کد خبر: 127857
A

فلاحت پیشه: بحران اوکراین و روسیه بهترین زمان برای امضاء توافق احیای برجام است/ ایران باید هرچه سریع تر گاز خود را وارد چرخه انرژی دنیا کند

تحلیلگر مسائل سیاسی کشور و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: در شرایطی که دنیا تشنه انرژی و نفت و گاز است، ایران می تواند به جای این که گرفتار وقت کشی‌هایی که باشد که در ظاهر توام با لبخند کشورهایی مثل روسیه ادامه می یابد، سریع تر چالش های خود را تعدیل، بازارهای خود را بازیابی و با سرمایه گذاری های لازم ، گاز خود را سریع تر وارد چرخه انرژی دنیا کند.

فلاحت پیشه: بحران اوکراین و روسیه بهترین زمان برای امضاء توافق احیای برجام است/ ایران باید هرچه سریع تر گاز خود را وارد چرخه انرژی دنیا کند

به گزارش دیده بان ایران، حشمت الله فلاحت پیشه درباره نحوه رفتار منطقی از جانب ایران در بحران بین اوکراین و روسیه و تاثیر این مساله بر مذاکرات برجامی گفت: در دنیای امروز کشورها فرصت طلب  هستند و در همین مساله توافق هسته ای ایران، همه کشورها برای خود، حوزه منافع برجامی تعریف کردند یا خیلی فراتر از  آن، حوزه فرصت طلبی از مسائلی که ایران در آن، درگیر تنش  شده شکل دادند.

وی افزود: کشورهای مختلفی از جمله عربستان، قطر ، ترکیه ، پاکستان ، کشورهای آسیای مرکزی  و حتی خود روسیه ،  از ناحیه تنش‌های فزاینده‌ای که ایرانی‌ها روز به روز برای خود می ساختند، برای خود فرصت و منافع ایجاد کردند.

فلاحت پیشه  با بیان این که « همه طرف های برجام به جز ایران و شاید تا اندازه ای هم آمریکا برای خود حوزه منافع برجامی تعریف کردند»، گفت:دیگران حوزه منافع برجامی شکل دادند به شکلی که تدفین مذاکرات به سود آن ها است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم با بیان این که «مواضع دوگانه مسئولان ایرانی در موضوع اوکراین دردی را دوا نمی کند»، تصریح کرد: در شرایط کنونی که بحران انرژی و افزاش قیمت  نفت وجود دارد ایران می تواند ضمن رفع ابرچالش خود در حوزه برجام ، جایگاه برجسته ای در حوزه نفت و گاز و انرژی دنیا را برای خود تعریف کند.

وی با تاکید بر این که «حالا زمان مناسبی برای امضا احیاء برجام است» ادامه داد:  در شرایطی که دنیا تشنه انرژی و نفت و گاز است، ایران می تواند به جای این که گرفتار وقت کشی‌هایی که باشد که در ظاهر توام با لبخند کشورهایی مثل روسیه ادامه می یابد، سریع تر چالش های خود را تعدیل، بازارهای خود را بازیابی و با سرمایه گذاری های لازم ، گاز خود را سریع تر وارد چرخه انرژی دنیا کند.

فلاحت پیشه تاکید کرد: ایران از جایگاه دومین مخازن گازی در دنیا برخوردار است اما کمتر از یک درصد تجارت گازی دنیا با ایران انجام می شود و این یعنی ضعف مدیریت.

وی درباره رفتارهای سیاسی در قبال بحران اوکراین از جانب گروه های داخل کشور نیز گفت: هیچ شعاری نمی تواند این وضع را تحت الشعاع قرار دهد و انتظار این است که وقتی دنیا و حتی خود روسیه، از چالش های ایران فرصت طلبانه سود برد، ایران نیز امروز به دنبال تعریف منافع ملی برای خود باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم خاطر نشان کرد: در این شرایط ایران باید این فرصت را به رسمیت بشناسد و ضمن رفع مشکلات خود، به گونه ای عمل کند که در بحران انرژی دنیا ، برای بازیابی جایگاه خود بهترین استفاده را ببرد./ جمهوریت

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر