کد خبر: 136705
A

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: ما نمی توانیم مقررات اسلام و جمهوری اسلامی را درباره حجاب زیر پا بگذاریم

آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی گفت: ما نمی توانیم مقررات اسلام را درباره حجاب زیر پا بگذاریم و از سوی دیگر مقررات جمهوری اسلامی ایران را درباره حجاب نمی توانیم زیر پا بگذاریم. حجاب هم در مقررات اسلام و هم در مقررات جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. اما شخصا اعتقاد من این است که باید برخوردهای ما ایجابی باشد و سلبی نباشد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی: ما نمی توانیم مقررات اسلام و جمهوری اسلامی
را درباره حجاب زیر پا بگذاریم

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه امام جمعه باید پدر همه باشد، گفت: اگر امام جمعه بخواهد فقط از یک قشر خاص حمایت کند، قطعا دیگر امام آن گروه خاص می شود و امام همه نمی شود. لذا اگر امام جمعه بخواهد در هر شهر یا استانی موفق شود باید نقش پدری را ایفا کند تا در بزنگاه ها و روزهای حساس و بحران که امام جمعه مطلبی را می گوید، همه اقشار دنبالش بیایند؛ وگرنه با مشکل مواجه می شود.

مشروح اظهارات آیت الله سید محمدعلی آل هاشم را که روز دوشنبه در حاشیه تجدید میثاق ائمه جمعه با آرمان های امام انجام شد، در جماران منتشر شده در ادامه می خوانید:

امام خمینی(س) فرموده اند که «ائمه جمعه، ائمه جماعت، روحانیون محترم، اینها باید توجه به این معنا داشته باشند که اینها پدر هستند از برای ملت. اینها با مردم باید سمت پدری داشته باشند، اینها با مردم باید رفتارشان رفتار پدرانه باشد»(صحیفه امام، جلد 19، صفحه 250). از نظر حضرتعالی در این ویژگی «حالت پدری داشتن نسبت به مردم» چه لازم و ضروریاتی دارد؟

این فرمایش ایشان را ما باید معیار عمل خود قرار بدهیم. چرا که اعتقاد ما این است که امام جمعه باید پدر همه باشد. امام جمعه باید محور فعالیت های دینی باشد و دست نوازش به همه تشکل های سیاسی داخل نظام بکشد. در خانه پدر نسبت به فرزندانش چه کار می کند؟ ممکن است که یک فرزند از نظر رفتاری نسبت به فرزند دیگرش تفاوت داشته باشد ولی پدر نمی تواند فرزندانش را رها کند.

امام جمعه باید نسبت به یک پدر خانواده به تمام فرزندانش دست نوازش بکشد. برای همه تشکل های سیاسی که داخل نظام هستند پدر باشد. دقیقا همین رفتاری که امام توصیه فرمودند را امروز ما در رفتار مقام معظم رهبری می بینیم. ایشان هم به نقش امام جمعه به عنوان پدر جامعه توصیه می کنند.

اگر امام جمعه بخواهد فقط از یک قشر خاص حمایت کند، قطعا دیگر امام آن گروه خاص می شود و امام همه نمی شود. لذا اگر امام جمعه بخواهد در هر شهر یا استانی موفق شود باید همان نقش پدری را ایفا کند تا در بزنگاه ها و روزهای حساس و بحران که امام جمعه مطلبی را می گوید، همه اقشار دنبالش بیایند؛ وگرنه با مشکل مواجه می شود.

یکی از مسائلی که این روزها در رسانه ها زیاد مطرح می شود بحث اجباری یا اختیاری بودن حجاب است. دیدگاه شما در مورد این مسأله چیست؟

ما نمی توانیم مقررات اسلام را زیر پا بگذاریم و از سوی دیگر مقررات جمهوری اسلامی ایران را هم نمی توانیم زیر پا بگذاریم. حجاب هم در مقررات اسلام و هم در مقررات جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. اما شخصا اعتقاد من این است که باید برخوردهای ما ایجابی باشد و سلبی نباشد. مثلا یک زمانی کسانی که اهل دخانیات بودند در داخل هواپیما و اداره هم سیگار می کشیدند و الآن این مسأله در جامعه قبح دارد و اگر کسی بخواهد سیگار بکشد همه با چشم بد نگاه می کنند. فرهنگ سازی شد که سیگار کشیدن در جامعه خوب نیست.

لذا باید طوری فرهنگ سازی شود که اگر کسی بخواهد بدون حجاب درون جامعه بیاید، قبح داشته باشد و همه بگویند او چه کار بدی انجام می دهد. فرهنگ سازی خیلی مهم است و به نظرم کار ایجابی باید بیشتر شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر