کد خبر: 11301
A
دیده بان ایران گزارش می دهد؛

بازتاب گسترده تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های خارجی/ خبرگزاری فرانسه: ده‌ها هزار نفردر این مراسم شرکت کردند

خبرگزاری فرانسه می نویسد: ده‌ها هزار نفر این مراسم شرکت کردند/ تلویزیون الجزیزه و المیادین تشییع پیکر آیت االله هاشمی را به صورت زنده پوشش دادند

بازتاب گسترده تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های خارجی/   خبرگزاری فرانسه: ده‌ها هزار نفردر  این مراسم شرکت کردند

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، صبح امروز ( سه شنبه 21 دی )  در حالی دانشگاه تهران میزبان دوستداران و طرفدارن آیت الله رفسنجانی برای تشییع پیکر ایشان بود که این رویداد بازتاب بسیار زیادی در رسانه های جهان داشت. 

مراسم تشییع پیکر حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در رسانه های خارجی بازتاب گسترده ای  داشت و می توان گفت بعد از رحلت امام خمینی( ره) و در بین فوت چهره های سیاسی کشور، مراسم ایشان با شکوه تر برگزار شده و در رسانه های خارجی بیشترین بازتاب را داشته است؛ این موضوع نشان از این دارد که آیت الله هاشمی رفسنجانی یک چهره سیاسی ایرانی شناخته شده در کشورهای خارجی است.

 

عناوین اخبار رسانه های خارجی در مورد تشییع پیکر آیت الله رفسنجانی 

 

خبرگزاری فرانسه می نویسد: ده‌ها هزار نفر در مراسم تشییع پیکر (آیت‌الله) هاشمی رفسنجانی، رییس جمهور اسبق‌ ایران، شرکت کردند. 

شبکه تلویزیونی آسوشیتدپرس (ای‌پی‌تی‌ان) نیز در گزارش تصویری مستقیم از تهران، مراسم تشییع پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، را پوشش داد. 

بر اساس تصاویر شبکه آسوشیتدپرس، مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور مقامات کشوری و لشکری، اقشار مختلف مردم و اعضای خانواده آن مرحوم در دانشگاه تهران برگزار شد. 

 

پخش زنده مراسم در شبکه های بین المللی 

 

شبکه "المیادین" و "الجزیره" مباشر بخشی از مراسم تشیع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران را به طور زنده پخش کرد.

"محمد حسن البحرانی"، رییس دفتر شبکه تلویزیونی المیادین در تهران، با تسلیت گفتن به ملت ایران به مناسبت درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی، همزمان با پخش تصاویر زنده‌ای از بخشی از مراسم تشییع پیکر رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در ایران، گفت: صبح امروز پیکر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به دانشگاه تهران منتقل شد. خیابان‌های منتهی به دانشگاه تهران، که در مرکز پایتخت ایران قرار دارد، مملو از کسانی بودبرای مشارکت در نماز میت و مراسم تشییع پیکر ایشان آمده بودند.شبکه الجزیره مباشر هم بخش‌هایی از مراسم تشییع پیکر در تهران را به طور زنده پخش کرد.

 

 

 

انتخابات ریاست جمهوری تحت تاثیر فقدان آیت الله رفسنجانی

 

"الکساندر براتسکی" روسی در یادداشتی در روزنامه "گازیتا"،  به موضوع رحلت آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی پرداخت و وی را یکی از بانفوذترین سیاستمدارانی که قادر به کاستن تنش های مرتبط با برنامه هسته ای ایران بود، دانست. وی در یادداشت خود به تاثیر این فقدان در انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز اشاره کرده است.

او می نویسد: رفسنجانی یکی از با نفوذترین سیاستمداران ایران به شمار می آمد. پس از تحصیل در حوزه علمیه قم، به همراه و متحد نزدیک آیت الله روح الله خمینی (ره)، رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار ایران امروزی تبدیل شد.

رفسنجانی به طور فعال در سرنگونی رژیم شاهنشاهی ایران شرکت داشت و بعد از انقلاب اسلامی در پست های کلیدی ایران قرار گرفت و پس از رحلت امام خمینی (ره) در سال 1989 موقعیت رسیدن به عالی ترین مقام سیاسی کشور را داشت. آیت الله خامنه ای به مقام رهبری رسیدند و رفسنجانی  در سال های 1989 تا 1997 به عنوان رئیس جمهور ایران خدمت کرد. 

دوران ریاست جمهوری وی با اصلاحات اقتصادی و ایجاد فضای باز در بخش های مختلف اقتصادی کشور گره خورده است. او به عنوان رهبر حزب میانه رو "کارگزاران سازندگی" انتخاب شد و از مخالفان محافظه کاران رادیکال بود.

این سیاستمدار در گذشته یکی از ثروتمند ترین افراد کشور محسوب می شد. در سال 2003، مجله فوربس نوشت که ثروت خانواده رئیس جمهور سابق ایران ارزشی معادل 1 میلیارد دلار دارد. 

در سال 2005، رفسنجانی بار دیگر نامزدی خود را برای پست ریاست جمهوری ایران اعلام کرد، اما در نهایت انتخابات ریاست جمهوری را به رهبر حزب محافظه کار تندرو و شهردار سابق تهران "محمود احمدی نژاد" باخت.

دیده بان ایران / سجاد صفری

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر