کد خبر: 101884
A

نماینده مجلس: اصلاحات دولت در لایحه بودجه به اندازه تغییر چند عدد و کلمه است/ دولت به جای کار کردن دنبال پیدا کردن آن چند نفری است که شعار داده اند

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه تغییراتی که به اسم اصلاح در لایحه اعمال شده است جزئی بوده و تغییرات خاصی نیست و احتمالا چند کلمه یا عدد و رقم را تغییر دادند؛ حتی گفته می شود مدل تغییر داده شده به گونه ای است که حتی وضعیت را بدتر از لایحه قبلی کرده است.

نماینده مجلس: اصلاحات دولت در لایحه بودجه به اندازه تغییر چند عدد و کلمه است/ دولت به جای کار کردن دنبال پیدا کردن آن چند نفری است که شعار داده اند

به گزارش دیده بان ایران؛ احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه مجلس در بحث بودجه به دنبال لجاجت با دولت یا سایر دستگاه ها نیست گفت: ما معتقدیم به عنوان نمایندگان مردم موظف هستیم مدافع منافع ملت در داخل کشور باشیم.

وی با اشاره به اینکه بودجه برنامه اداره مالی سالانه کشور است ادامه داد: اهمیت کنترل و نظارت بر این برنامه مالی بسیار اهمیت دارد به طوری که اگر این برنامه با دقت کارشناسی تنظیم و تصویب نشود یک سال تمام مردم، کشور و همه بخش ها باید تبعات آن را تحمل کنند.

ارکانی با بیان اینکه از ابتدای تحویل بودجه به مجلس این انتقاد به هیئت رئیسه مجلس وجود داشت که کلیات لایحه ابتدا به رای نمایندگان گذاشته شود بعد روند بررسی آن آغاز شود عنوان کرد: کلیات باید ابتدا به رای گیری گذاشته می شد، اگر کلیات بودجه یک ماه و نیم پیش در مجلس رد می شد، فرصت کافی و مناسب برای جلسات کارشناسی بین مجلس و دولت وجود داشت.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به اینکه کمیسیون تلفیق یک ماه و نیم برای بررسی بودجه وقت گذاشت اما بعد از آن دوباره به خانه اول بازگشتیم و کلیات در صحن به رای گذاشته شد تصریح کرد: در جلسه علنی کلیات لایحه دولت به رای گذاشته شد و نمایندگان آن را رد کردند، مجلس به کلیات لایحه ای که دولت ارائه داده بود رای منفی داد.

ارکانی با اشاره به اینکه در حال حاضر که لایحه بودجه رد شده دولت موظف به اصلاح این لایحه است تاکید کرد: متاسفانه تغییراتی که به اسم اصلاح در لایحه اعمال شده است جزئی بوده و تغییرات خاصی نیست و احتمالا چند کلمه یا عدد و رقم را تغییر دادند حتی گفته می شود مدل تغییر داده شده به گونه ای است که حتی وضعیت را بدتر از لایحه قبلی کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه در شرایط فعلی بهترین راهکار ارائه بودجه سه دوازدهم است تصریح کرد: براساس قانون اگر مجلس بودجه را تصویب نکند بودجه سه دوازدهم توسط مجلس تصویب می شود، در حقیقت بودجه ای که دولت در سال 99 ارائه کرده و به تصویب رسیده است برش سه دوازدهمی خورده و عینا در سال 1400 اجرایی شده و پس از آن تا زمان پایان کار دولت یک دوازهم یک دوازدهم تمدید می شود.

وی با اشاره به اینکه برخی معتقدند دولت هر لایحه ای ارائه داد تصویب کنیم تا کار جلو برود ادامه داد: نباید از ترس مرگ خودکشی کرد، از ترس اینکه بودجه سه دوازدهم تصویب نکنیم بودجه شلخته و نامنظمی تصویب شود که هیچ کس در دولت مسئولیت آن را برعهده نگیرد و بعد از پایان کار دولت، دولت آینده هم گرفتار باتلاق بودجه غیر واقع بینانه کنیم که تبعات آن به گردن مجلسی است که آن را تصویب کرده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه در بودجه سه دوازدهم می توان نظم و کنترل بیشتری بر هزینه های دولت داشت تاکید کرد: در این صورت می توان به طور علی الحساب به دولت اجازه افزایش حقوق های تعیین شده را بدهیم، مثلا افزایش حقوق 25 درصد کارمندان را به طور علی الحساب اعمال کنیم تا هر زمان که بودجه 1400 ابلاغ شد اقلام علی الحساب به طور قطعی اعمال شود.

ارکانی با اشاره به اینکه لجاجت ممکن است باعث شود کشور فراتر از ساختارهای قانونی دچار مشکل شود عنوان کرد: دوستان در دولت لجابت را کنار بگذارند، درست است که دولت در ماه های پایانی خود قرار دارد اما اداره کشور و زندگی مردم بعد از این دولت هم ادامه دارد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با بیان اینکه دولت بدون انتقام گیری به وظایف خود بپردازد ادامه داد: به جای اینکه وقت دولت صرف حاشیه پردازی هایی از قبیل سفر رئیس مجلس به روسیه یا شعار دادن تعداد اقلیت در 22 بهمن شود، صرف کار و برنامه مالی کشور برای سال 1400 شود تا در دقایق پایانی کار خود عملکردی داشته باشد که با خاطره بهتری از مردم خداحافظی کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اینکه کار غلط همیشه غلط است و نمی توان با مصلحت اندیشی و محافظه کاری عمل کرد خاطرنشان کرد: کار را باید برمبنای اصول کارشناسی انجام داد، تا زمانی که بودجه اشکال و نقص دارد اجازه نداریم آن را به تصویب برسانیم.

منبع: راه دانا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر