کد خبر: 21157
A

کاهش ۶۰ درصدی هزینه‌ آندوسکوپی پس از طرح تحول سلامت

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات وزارت بهداشت با اشاره به نقش موثر طرح تحول سلامت، آن را راهی برای برداشتن هزینه‌های بالای درمان از دوش بیماران دانست.

کاهش ۶۰ درصدی هزینه‌ آندوسکوپی پس از طرح تحول سلامت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، رضا ملک زاده اظهار کرد: هدف اصلی طرح  تحول سلامت را کاهش پرداختی بیماران در مراجعه به مراکز درمانی بوده است . این طرح به سرعت بعد از آغاز به کار دولت یازدهم شروع شد و تمام بیمارستان‌ها و مراکز درمانی دولتی موظف به اجرای آن شدند به طوری که در قبال دارو و درمان تنها ۶ تا ۱۰ درصد هزینه‌ها را از بیماران اخذ کنند.

وی تاکید کرد : اجرای این طرح وظیفه هر دولتی است که وقتی فردی مریض می‌شود، فقیر نشود و شرایط به گونه‌ای باشد که حداقل بیماری خود را معالجه کنند. این طرح در دولت یازدهم اجرایی شده و امیدواریم در دوره بعد هم بتوانیم آن را بهتر اجرا کنیم.

او یکی از مشکلات طرح تحول سلامت را هزینه بالایی دانست که به شرکت‌های بیمه تحمیل شد و بیمه‌ها وادار به پرداخت سهم زیادی از هزینه‌های درمانی به بیمارستان‌ها شدند هر چند این مشکل در حال برطرف شدن است.

ملک‌زاده تاکید کرد: در راستای بهبود وضعیت طرح سلامت باید راهکارهایی اتخاذ شود ، به عنوان مثال جز افراد نیازمند برای بهره‌مندی از این طرح مراجعه نکنند و اعمال جراحی غیرضروری انجام نشود.

او درباره تغییر و بهبود هزینه‌های تشخیص و درمان بیماران مبتلا به بیماری‌های گوارشی و کبدی گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت تمام هزینه‌هایی که از بیماران دریافت می‌شود به حداقل رسیده است. پیش از این فقط بحث هزینه نبود، بلکه بیمار باید لوازم جراحی یا آندوسکوپی را خریداری می‌کرد که اغلب قیمت‌های بالایی داشتند. هزینه‌هایی که بیماران برای آندوسکوپی باید از جیب بپردازند، نسبت به قبل تا ۷۰ درصد کاهش یافته و به ۱۵ تا ۲۰ درصد هزینه رسیده است.

معاون تحقیقات وزارت بهداشت درباره نرخ برخی داروهای بیماری‌های گوارشی  گفت: داروی جدیدی موسوم به  «هیومرا» یا «آدالیموماب» برای درمان بیماری‌ التهابی روده مورد استفاده قرار می‌گیرد که تا پیش از اجراری طرح سلامت یک داروی خارجی محسوب می‌شد به طوری که بیماران مجبور بودند هر آمپول را به قیمت ۲ میلیون تومان تهیه کنند. اما مدتی است این دارو در ایران توسط شرکت داروسازی «سیناژن» تولید شده و با دفترچه بیمه در اختیار بیماران قرار می‌گیرد. در حال حاضر با پوشش بیمه‌ای این دارو، بیمار تنها ۱۲۰ تا ۲۰۰ هزار تومان آن را می‌پردازد.

منبع: سلامت آنلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر