کد خبر: 180279
A

این ادویه نفخ شکم را از بین می‌برد

می‌توانید دانه رازیانه را داخل سبزیجات مختلف به کار ببرید یا دمنوش آن را بنوشید که نفخ را بعد از غذا از بین می‌برد.

این ادویه نفخ شکم را از بین می‌برد

 به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رازیانه خواص اعجاب انگیزی دارد، باعث از بین بردن نفخ می‌شود، گوارش را بهبود می‌بخشد، دارای خواص ضد التهابی است و باعث می‌شود که در فصل زمستان بدن‌تان گرم شود. می‌توانید دانه رازیانه را داخل سبزیجات مختلف به کار ببرید یا دمنوش آن را بنوشید که نفخ را بعد از غذا از بین می‌برد.

رازیانه دارای فواید سلامتی بی‌شماری است و ممکن است خواص رازیانه را با تسکین کم خونی، سوء هاضمه، نفخ شکم، یبوست، قولنج، اسهال، اختلالات تنفسی و اختلالات قاعدگی شنیده باشید. علاوه بر خواص رازیانه برای پوست، مو و سلامتی همچنین ممکن است، در مراقبت از چشم نیز کمک کننده باشد. رازیانه با نام علمی Foeniculum vulgare miller یا اسانس آن در سراسر جهان در خوشبو کننده‌های دهانی، خمیر دندان، دسرها، ضد اسیدها و در کاربردهای مختلف آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص رازیانه چیست؟

رازیانه (Foeniculum vulgare) گیاهی معطر است که منشا آن منطقه مدیترانه بوده و مصارف آشپزی و دارویی زیادی دارد. این گیاه به عنوان یک گیاه طبیعی در سراسر جهان گسترش یافته و دستکاری نشده است، اما هنوز هم عمدتاً در آب و هوای ساحلی و در سواحل رودخانه‌ها رشد می‌کند.

جدای از کاربردهای رازیانه که قبلاً ذکر شد، کاربردهای دارویی و فواید سلامتی فراوانی به این گیاه اطلاق شده که عمدتاً به دلیل ترکیبات اسانس آن است و در ادامه به طور خلاصه به آنها اشاره می‌شود.

خواص تغذیه‌ای رازیانه

با توجه به پایگاه داده ملی مواد مغذی USDA به عنوان یک مرجع استاندارد، پیاز رازیانه منبع انرژی، ویتامین C، فیبر غذایی، پتاسیم و سایر مواد معدنی ضروری مانند کلسیم، فسفر و سدیم است. از طرفی مقدار کمی آهن، منیزیم، روی، نیاسین و ویتامین K را فراهم کرده، همچنین حاوی ویتامین‌های B، بتا کاروتن، ویتامین A، فلاونول‌ها است.

خواص رازیانه در طب سنتی

اجازه بدهید با جزئیات دقیق‌تری به مهمترین فواید سلامتی رازیانه نگاهی بیندازیم:

رازیانه منبع غنی ویتامین C

یک فنجان عرق رازیانه حاوی تقریباً ۲۰ درصد از نیاز روزانه ویتامین C است که آن را منبعی کاملاً غنی از این ویتامین و مفید برای رژیم غذایی ما معرفی می‌کند. ویتامین C سلامت کلی سیستم ایمنی را بهبود بخشیده و از دیواره‌های رگ‌های خونی به عنوان یک آنتی‌اکسیدان در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد که اغلب می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی شوند، محافظت می‌کند. از جمله خواص رازیانه برای پوست، کمک به تشکیل کلاژن، تولید و ترمیم بافت‌های پوست است.

رازیانه برای پیشگیری از کم خونی

آهن و هیستیدین، اسید آمینه‌های موجود در رازیانه، هر دو در درمان کم خونی مفید هستند. در حالی که آهن جزء اصلی هموگلوبین است، هیستیدین تولید هموگلوبین را تحریک کرده و همچنین به تشکیل سایر اجزای مختلف خونی کمک می‌کند.

خواص رازیانه برای معده

جویدن دانه‌های رازیانه بعد از غذا، به ویژه در شبه قاره هند، یک عمل رایج است. این کار سال‌هاست انجام می‌شود چرا که تصور می‌شود هضم غذا را تسهیل نموده و بوی بد دهان را از بین می‌برد.

از جمله خواص رازیانه دم کرده، محرک بودن برخی از اجزای موجود در آن است زیرا ترشح شیره گوارشی و معده را تحریک کرده و بدین طریق التهاب معده و روده را کاهش می‌دهند، در نتیجه جذب مواد مغذی مناسب از طریق غذا را تسهیل می‌کنند. علاوه بر این، رازیانه می‌تواند یبوست را از بین ببرد و از بدن در برابر طیف گسترده‌ای از مشکلات روده‌ای که می‌تواند ناشی از انسداد باشد محافظت کند. این ماده همچنین دارای خواص ضد اسیدی است و به طور گسترده در آماده سازی‌های ضد اسید استفاده می‌شود. در کاربردهای آشپزی نیز به عنوان ماده اصلی در بسیاری از پیش غذاها استفاده می‌گردد.

رازیانه برای کاهش نفخ

رازیانه به دلیل خواص ضد نفخ اسید آسپارتیک موجود در آن، به عنوان یک ضد نفخ بسیار محبوب عمل می‌کند. عصاره آن را بسیاری از نوزادان گرفته تا افراد مسن می‌توانند به عنوان راهی برای کاهش نفخ و دفع گاز اضافی معده استفاده کنند. معمولاً در داروها نیز از رازیانه برای کاهش علائم سوء هاضمه و نفخ غیر زخمی در نوزادان و کودکان خردسال استفاده می‌شود.

رازیانه در درمان یبوست

دانه‌های رازیانه، به‌ویژه به‌صورت پودر، به‌عنوان یک ملین احتمالی، به‌ویژه در طب آیورودا، عمل می‌کنند. در حالی که اثر محرک آن به حفظ حرکت مناسب روده‌ها کمک کرده و در نتیجه به عمل دفع کمک می‌کند، بنابراین دانه‌های آن باعث پاکسازی روده‌ها می‌شود. رازیانه همچنین معمولاً در داروهایی یافت می‌شود که درد شکم، اسهال، سندرم روده تحریک‌پذیر  (IBS) و سایر مشکلات روده را درمان می‌کنند.

یک ویزیت آنلاین طب سنتی امکان بهره‌مندی بیشتر شما از خواص این گیاه را فراهم می‌آورد.

رازیانه و کاهش احتمال بیماری‌های قلبی

همانطور که در بالا ذکر شد، رازیانه می‌تواند منبع خوبی از فیبر باشد. اما بر اساس تحقیقات انجام شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، علاوه بر مزایایی که فیبر برای هضم دارد، قادر است به حفظ سطح کلسترول سالم جریان خون نیز کمک کند. این گفته بدان معنی است که می‌تواند حذف LDL مضر یا کلسترول بد را که عامل اصلی بیماری‌های قلبی، آترواسکلروز و سکته است، تحریک نماید.

اثرات بالقوه ضد سرطانی در رازیانه

خود سبزی خام رازیانه به طور گسترده در مورد محافظت از سرطان مورد مطالعه قرار نگرفته است. با این حال، عصاره دانه رازیانه کمی بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و یافته‌های یک مطالعه در مورد محافظت از سرطان بسیار قابل توجه بود. این یافته‌ها نشان داد که در نمونه‌های حیوانی، عصاره رازیانه نه تنها می‌تواند به دلیل غلظت فلاونوئیدها، آلکالوئیدها و فنل‌ها از رشد تومورها جلوگیری کند، بلکه حتی این پتانسیل را دارد که در برابر اثرات مضر رادیوتراپی در طول درمان سرطان، به عنوان یک عامل محافظ شیمیایی عمل کند. طبق همین مطالعه، عصاره دانه رازیانه پتانسیل ضد سرطانی را در برابر سرطان سینه و سرطان کبد نشان می‌دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر