کد خبر: 13760
A
دیده بان ایران جلسه امروز شورای شهر را بررسی می کند؛

آتشبار قالیباف از جهنم پلاسکو به سمت پاستور/ پلاسکو کارگاه بود و وزارت کار باید آنرا پلمب می کرد نه شهرداری

روز گذشته تعدادی از خبرنگاران که برای آفیش شدن در جلسه امروز تلاش می کردند به دیده بان ایران گفتند: «تعداد زیادی از خبرنگارانی که برای جلسه مهم شورا آفیش شده اند از طیف و رسانه های منتسب به شهردار تهران هستند و به همین دلیل رسانه های بعضا" اصلاح طلب برای دریافت کارت حضور در جلسه با مشکل روبرو شده اند.»

آتشبار قالیباف از جهنم پلاسکو به سمت پاستور/  پلاسکو کارگاه بود و وزارت کار باید آنرا پلمب می کرد نه شهرداری

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران؛ صبح روز یکشنبه همانطور که از چند روز قبل خبرش منتشر شده بود شهردار تهران برای پاسخگویی به سوالات اعضای شورای شهر تهران در محل برگزاری جلسه در ساختمان خیابان بهشت حاضر شد. جلسه ای که برخلاف یکشنبه های گذشته قرار بود این بار علنی و با حضور خبرنگاران برگزار شود تا این بار برخلاف جلسه هفته گذشته مجلس، شهردار تهران پاسخگوی مستقیم سوالات نمایندگان مردم در شورا و همچنین رسانه ها باشد.

این در حالی است که روز گذشته تعدادی از خبرنگاران که برای آفیش شدن در جلسه امروز تلاش می کردند به دیده بان ایران گفتند: «تعداد زیادی از خبرنگارانی که برای جلسه مهم شورا آفیش شده اند از طیف و رسانه های منتسب به شهردار تهران هستند و به همین دلیل رسانه های بعضا" اصلاح طلب برای دریافت کارت حضور در جلسه با مشکل روبرو شده اند.»

اما به هر ترتیب ساعت 10 صبح امروز جلسه با حضور شهردار تهران رسمیت یافت و در پی آن در حالیکه انتظار می رفت قالیباف سخنانش را با طرح موضوع پلاسکو آغاز کند به معضل آبگرفتگی خیابان های سطح شهر و مدیریت جهادی شهرداری تهران در این رابطه آغاز کرد.

وی همان ابتدا و در توجیح نپرادختنش به موضع مهم پلاسکو با بیان اینکه بارها به من عنوان شد که چرا به ارائه گزارش در شورا نپرداختی گفت: مقام معظم رهبری طی پیامی از همه افراد خواسته بودند که تنها نسبت به رسیدگی آسیب دیدگان اقدام کنند و واقعیت این است که 9 روز عملیات آواربرداری به طول انجامید و تا زمان تشییع پیکر و برگزاری مراسم نیز تمام هم و غم مان رسیدگی به امور آسیب دیدگان بود و از روز چهارشنبه که مراسم گرامیداشت برگزار شد، جلسه امروز اولین جلسه بود که با وجود غیر علنی بودن جلسات یکشنبه درخواست کردم این جلسه علنی برگزار شود تا مردم عزیز و رسانه‌ها نیز در جریان باشند.

شهردار تهران در این بخش از سخنانش برخلاف حضورش در مجلس فیلمی با خود به همراه نیاورده بود و با ارائه پاورپوینتی به بررسی وظایف حقوقی و قانونی دستگاه‌ها پرداخت.

وی در ادامه به بند 14 ماده 55 و مسئولیت شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بر اساس بند 14 ماده 55 دو موضوع سیل و حریق مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس شهرداری تهران در یک دهه اخیر اقدامات خوبی در این زمینه‌ها انجام داده، به گونه‌ای که برای مهار سیل بیش از چند صد کیلومتر کانال و تونل برای جمع آوری آب‌های سطحی ایجاد کرده‌ایم.

قالیباف که تا اینجای سخناش، همچنان بر مدیریت جهادی اش در شهرداری تاکید داشت افزود: روزگاری در شهر تهران با هر بارندگی بیش از 1800 نقطه آبگیر داشتیم که حالا این نقاط آبگیر به 150 نقطه رسیده است. شهرداری همچنین توانسته حوضچه‌های آرامش آب در رود دره‌ها ایجاد کند تا سیلاب‌هایی که از کوه سرازیر می‌شوند را کنترل کنند. البته قالیباف به این نکته هم اشاره داشت که کنترل سیل‌های کوه بر عهده شهرداری نیست.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات شهرداری در زمان تصدی خودش اشاره کرد و گفت: «سال 84 که کار را شروع کردیم 71 ایستگاه آتش نشانی داشتیم که از این تعداد 21 ایستگاه دارای کیفیت لازم نبودند و به همین جهت آنها را تماما تخریب و مجددا از نو ساختیم و بیش از 50 ایستگاه دیگر نیز در شهر ساختیم که مجموعا امروز تعداد ایستگاه‌ها به عدد 123 رسیده است.»

وی همچنین با بیان اینکه عمر متوسط خودروهای آتش نشانی 18 سال بوده و تهران تنها در سال 84، 280 خودرو داشته است گفت: اما امروز عمر متوسط خودروها به 6 سال رسیده و بیش از 930 خودروی عملیاتی داریم.

قالیباف در ادامه سخنان خود به ماده 55 رفع خطر از دیوارها و اماکن پر خطر عمومی و خصوصی و همچنین پر کردن چاله‌ها و ... و جلوگیری از ناودان‌ها و دودکش‌های ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: کلیه موارد رفع خطر در ماده فوق بر عهده شهرداری است که پس از کسب نظر مأمور فنی خود به مالکان و صاحبان اماکن ابلاغ مدت دار مناسبی صادر می‌کند گفت: یعنی هر کدام از موضوعات و خطراتی که برای همسایگان مزاحمت ایجاد می‌کند بر اساس اعلام مامور فنی باید به فرد تذکر داده شود و اگر مالک به دستور شهرداری تهران عمل نکرد شهرداری رأسا اقدام به رفع خطر و یا مزاحمت خواهد کرد و هزینه‌های مصرف شده را با احتساب 15 درصد بیشتر دریافت خواهد کرد.

 

قالیباف با اشاره به بخشی از انتقاد هایی که به شهرداری درباره پلمپ ساختمان های فرسوده وارد میشود اظهار کرد: «ماده 100 مربوط به تخلفات ساختمانی است و نه ایمنی و شهرداری نیز تصمیم نمی‌گیرد بلکه بر اساس حکم قضایی اقدام خواهد کرد.»

وی با بیان اینکه بر اساس ماده 101 قانون کار گزارش بازرسان کار و کارشناسان بهداشت در موارد مربوط به حدود وظایف و اختیارات در حکم گزارش ضابطان دادگستری است گفت: در ماده 105 قانون کار آمده است که حتی اگر کارشناسی در حین بازرسی، احتمال وقوع حادثه و یا خطر را بدهد مراتب را فورا باید به کارفرما و یا دستگاه‌های ذیربط گزارش دهند. بر همین اساس وزارت کار و وزارت بهداشت حسب مورد گزارش کارشناسان، از دادسرای عمومی و یا دادگاه عمومی محل تقاضا خواهند کرد که فورا قرار تعطیل و لاک و مهر تمام و یا قسمتی از کارگاه را صادر کنند. پس اینجا کسی که باید پلمب را انجام دهد مشخص است و ما خلأ قانونی نداریم.

قالیباف با بیان اینکه دادستان باید بلافاصله پس از دریافت گزارش بازرسان کار یا کارشناسان بهداشت حرفه‌ای، نسبت به صدور قرار اقدام کند گفت: «دستور رفع تعطیلی نیز بر اساس قانون در صورتی خواهد بود که بازرس کار یا کارشناس بهداشت حرفه‌ای رفع نقص را تایید کند. یعنی دادستان هم نمی‌تواند نسبت به رفع پلمب اقدام کند.»

وی با بیان اینکه در سال 93 دولت بر اساس اصل 138 قانون اساسی مصوبه‌ای با امضاء معاون اول داشته است که بر اساس آن کلیه دستگاه‌های مقرر ملزم به اجرای اقدامات مربوط به آتش نشانی و ایمنی شده‌اند گفت: این ابلاغیه بعد از حادثه جمهوری بوده است.

قالیباف در این بخش از سخنانش مانند گذاشته به جای پرداختن به اصل موضوع بازهم تقصیرها را به گردن یک نهاد دیگر انداخت و با انتقاد به وزارت کار افزود: «آتش نشانی‌های سراسر کشور اگر گزارش دادند که در جایی ناامنی وجود دارد وزارت کار مکلف است که بررسی ایمنی را در اولویت کار خود قرار دهد و همچنین در ماده 4 این آیین نامه تاکید شده که تدوین ضوابط و مقررات ایمنی کارگاه‌ها به شورای عالی حفاظت فنی که رئیس آن وزیر کار و دبیر آن نیز اداره کل بازرسی است واگذار می‌شود.»

قالیباف در ادامه پس از چهل دقیقه به حاشیه رفتن با بیان اینکه بعضا در مورد کاربری‌های ساختمان پلاسکو شائباتی مطرح می‌شود گفت: بر اساس قانون کار، کارگاه محلی است که کارگر به درخواست کارفرما و یا نماینده او کار می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس ماده 4 قانون سال 69 پلاسکو «کارگاه» بوده است گفت: بر اساس ماده 33 قانون نظام مهندسی نیز این سازمان باید بر طراحی و اجرای ساختمان نظارت می‌کرده است اما جای سوال است که پس از دریافت پایان کار از شهرداری تهران چه کسی نظارت دائمی و کنترلی باید بر ساختمان‌ها داشته باشد که بر اساس مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، طراحی، محاسبه، اجرا و نگهداری از ساختمان به منظور اطمینان از ایمنی بر عهده شخص حقیقی و حقوقی است که دارای حق قانونی از طرف مالک برای نگهداری از ساختمان بوده است و بازرس هم شخص حقیقی و حقوقی دارای پرونده اشتغال به کار از وزارت راه و شهرسازی است که باید نتیجه بازرسی را به طور کتبی به مسئول نگهداری ساختمان بدهد.

وی افزود: با توجه به قانون وزارت کار سازمان نظام مهندسی، قانون نظام صنفی، قانون مالک و مستاجر، قانون شهرداری‌ها و قوانین مدنی باید عنوان کنم که خلأ قانونی نداریم و معتقدم شاید در اینجا کمبود قانون نداشته باشیم و در برخی موارد با اصلاح برخی نقاط می‌توان موجب بهبود اوضاع شد.

سخنان شهردار تهران در جلسه امروز شورای شهر تهران که قرار است در دو نوبت صبح و عصر برگزار شود؛ تا اینجای کار همانند جلسه هفته گذشته مجلس، به گفته جعفرزاده ایمن آبادی نماینده مردم رشت، هیچ نکته ای جز تلف کردن وقت مجلس نداشت؛ و این بار هم قالیباف انگشت اتهام خودش را محکم تر به سمت دولت گرفت. حال با توجه به برگزاری جلسه اعضا در نوبت عصر باید منتظر ماند و دید که آیا بالاخره طرح استیضاح آقای خلبان توسط نمایندگان مردم شهر تهران مطرح خواهد شد یا کماکان بدون عذرخواهی؛ خلبان به پروازش ادامه خواهد داد.

گزارش:  بارانا موسوی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر