کد خبر: 127670
A

رییس کمیسیون امنیت: مجلس شورای اسلامی در مذاکرات هسته ای نقشی ندارد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در نقطه عطف مذاکرات هسته‌ای قرار داریم و باید تصمیم مهمی گرفته شود، گفت: بخش‌هایی از توافق که برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و با عنوان خط قرمز ما محسوب می شود، باقی مانده است؛ آقای باقری باید در دور جدید مذاکرات وین خط قرمزها و ‌دغدغه های جمهوری اسلامی را بیان کند.

رییس کمیسیون امنیت: مجلس شورای اسلامی در مذاکرات هسته ای نقشی ندارد

به گزارش دیده بان ایران؛ وحید جلال زاده در توضیح نشست فوق العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی برای بررسی آخرین نتایج مذاکرات وین با حضور امیرعبداللهیان وزیر خارجه گفت: مجلس به نمایندگی از ملت بزرگ ایران نسبت به موضوع مهم مذاکرات وین دغدغه مندی دارد. قانون مترقی مصوب سال ۹۲ با عنوان قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها نیز محافظ مذاکرات است، لذا خطوط قرمز ترسیم شده ای وجود دارد که در جلسات متعدد قبلی با باقری مذاکره کننده ارشد و وزیر خارجه مطرح شده است.

وی ادامه داد: در نقطه عطف مذاکرات هسته‌ای قرار داریم و باید تصمیم مهمی گرفته شود. از این رو کمیسیون امنیت ملی از وزیر امور خارجه دعوت کرد و ایشان گزارش صادقانه و سازنده ارائه کرد و نمایندگان هم نظرها و نقدهای خود را بیان داشتند. در نهایت نظرات مجلس به وزیر خارجه منتقل شد و اختلاف خیلی چندانی با هم نداشتیم.

جلال زاده خاطرنشان کرد: در مذاکرات به دنبال انتفاع حداکثری اقتصادی در سفره و معیشت مردم و همچنین حفظ توانمندی‌های هسته‌ای کشور هستیم. این ها در گزارش وزیر خارجه موجود بود و نشان داد مجلس و دولت دغدغه مشترک دارند منتها ما به عنوان ناظر به وظیفه خود عمل می کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: مجلس لحظه به لحظه مذاکرات را رصد کرده و گزارش گیری می کند لذا هر جا احساس شود که نسبت به منافع مردم و انتفاع اقتصادی اجحاف شود وظیفه خود را انجام می دهد.

جلال زاده درباره نحوه حمایت مجلس از تیم مذاکره کننده گفت: ما به عنوان مجلس دخالتی در بحث اجرا نداشته و در مذاکرات نقشی نداریم؛ این وظیفه دولت ‌و تیم مذاکره کننده است. از طرف دیگر توافقی حاصل نشده که بحث حمایت در میان باشد. مجلس در حال حاضر وظیفه نظارتی خود را به نمایندگی از مردم انجام می دهد. ما از سیاست های درست در مذاکرات حمایت می کنیم؛ امروز هم نکات و نقدها به وزیر خارجه منتقل شد.

وی درباره اینکه آیا این آخرین دور مذاکرات است؟ گفت: ما زیر ضرب الاجل مذاکره نمی‌کنیم و این را به وزیرخارجه منتقل کردیم. خط قرمز ما انتفاع اقتصادی و حفظ توانمندی‌های صلح آمیز هسته ای است.

جلال زاده در واکنش به صحبت های خطیب زاده مبنی بر اینکه حدودا ۹۸ درصد پیش نویس توافق آماده شده است، گفت: من نمی توانم مانند آقای خطیب زاده درصد آماده شدن پیش نویس توافق را اعلام کنم اما بخش‌هایی از توافق که برای جمهوری اسلامی بسیار مهم است و با عنوان خط قرمز ما محسوب می شود، باقی مانده است و آقای باقری باید در دور جدید مذاکرات وین خط قرمزها و ‌دغدغه های جمهوری اسلامی را بیان کند؛ امیدواریم بتوانند در اخذ تصمیمات موفق عمل کنند./ ایسنا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر