کد خبر: 182744
A
روزنامه‌گردی دیده‌بان تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۵۷؛

سازمان دخانیات: به دلیل کمبود دخانیات، سیگاری ها باید سیگار را ترک کنند/ گروهی از سینماگران: از هنرمندان انتظار قبول و تسلیم نداشته باشیم

روزنامه اطلاعات روز یکشنبه ۲۷ اسفند سال ۱۳۵۷ در روزهای اولیه پس از پیروزی انقلاب در خبری نوشت: درخواست دخانیات از سیگاری ها که سیگار را بعلت کمبود توتون ترک کنند.

سازمان دخانیات: به دلیل کمبود دخانیات، سیگاری ها باید سیگار را ترک کنند/ گروهی از سینماگران: از هنرمندان انتظار قبول و تسلیم نداشته باشیم

به گزارش سایت دیده‌بان ایران؛ روزنامه اطلاعات روز یکشنبه ۲۷ اسفند سال ۱۳۵۷ از انتشار سند توطئه علیه امام خبر داده است که سازمان اوقاف رژیم سابق آنرا علیه مرجع تقلید شیعیان جهان پایه ریزی کرده بود. با بازداشت دست راست پرویز ثابتی در سازمان ساواک وی اعتراف کرده است که ثابتی تا آخرین ساعات پیروزی انقلاب اسلامی، ساواک تهران را رهبری می کرد. مهندس حسیبی هم از اسرار تازه ملی شدن نفت گفته و خبر دیگر اینکه عبدالله ریاضی رئیس پیشین مجلس شورای ملی هم دستگیر شده است. قطب زاده هم در جمع کارکنان موسسه اطلاعات سخنرانی کرده و گویا با تکمیل لیست افراد ممنوع الخروج، شرایط خروج از کشور اعلام شده است. دو خبر را برای این شماره دیدبان تاریخ انتخاب کرده ایم، نخست بیانیه گروهی از سینماگران درباره اوضاع جدید کشور و دوم درخواست دخانیات از سیگاری ها که سیگار را بعلت کمبود توتون ترک کنند.

IMG_20230318_085010_857 (1)

۱- گروهی از سینماگران: از هنرمندان انتظار قبول و تسلیم نداشته باشیم

چند تن از کارگردانان سینمای ایران از جمله داریوش مهرجویی، رضا علامه زاده، عباس کیارستمی، محمدرضا اصلانی، بهمن فرمان آرا، کامران شیردل، هژیر داریوش و مسعود کیمیایی، طی اطلاعیه ای ضمن اشاره به سانسور شدید و تنگناهای اقتصادی که در گذشته حاکم بر محیط سینمای ایران بود و سبب کشانیده شدن صنعت سینمای ایران و دست اندرکاران آن به دامان ابتذال شده است و ضمن ذکر این نکته که در آن فضای خفقان بسیاری از فیلم سازان دست از ساختن فیلم های افشاگرانه نکشیدند موضوع خود را در مورد هنرها بطور اعم و سینما بطور اخص روشن کرده اند.

در اطلاعیه مذکور آمده است که امضاء کنندگان زیر از رهبر انقلاب اسلامی ایران بخاطر این بیان که - سینما باید در خدمت مردم و تربیت مردم باشد-  تشکر می کند و این عقیده را مورد تایید قرار می دهند اما در عین حال به دیوانسالاران و گروههای فشار و همه جزمیون هشدار می دهند که هر نوع برداشت ابتدایی و قشری از این بیان جامع و کامل، نادیده گرفتن شیوه های تاثیر بخشی هنر است.

IMG_20230318_085019_952

در قسمت دیگری از بیانیه آمده است؛ بیایید از هنرمند انتظار قبول و تسلیم نداشته باشیم و بپذیریم که او با الهام از واقعیت تلاشهای بی وقفه مردمان، آئینه یی بدستمان‌ می دهند تا خود را در آن ارزیابی کنیم.

IMG_20230318_085017_060

۲- سیگاری ها باید سیگار را ترک کنند

مسئولان دخانیات در رژیم فاسد گذشته به کمک عوامل استعمار، صنعت تهیه سیگار را در ایران ضعیف کردند تا بتوانند سیگارهای خارجی را در بازار کشور ما عرضه کنند. در حال حاضر تولید سیگار فقط ۴۰ تا ۴۵ درصد مصرف کشور را تامین‌ می کند و کمبود توتون این میزان فعلی را نیز تهدید می کند. زیرا زارعین توتون بعلت پایین بودن قیمت توتون از کشت آن دست کشیده اند.

مهندس نیک پی مسئول بخش سیگار در گفتگویی ضمن اعلام‌ این خبر از سیگاری ها تقاضا کرد یا سیگار را ترک کنند و یا کشیدن آنرا به نصف یا ثلث تقلیل دهند. زیرا در جریان انقلاب، سازمان دخانیات ایران با کمبود مواد اولیه مواجه شد و برای تامین این مواد نیز به خارج سفارشی نداده است.  وی افزود: اگر وضع به همین‌ منوال باشد در فروردین‌ماه آینده با کمبود بیشتر سیگار روبرو خواهیم شد.

نیک پی گفت: دخانیات ایران در رژیم گذشته کمبود سیگار ایران را از کمپانی های مخصوصی تامین می کردند که با آنها زد و بند داشتند. باید کاری کرد که این حالت انحصاری از میان برود و دولت با هر کمپانی که سیگار بهتر و مناسب تر و ارزانتری عرضه کند برای رفع کمبود سیگار وارد مذاکره و معامله شود.

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر