کد خبر: 5339
A

6 ماده غذایی جایگزین برای گوشت

درست است که گوشت یک ماده غذایی مفید محسوب می شود اما متخصصان بر این عقیده اند که زیاده روی در مصرف آن باعث بروز مشکلاتی در سلامتی می شود. بنابراین بهتر است حد تعادل را رعایت کنید و اگر نمی خواهید گیاهخوار شوید باز هم منابع جایگزین آن را شناخته و استفاده کنید. در این مطلب 6 جایگزین گوشت قرمز را معرفی می کنیم که به خوبی شما را سیر می کنند و انرژی لازم را در اختیارتان می گذارند.

6 ماده غذایی جایگزین برای گوشت

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، برخی از این حبوبات عبارت است از:

عدس و رفقا

گوشت قرمز سرشار از پروتئین است و این ترکیب مغذی باعث سیری طولانی مدت می شود. اگر به دنبال یک ماده غذایی دیگر هستید که به خوبی سیرتان کند اما گوشت نباشد می توانید به تخم مرغ اعتماد کنید

بیشترین فایده گوشت به دلیل دارا بودن پروتئین، زینک و آهن است. بیشترین نگرانی در افرادی که از مصرف گوشت خودداری می کنند محروم شدن از پروتئین آن است. باید بدانید که حدود 30 درصد پروتئین ما از پروتئین گیاهی تأمین می شود. لازم است که تنوع ایجاد کرده و دیگر مواد غذایی مغذی مانند حبوبات را نیز در برنامه غذایی گنجاند. باید بدانید که هر 100 گرم عدس معادل یک عدد استیک است. در واقع 100 گرم عدس پخته شده می تواند جایگزین مناسبی برای یک استیک 100 گرمی باشد. علاوه بر عدس، نخود، لوبیا و سویا نیز از دیگر جایگزین های مناسب گوشت قرمز هستند.

برنج و رفقا

به عقیده متخصصان تغذیه، در رژیم غذایی گیاهخواری و حذف گوشت با حفظ اصولی کمبودی در فرد ایجاد نمی کند. چون همان طور که گفته شد 30 درصد نیاز بدن ما به پروتئین از طریق منابع گیاهی تأمین می شود. برای جایگزین کردن گوشت می توانید مواد غذایی مناسبی از گروه غذایی دیگر مانند غلات را که حاوی پروتئین بیشتری است دریابید. توجه داشته باشید که گندم، برنج، ذرت، جو و گندم سیاه می توانند جایگزین های مناسبی برای گوشت باشند. می توانید در هر وعده غذایی بین 30 تا 45 گرم از این مواد غذایی میل کنید.

جایگزین گوشت

 

گردو و رفقا

گردو و دیگر مغزها و دانه ها برای عضلات مفید هستند. البته این مواد غذایی برای سلامت موها، ناخن ها و غیره نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. یادتان باشد که پروتئین برای عملکرد خوب ارگان های بدن لازم و ضروری است. اگر می خواهید گوشت قرمز را از برنامه غذایی تان حذف کنید لازم است که منابع دیگری را جایگزین کنید تا انرژی مورد نیاز بدنتان تأمین شود. خوشبختانه مغزها و دانه های روغنی مانند گردو، فندق، بادام و تخم کتان و غیره جزو مواد غذایی سرشار از پروتئین هستند. هر 100 گرم از این مواد غذایی 21 گرم پروتئین به بدن می رسانند.

تخم مرغ به اندازه گوشت سیرتان می کند

هر 100 گرم عدس معادل یک عدد استیک است. در واقع 100 گرم عدس پخته شده می تواند جایگزین مناسبی برای یک استیک 100 گرمی باشد. علاوه بر عدس، نخود، لوبیا و سویا نیز از دیگر جایگزین های مناسب گوشت قرمز هستند

گوشتخوارهای قهار به خوبی می دانند که گوشت قرمز نه تنها حاوی پروتئین، زینک و آهن است بلکه همچنین می تواند به خوبی گرسنگی آن ها را کنترل کند. حتماً می دانید که گوشت قرمز سرشار از پروتئین است و این ترکیب مغذی باعث سیری طولانی مدت می شود. اگر به دنبال یک ماده غذایی دیگر هستید که به خوبی سیرتان کند اما گوشت نباشد می توانید به تخم مرغ اعتماد کنید. هر 100 گرم تخم مرغ 13 گرم پروتئین دارد. علاوه بر این شیوه پخت آن بسیار ساده تر از گوشت قرمز است. بهتر است بدانید که پروتئین موجود در دو عدد تخم مرغ یعنی 100 گرم از این ماده غذایی با یک عدد استیک برابر است.

گوشت های گیاهی به اندازه گوشت حیوانی مغذی است

اگر سری به رستوران های غذاهای گیاهی بزنید خواهید دید کباب گیاهی نیز سرو می شود. در واقع از زمانی که رژیم های گیاهی رواج بیشتری یافته است رستوران ها نیز دست به تهیه محصولاتی مشابه گوشت زده اند که از ترکیبات گیاهی تهیه شده است. بنابراین با وجود مصرف این قبیل گوشت های گیاهی نگرانی بروز کمبود پروتئین کم رنگ تر می شود. می توانید به توفو، استیک سویا و سیتان وگان (گوشت گندم) اعتماد کنید. 100 گرم از این مواد غذایی برای هر وعده می تواند جایگزین مناسبی برای گوشت قرمز باشد.

جایگزین گوشت

 

سبزیجات حاوی آهن: حتی بیشتر از گوشت

گوشت ها و بخصوص گوشت قرمز شهرت زیادی برای دارا بودن آهن و زینک (روی)دارند. افرادی که دچار کمبود آهن هستند و یا از کم خونی رنج می برند و نمی خواهند گوشت زیادی مصرف کنند باید نسبت به تأمین انرژی مورد نیاز بدنشان دقت بیشتری داشته باشند. همه و بخصوص این افراد باید میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنند. در واقع این افراد باید بیشتر همه به قانون 5 واحد میوه و سبزیجات در روز پایبند باشند. آهن و زینک نیز در منابع گیاهی به میزان منابع حیوانی وجود دارد. از بین سبزیجات حاوی می توان به اسفناج، چغندر، لوبیا سبز، کاهو، جوانه ماش و غیره اشاره کرد.

آیا مصرف نکردن گوشت خطرناک است؟

توجه داشته باشید که نباید بدون اجازه پزشک در کودکان دیگر مواد غذایی را جایگزین گوشت کنید

خیلی از افراد تصور می کنند که با عدم مصرف گوشت قرمز بدنشان دچار مشکل و کمبود خواهد شد. اما متخصصان تغذیه برخلاف این باور بر این عقیده هستند که عدم مصرف گوشت برای سلامتی مضر نیست و کمبودی ایجاد نمی کند. محققان روی سلامتی افراد گوشتخوار و افرادی که میانه زیادی به این ماده غذایی ندارند بررسی کرده و نسبت به خطراتی که سلامتی این دو گروه را تهدید می کنند مطالعه کردند. نتایج بررسی ها نشان می دهد که خطرات سلامتی بین این دو گروه تفاوت چندانی ندارد. مشکل کمبود یک باور رایج است که بی دلیل در بین مردم شکل گرفته است. لازم است که مواد غذایی مناسب جایگزین شده و تنوع غذایی رعایت شود. در این صورت خطری برای افرادی که گوشت زیادی مصرف نمی کنند به وجود نمی آید.

توجه توجه

توجه داشته باشید که نباید بدون اجازه پزشک در کودکان دیگر مواد غذایی را جایگزین گوشت کنید.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر