات ملت ایران در زمان حکومت دکتر مصدق و داشتن اتحاد و اتفاق اشاره کرد و از همه دعوت کرد تا با پند از گذشته و تجربه از شکستها و توطئه های دشمن از پراکندگی پرهیز کنند و افزود؛  من امروز از این که در نقاط مختلف آئین های جداگانه ای برای بزرگداشت این شهیدان برپا شده هم خوشحال شدم و هم نگران. خوشحال از اینکه ملت ایران قدر فداکاری فرزندان راستین خود را می شناسد و در همه ایران زمین یاد آنان را گرامی میدارد و نگران از اینکه چرا این همه نفاق و جدایی و فرقه گرایی پدید آمده. چرا فراموش می کنیم که همه به هم نیاز داریم و با وحدت بوده که به رهبری امام خمینی انقلاب اسلامی ملت ایران به پیروزی رسید.

فروهر در پایان گفت؛ از این رو است که باید در زمانی که توطئه های گوناگون، استقلال و آزادی میهن ما را تهدید می کند بیش از همه برای حفظ همبستگی ملی کوشا باشیم و بیاییم یکبار دیگر دست در دست، درخت انقلاب را که با خون این جوانان روئیده است تناورتر کنیم.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر