کد خبر: 122066
A

کارهای عجیب تیم مذاکره کننده؛ تروئیکای اروپایی را در مذاکرات به رسمیت نشناختیم با سه کشور جداگانه مذاکره کردیم!

ارگان اطلاع رسانی دولت توصیفی از کارهای عجیب تیم مذاکره کننده هسته ای ارائه داده است. ظاهراً تیم مذاکره کننده ایران در وین هم تروئیکای اروپایی را به رسمیت نشناخته و هم این سه کشور جداگانه مذاکره کرده است.

کارهای عجیب تیم مذاکره کننده؛ تروئیکای اروپایی را در مذاکرات به رسمیت نشناختیم با سه کشور جداگانه مذاکره کردیم!

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ رگان اطلاع رسانی دولت توصیفی از کارهای عجیب تیم مذاکره کننده هسته ای ارائه داده است. ظاهراً تیم مذاکره کننده ایران در وین هم تروئیکای اروپایی را به رسمیت نشناخته و هم این سه کشور جداگانه مذاکره کرده است.

 این ادعای ارگان رسانه ای دولت در حالی است که کشورهای اروپایی در طول سال های گذشته درباره مواضع هسته ای ایران مواضع مشترک و تقریبا یکسانی دارند؛ کارشناسان وزارت خارجه هم به خوبی می دانند اختلاف فرانسه و انگلیس بر سر پناهندگان و مسائل برگزیت بوده و سیاست خارجی دو کشور مذاکره کننده(فرانسه و آلمان) در اتحادیه اروپا سامان پیدا می کند و بالطبع سال هاست، اروپایی ها و حتی انگلیس علی رغم اختلافات در حوزه های اقتصادی و مسائل برگزیت درباره «برجام »موضع هماهنگ داشته و دارند؛ اینکه مذاکره کنندگان با هر کشور اروپایی جداگانه مذاکره کنند؛ بیشتر یک بازی دید و بازدید و تلف کردن وقت محسوب می شود. 

این رویکرد عجیب را با باید در کنار عدم اجازه به تیم آمریکایی برای ورود به مذاکرات و قرار دادن آن در اتاق کنار مذاکرات قرار داد.

خبرگزاری ایرنا نوشته است: «بر اساس اطلاعات موجود، در این دوره از مذاکرات، تیم ایرانی با بهره گیری از تجربه پیشین، تروئیکای اروپایی را به رسمیت نشناخته و با تیم‌های مذاکره کننده سه کشور اروپایی به صورت جداگانه به مذاکره پرداخته است.

پس از بروز اختلافات جدی میان سران کشورهای اروپایی از جمله انگلیس و فرانسه و اعتراض بی‌سابقه مکرون رئیس جمهور فرانسه علیه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس، اختلافات میان سران اروپایی وارد فاز جدیدی شد؛ رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده است که «انگلیس توسط یک دلقک مدیریت می‌شود و مدیریت جانسون، فرانسه را ناامید کرده است»

تیم ایرانی با رصد دقیق اختلافات عمیق این کشورها با عدم رسمیت بخشی به تروئیکای اروپایی، مانع تجمیع نظر و کارشکنی سه کشور در روند مذاکرات شده است.

هوشمندی تیم ایرانی و بهره‌گیری از شکاف‌های جدی میان برخی طرف‌های مذاکره کننده، باعث شده تا سناریوی مقصرسازی در مسیر عدم نتیجه احتمالی از این دور مذاکرات، با شکست مواجه شود» 

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ اینکه این نوع مذاکره موثر خواهد بود یا خیر را زمان تعیین می کند اما باید در نظر داشت که تیم مذاکره کننده نباید دچار اشتباه توافق «سعدآباد» شد و این موضوع را فراموش کرد که همه کشورهای غربی و حتی روسیه و چین در خصوص مسائل هسته ای خواسته های مشخص است.  

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر