کد خبر: 80456
A

ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر ماندگاری دارند؟

برخلاف برخی اطلاعات غلط در گردش در شبکه‌های اجتماعی درباره‌ی مدت زمان دقیق ماندگاری ویروس کرونا روی سطح مختلف، پژوهشگران همچنان در حال مطالعه‌ی این مسئله هستند.

ویروس کرونا روی سطوح مختلف چقدر ماندگاری دارند؟

به گزارش دیده بان ایران؛ درحال حاضر امیدواریم که برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا جدید، در خانه مانده باشید و دوران قرنطینه را با وجود دشوار بودن احتمالی آن، به‌خوبی پشت سر بگذارید؛ اما همیشه برخی افراد هستند که ناگزیر باید خانه را ترک کنند؛ شاید پیک موتوری باشید که نمی‌خواهید در این روزهای پایانی سال درآمد خود را ازدست بدهید و باید در تمام طول روز بسته‌ها را به‌دست مشتریان برسانید یا کارمندی هستید که باید با خودروی شخصی یا اتوبوس یا مترو در محل کار حاضر شوید. همچنین ممکن است ازجمله اعضای کادر درمان باشید و برای مراقبت از افراد بیمار به بیمارستان بروید و درعین حال تلاش کنید تا خود بیمار نشوید. در این موارد، شاید بخواهید بدانید که کرونا جدید (SARS-CoV-2)، ویروس عامل بیماری «کووید-19» تا چه مدت روی سطوحی که روزانه لمس می‌کنیم باقی می‌ماند.

 

ما هنوز نمی‌دانیم ماندگاری ویروس کرونا روی سطوح مختلف دقیقا چقدر است. مطالعه‌ای که در ماه فوریه در ژورنال هاسپیتال اینفکشن منتشر شد، چند ده مقاله‌ی پیش‌تر منتشرشده درباره‌ی دیگر اعضای خانواده‌ی کروناویروس را تجزیه و تحلیل کرد تا به درکی بهتر از مدت زمان دوام آن‌ها در خارج از بدن دست یابد. پژوهشگران نتیجه گرفتند که اگر ویروس کرونا جدید به دیگر ویروس‌های کرونای انسانی نظیر سارس و مرس شباهت داشته باشد، می‌تواند روی سطوحی چون فلز، شیشه یا پلاستیک به‌مدت حداکثر 9 روز فعال بماند. به‌عنوان مقایسه، ویروس‌های آنفلوانزا تنها نزدیک به 48 ساعت می‌توانند روی سطوح باقی بمانند. متغیرهای محیطی نظیر دمای بالاتر از 30 درجه‌ی سانتی‌گراد می‌توانند فعالیت ویروس کرونا را در خارج از بدن متوقف کنند و ضدعفونی‌کننده‌های خانگی نیز به‌نحو مؤثر قادر به نابودی آن هستند. درنتیجه سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند اگر فکر می‌کنید سطحی ممکن است آلوده باشد، صرفا آن را با ضدعفونی‌کننده‌ها تمیز و خود و دیگران را از خطر ابتلا به ویروس محافظت کنید.

 

درباره‌ی مدت ماندگاری کرونا روی لباس، مدرسه‌ی پزشکی هاروارد اشاره می‌کند که دوام ویروس احتمالا روی سطوح سخت بیشتر از سطوح نرم نظیر پارچه‌ی لباس است. با این حال، پزشکان درآوردن کفش‌ها و تعویض لباس‌های بیرونی با نمونه‌های تمیز را برای پیشگیری از ورود میکروب‌های خارجی به درون خانه توصیه می‌کنند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده نیز شستن اقلام پارچه‌ای را با استفاده از آب گرم مناسب و اطمینان از خشک‌شدن کامل آن‌ها توصیه می‌کند./زومیت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر