کد خبر: 15636
A

مشاور امنیت ملی دولت ترامپ را بشناسید

مک‌مستر یک شورای امنیت ملی بی‌نظم و آشفته را به ارث برده است. شورای که با استعفای فلین با این شرایط دچار شده است.

مشاور امنیت ملی دولت ترامپ را بشناسید

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، ایسکا نیوز به نقل از پلتیکو نوشت زمانی که جان نیگل نیازمند یافتن مردی سه ستاره برای قرار دادن در کنار دونالد ترامپ بود، دوست قدیمی خود را به عنوان بهترین گزینه یافت.

هردوی آنان به عنوان سرباز در خلیج فارس خدمت کرده اند و کتابی تحت عنوان "طبیعت جنگ" نوشتند.

این دو سرباز کهنه‌کار که در جنگ عراق نیز در کنار یکدیگر جنگیدند، از طرفداران تاکتیک‌های ضد شورش محسوب می‌شوند. مک مستر که در افغانستان نیز حضور داشته، عادت دارد داستان‌های خود درباره و چگونگی چیره شدن بر حریفش تعریف کند.

او که به عنوان یک ارتشی بازنشسته و قلدر مشهور است، در یکی از عجیب‌ترین داستان‌های خود به یکباره در کاخ سفید حاضر شد و پیشنهاد سمت مشاور امنیت ملی آمریکا از سوی دونالد ترامپ را پذیرفت.

جفت شدن رئیس‌جمهوری که علاقه خاصی به ملک و املاک و تبدیل شدن به ستاره تلویزیونی دارد، با ژنرالی که یک فرمانده نظامی برجسته و استاد جنگ روانی است، یکی دیگر از اتفاقات عجیب و غریبی است که اخیرا در کابینه ترامپ رخ داد.

دونالد ترامپ که هم شخصا و هم بخاطر شرایطش تمایل دارد زیردستانی تابع و وفادار به خود داشته باشد، حال ژنرالی را به عنوان مشاور امنیت ملی خود برگزیده است که کاملا مستقل عمل می‌کند. این در حالی است که دونالد ترامپ در هفته گذشته کریج دیر را به علت انتقاد از رئیس جمهور آمریکا از کابینه اخراج کرد.

نیگل می‌گوید: مستر یک استراتژیست است و تفاوت جنگ در تئوری و عمل را درک می‌کند. او می‌تواند یک قطب‌نمای فکری و اخلاقی نیز باشد.

مک‌مستر یک شورای امنیت ملی بی‌نظم و آشفته را به ارث برده است. شورایی که با استعفای فلین به این حال و روز افتاده.

رابرت هاروارد که اولین انتخاب دونالد ترامپ بود، پیشنهاد رئیس جمهور آمریکا را نپذیرفت. هاروارد می‌دانست اجازه تعیین و نصب تیم خود را نخواهد داشت.

 

 

مشاور امنیتی جدید دولت ترامپ، شهرت خود را اولین بار با یک نافرمانی در سال 1991 کسب کرد.

او که در آن زمان به عنوان کاپیتان نیروی دریایی در خلیج فارس فعالیت می‌کرد، قرار بود با 9 تانک ابراهامز نیروهای عراقی را از یک منطقه پراکنده سازد.

اما او ترتیبی داد تا اعضای گارد نظامی عراق با تانک‌های خود از قرارگاه نظامی خارج شده و توسط ارتش آمریکا دستگیر شوند. اینکار او سر و صدای فراوانی کرد و مدتی نام او را بر زبان‌ها انداخت.

با این‌حال مک مستر به خبرنگار نیویورک تایمز گفته بود: زمانی که ما وارد عراق شدیم، شبیه به یک مرد کور بودیم که اطرافش را نمی‌دید و نمی‌دانست چگونه عمل کند. ما در آن دوران خطاهای فراوانی انجام دادیم.

مک مستر در حالی این سخنان را می‌گفت که خود یکی از افرادی بود که در جنگ‌های روانی عملکرد فوق العاده‌ای داشت.

پترائوس در یک ایمیل درباره او گفت: او دارای تجربه، عقل و قدرت تشکیلات سازی است. همچنین نشان داده می‌تواند در موقعیت‌های حساس واقعیت‌ها را تشخیص دهد.

کارل ایکنبری، سفیر سابق آمریکا در افغانستان او را مردی می‌داند که در بهم ریختن برنامه‌های خرابکاری حرفه‌ای است و این کار را بارها در کابل انجام داده است.این دیپلمات می‌گوید: کاخ سفید می‌تواند از او در سمت مشاور امنیت ملی در سطح کلان استفاده کند.

مک مستر می‌گوید: جنگ یک مسابقه متفاوت است. چرا که مرگ و زندگی نیز شامل این مسابقه می‌شود. این باعث می‌شود که جنگ یک عمل غیراخلاقی باشد.

 

مترجم: مجتبی اسماعیلی

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر